5 vinkkiä, miten hyödynnät somea myynnissä

Social selling ei ole niinkään myymistä vaan asiakkaan auttamista, verkostoja ja verkkoa hyödyntämällä. Tämän totesi someguru Tom Laine, kenen koulutussessioon pääsin onnekkaana osallistumaan.

Laine iski heti alussa faktat pöytään kertoessaan, että sosiaalinen media on suurin mahdollisuus ikinä myynnille, markkinoinnille, viestinnälle, asiakaspalvelulle jne. Tätä väitettä tukee eräs yhdysvaltalainen tutkimus, jonka mukaan:

 

  • 84% B2B-päättäjistä käyttää somea hakiessaan tukea ostospäätöksille ja
  • 87% B2B-ostopäättäjistä sanoo verkosta löytävän sisällön vaikuttavan ostopäätökseen.

Luvut kertovat ainakin sen, että jos et jo hyödynnä somea myynnissä, aloita se nyt. Mutta tee se hyvin. Vaikka somekanavissa pätee monia yhteisiä pelisääntöjä huomioi, että eri somekanavilla on erilainen käyttötarkoitus. Koostin Tom Laineen opeista 5 vinkkiä, miten somea kannattaa hyödyntää myynnissä keskittymällä suomalaisen somen kolminaisuuteen (FB, Twitter ja LinkedIn).

social selling, infor

1. Ole löydettävissä

Jotta sinut voidaan löytää somessa, tulee sinun tehdä pohjatyö hyvin. Facebookissa hyvällä profiililla on tärkeä osuus ihmisten huomion saavuttamisessa. Lähtökohtaisesti sieltä ei haeta B2B hakuja, mutta läsnäololla ja keskusteluun osallistumalla toteutuu B2B kanssakäynti.

Twitter on houkuttelevin tapa saada ihmiset kiinnostumaan asiasta, mitä markkinoit. Twitterissä nimenomaan kannattaa keskittyä sisältöön, ei niinkään toimia profiili edellä. Twiitatessa opi hyödyntämään #-merkkiä eli hashtagiä oikein. Mieti, millä hashtageilla voit tavoittaa eniten yleisöä ja mitä hastageja muut käyttävät.

Vaikka muissakin somekanavissa sisältöön tulee käyttää aikaa, tulee siihen satsata LinkedInissä vielä enemmän. Siellä voi nimittäin tehdä hakukoneoptimointia. Hyvin tehty sisältö nousee hakutuloksissa korkealle.

2. Käytä kuvia ja videoita

Parhaimman näkyvyyden saa somessa, kun julkaiset tekstin mukana kuvan tai videon. Pelkkä tekstijulkaisu ei saa samalla tavalla näkyvyyttä kuin kuvallinen tai videollinen julkaisu. Mieti kuitenkin tarkkaan, minkälainen kuva julkaisuun sopii. Vääränlainen kuva voi vesittää hyvän sisällön.

Kiinnittä huomiota myös omaan profiili- ja kansikuvaasi eri kanavissa. Esimerkiksi LinkedInin kansikuvaan kannattaa valita kuva, joka välittää katsojalle tietoa osaamisestasi, yrityksestäsi tai tuotteistasi. Taustakuva voi koostua myös kuvakollaasista.

3. ”Anna hyvän kiertää”

Tiedon pihtaaminen ei kuulu 2010-lukuun. Asiantuntijuus rakentuu nimenomaan avoimuudelle ja siihen, että tietoa jaetaan. Toki on muistettava, että liikesalaisuuksia ei voi huudella suurelle yleisölle, mutta joka asiasta ei kannata laittaa vetoketjua huulten välistä kiinni. Jos pystyt jakamaan jotain, mikä on muille hyödyksi, nousee oma asiantuntijuutesi muiden silmissä korkeammalle. Avoimuus herättää luottamusta ja kunnioitusta. Ei lainkaan huonompi asia organisaatiolle.

4. ”Parhaat työntekijät ovat yrityksen hunajapurkki”

Virallisella viestinnällä ja mainonnalla ei ole enää samanlaista markkinointivaltaa kuin aiemmin. Nykyään luotetaan enemmän toisen ihmisen sanaan. Tämän päivän kuuma aihe “työntekijälähettilyys” saa sijaa myös tämän blogin vinkeissä. Työnantajan kannattaa hyödyntää ja kouluttaa omia työntekijöitään somessa työskentelemiseen. Tällä tavoin organisaatioon saadaan persoonallisuutta ja kasvot, jota on helpompi lähestyä.

5. Ole aktiivinen

Kun luot tilin johonkin somekanavaan, muista olla siellä aktiivinen. Moni otollinen viesti tai twiitti voi mennä ohi, jos tiliä käytetään vain kerran kuussa. Varmista varsinkin, että organisaation nimissä luotu tili on sovitusti hallussa. Mitä nopeammin tilin edustaja voi reagoida sitä koskeviin twiitteihin/viesteihin, sitä paremmin se voi palvella asiakkaitaan tai estää esim. valituksia muodostumasta suuriksi ongelmiksi.


Rea Karvonen
Projektiassistentti
Sitra

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone