Atria luo kilpailukykyä koulutuksella

Joka kerta kun avaa television, huolestunut poliitikko puhuu vakavaan sävyyn kilpailukyvystä ja sen rapautumisesta. Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että tätä elinkeinoelämän eliksiiriä olisi saatava lisää. Mutta mistä?

Maamme eturivin yritykset luottavat yhä useammin tuttuun valttikorttiin: osaamisen kehittämiseen. Myös Atria näkee selvän yhteyden henkilöstön osaamisen kehittämisen ja menestymisen välillä.

Koneita ja laitteita kehittämällä pääsee samalle tasolle kuin muut toimijat – eron onnistumiseen tekee henkilöstön osaaminen. Tätä mieltä on Atria Suomen henkilöstön kehittämispäällikkö Kaija Ketola-Annala. Yritys panostaakin henkilöstönsä koulutukseen sekä omarahoitteisesti että oppisopimusmallilla. Koska Atrian liiketoimintakenttä kattaa koko elintarvikeketjun pellolta pöytään, on tarve erilaisille osaajille valtaisa.

“On työtehtäviä, joihin ei löydy valmiita, koulutettuja henkilöitä. Koulutamme itse esimerkiksi kaikki lihanleikkaajamme ja lihantarkastusavustajat yhteistyössä ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Järjestämme myös erittäin paljon sisäisiä koulutuksia, joissa Atrian omat asiantuntijat toimivat kouluttajina”, Ketola-Annala toteaa.

Mahdollisuus kouluttautua ja kasvattaa osaamistaan voi myös olla merkittävä kilpailuetu, kun yritykset houkuttelevat itselleen pätevää työvoimaa. Kaija Ketola-Annala kuitenkin painottaa, että koulutuksesta saatujen hyötyjen tulee aina olla osallistujille selkeitä ja konkreettisia.

Liiketoimintalähtöisyys ja suunnitelmallisuus tärkeintä

 

Kun yritys miettii henkilöstönsä kouluttamista, tärkeintä Ketola-Annalan on mukaan liiketoimintalähtöisyys. Koulutuksesta saa suurimman hyödyn silloin, kun sen sisällöt ja toteutus ovat huolella suunniteltuja ja ne liittyvät suoraan yrityksen käytännön liiketoimintaan.

Tasapainoinen koulutus sisältää sekä teoriaa että käytäntöä. Osallistujan kannalta taas on tärkeää, että saatuja oppeja pääsee suoraan hyödyntämään omassa työssään.

“Atrialaiset hakevat koulutukselta aina hyötyä omaan työhönsä ja sen kehittämiseen – jos tällaista linkitystä ei koulutussisällöistä löytyisi, saisin järjestää valmennuksia tyhjille saleille”, Ketola-Annala toteaa.

“Vierastan kuitenkin sellaista ajattelua, jossa lasketaan koulutustunteja ja -päiviä, vaikka toki mekin Atrialla hyödynnämme työnantajan koulutusvähennystä. Mielestäni jokainen työpäivä on koulutuspäivä. Joka päivä oppii uutta – joskus jopa vahingossa”, hän jatkaa.

Tyypillisesti yritykset ostavat osan tai kaikki järjestämänsä koulutukset ulkopuoliselta palveluntarjoajalta. Kaija Ketola-Annala neuvoo valitsemaan ammattitaitoisen yhteistyökumppanin, jonka kanssa käytännön asioista sopiminen sujuu jouhevasti. Valitessaan sopivaa palveluntarjoajaa hän itse peräänkuuluttaa erityisesti joustavuutta ja ketteryyttä toimintatavoissa.

“Meillä, kuten muillakin organisaatioilla, on pienet resurssit – siksi täytyy voida luottaa yhteistyökumppaneiden toimintaan kaikissa koulutukseen liittyvissä asioissa. Aina kun ostan koulutusta, ostan myös organisointia ja järjestelmällisyyttä. Nämä ominaisuudet ovat aina löytyneet JTO:n edustajilta ja kouluttajilta”, Ketola-Annala kiittää.

Haastattelijana toimi Adèle Couavoux ja haastateltavana Atria Suomen henkilöstön kehittämispäällikkö Kaija Ketola-Annala.

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone