15 vinkkiä, joilla organisaatiosi saa mediajulkisuutta – osa 2

Jatkoa edelliseen blogikirjoitukseen, jossa esiteltiin 2 vinkkiä medianäkyvyyden hankkimiseen. Vinkit 3 ja 4 tulevat tässä:

3) Tee jotain ainutlaatuista ensimmäisenä – ja kerro siitä

Muistatko, kuka käveli kuun pinnalla toisena ihmisenä maailmassa? Tai kolmantena? Enemmistö meistä ei muista. Neil Armstrong on sen sijaan tuttu nimi useimmille. Koska hän oli ensimmäinen ja koska häneen vielä tänäkin päivänä keskitytään, kun kuulentoa muistellaan mediassa.

Media uutisoi laajasti pioneerit, koska se janoaa uutta. Mediahuomiota haluavalle yritykselle tämä voi tarkoittaa, että sen tulee ohittaa kilpailijansa ollakseen ensimmäinen. Ykkönen voi olla esimerkiksi tuomalla markkinoille innovaation, joka mullistaa ihmisten arkea ja peittoaa olemassa olevan. Tämän vinkin toteuttaminen ei siis ole aina mikään helppo juttu.

Rimaa ei kannata kuitenkaan nostaa liian korkealle. Ei tarvitse olla taivaankappaleen valloittaja tai hypätä 30 kilometristä. Suomalaista mediaa voi kiinnostaa asia, joka tapahtuu ensi kertaa Suomessa – maakuntalehteä puolestaan se, mikä tapahtuu ensi kertaa sen levikkialueella.

Ainutlaatuinen tempaus voi olla myös keino julkisuuteen. Valokeilaan pääsy on miltei taattu, jos esimerkiksi organisaatiosi on ensimmäinen, jonka koko johto ja henkilöstö päättävät luovuttaa kuukauden palkkansa kipeästi tukea kaipaavalle hyväntekeväisyyskohteelle.

4) Kohdista ja räätälöi juttuvinkkisi jonkin tiedotusvälineen tarpeisiin

Laajalle mediajakelulle lähtevä massaviesti ei aina ole paras tapa saada asiaansa näkyviin. Joskus parempaan lopputulokseen pääsee tarjoamalla juttuaihetta yhdelle avainmedialle ennen muita – tai peräti yksinoikeudella. Jos vinkki osuu kyseisen median uutiskriteereihin, voi lopputuloksena olla varmempi ja laadukkaampi juttu kuin kaikille suunnatulla yhteydenotolla.

Tiedotusvälineillä on erilaisia uutiskriteereitä. Maakuntalehteä kiinnostaa levikkialueensa tapahtuma. Kauppalehteä puolestaan kiinnostavat yrityselämän uutiset, mm. johtajan maailmaa koskevat uutiset ja ihmiset. Näin siis karkeasti.

Jopa saman tiedotusvälineen sisällä voi olla erilaisia jutuntekokriteereitä. Pyöreitä vuosia täyttävän turkulaisen maailmanmatkaajan ainutlaatuiset elämänkokemukset voivat kiinnostaa Hesarin ”Tänään”-sivujen toimitusta. Sen sijaan Hesarin uutistoimitusta tai kaupunkitoimitusta kyseinen henkilö tuskin kiinnostaa.

Mieti siis, mitä mediaa (tai toimittajaa) aiheesi kiinnostaa. Mieti kyseiselle tiedotusvälineelle sopiva, luonteva näkökulma ja kärki. Ideaa hyvästä juttukärjestä saat tutkailemalla haarukoimassasi mediassa olevien juttujen otsikoita. Jos tarjoat juttua esimerkiksi maakunnalliselle medialle, kärkeen kannattaa nostaa kyseiseen maakuntaan olennaisesti vaikuttava asia.

Kärjen muotoilun lisäksi valmistaudu tarjoamaan medialle sopivaa haastateltavaa. TV:ssä ja radiossa yksi sopivuuteen vaikuttava asia on niinkin yksinkertainen asia kuin kieli. Ruotsinkielisessä keskusteluohjelmassa läpimenoa edistää ruotsinkielen taito. Suomenkielisille keskusteluohjelmille (esim. aamuohjelmat) kannattaa tarjota suomenkielistä haastateltavaa – usein myös niissä tilanteissa, joissa hänen englanninkielinen ”kollegansa” tietäisi asiasta hieman enemmän.

Tarjoile juttuaiheesi toimittajalle kompaktissa paketissa. Älä jaarittele.

Muista kohdistaminen yhteydenottotavassakin. Massameilit jäävät monelta toimittajalta lukematta. Jos lähestyt toimittajaa sähköpostitse, otsikoi viestisi niin, että se erottuu.

Puhelinsoitto aihealuetta seuraavalle toimittajalle voi kuitenkin olla meiliä tehokkaampi tapa. Puhelussa toimittaja voi suoraan kysyä tarkentavia kysymyksiä jutuntekopäätöksen tueksi. Älä kuitenkaan vaivaa toimittajia puhelinsoitoilla, jos et edes itse usko jutun kiinnostavuuteen.

Kiinnostavaa juttuaihetta on mukava tarjota toimittajalle. Asiaan käytetty aika on kaikille osapuolille mielekästä. Tarjoile siis sellaisia juttuvinkkejä, jotka osuvat vastaanottajan tarpeeseen.

Lisää vinkkejä mediaviestinnästä löydät alla olevien linkkien kautta.

15 vinkkiä, joilla organisaatiosi saa mediajulkisuutta – Osa 1

15 vinkkiä, joilla organisaatiosi saa mediajulkisuutta – Osa 3

15 vinkkiä, joilla organisaatiosi saa mediajulkisuutta – Osa 4

Ilari Hylkilä

P.S. Jäivätkö kuukävelijöiden nimet vaivaamaan? Kuussa käveli toisena Buzz Aldrin ja kolmantena Charles Conrad. Lunttasin wikipediasta…

Kirjoittaja on MIFin asiakkuuspäällikkö, jonka vastuulla ovat yrityksille, järjestöille ja julkiselle sektorille toteutettavat media-, kriisi-, ja somevalmennukset. Hylkilällä on 15 vuoden kokemus mediaviestinnästä ja hillitön tarve säveltää. Aiemmassa elämässään hän on työskennellyt mm. toimittajana.

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone