15 vinkkiä, joilla organisaatiosi saa mediajulkisuutta – osa 4

Jatkoa edellisiin blogikirjoituksiin (osa 1, osa 2 ja osa 3), joissa esiteltiin 7 vinkkiä medianäkyvyyden hankkimiseen. Vinkit 8 ja 9 tulevat tässä:

8. Liittoudu

Joskus asialle voi saada enemmän merkittävyyttä ja näkyvyyttä, kun se tehdään monen toimijan yhteisenä ulostulona ja yhteistyönä. Esimerkiksi lobbauksessa liittoutumista käytetään usein viestin painoarvon vahvistamisessa. Esimerkki viimevuodelta.

Myös mediaan vetoavan tapahtuman tai taustatilaisuuden järjestämisessä liittoutuminen voi hyvä ratkaisu – jos lopputuloksena on kiinnostavampi sisältö.

Kumppaneiksi kannattaa valita tahoja, joihin luotetaan. Ja joista media on valmiiksi kiinnostunut. Seuraava vinkki liittyy myös tähän.

9. Vie viestiä julkkisten avulla

Jos organisaatiossasi ei työskentele mediaan vetoavia henkilöitä, pyydä viestinviejäksi arvostettu julkisuuden henkilö. Sellainen, jota media ja ihmiset mielellään kuuntelevat ja katsovat. Ja jolla on fiksua sanottavaa asiastasi.

Useat hyväntekeväisyysjärjestöt ovat nimenneet julkisuuden henkilöitä asiansa viralliksi lähettiläiksi, esimerkiksi Unicef.

Viihdeohjelmiin pyydetään kiinnostavia julkkikiksia. Julkkisten avulla viestinvieminen viihdeohjelmiin voi helpottua. Viihteellisillä ajankohtaisohjelmilla voi tavoittaa usein suurta yleisöä helpommin kuin ns. vakavilla asiaohjelmilla.

Lisää vinkkejä mediaviestinnästä luvassa “tällä kanavalla”.

Ilari Hylkilä

Kirjoittaja on MIFin asiakkuuspäällikkö, jonka vastuulla ovat yrityksille, järjestöille ja julkiselle sektorille toteutettavat media-, kriisi-, ja somevalmennukset. Hylkilällä on 15 vuoden kokemus mediaviestinnästä ja hillitön tarve säveltää. Aiemmassa elämässään hän on työskennellyt mm. toimittajana.

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone