Avoimuutta, kiitos!

Kuuluvatko työyhteisön jäsenten perheasiat työpaikalle vai eivät? Yksi kertoo muun elämän asioista halukkaasti, toinen pitää ne mieluummin itsellään. Myös työyhteisöt ja niiden kulttuurit eroavat toisistaan.

Mistä syystä perheasiat sitten haluttaisiin pitää yksityisinä, poissa työpaikalta? Tottahan tietenkin on, että työpaikalla ollaan ensisijaisesti työtä tekemässä ja työn perustehtävää toteuttamassa. Työkaverista ei tarvitse pitää kuin ystävästä, mutta silti yhteistyön pitää sujua.

Joskus työyhteisön ilmapiiri koetaan kireäksi ja kyräileväksi, itsestä ei haluta sen takia antaa mitään ylimääräistä muille. YT-neuvottelujen uhatessa esimerkiksi muun elämän hoivavastuista kertominen voi tuntua itsensä tuomiselta esiin haitallisessa valossa. Lisäksi joissakin raskaissa elämäntilanteissa mahdollisesti halutaan pitää työ erillisenä ”saarekkeena”, jossa saakin ajatella ja puhua vain työasioista, mikä voi olla virkistävää yksityiselämän kuormitusten vuoksi.

Miksi avoimuus olisi kuitenkin tärkeää? Ainakin siksi, että se mahdollistaa työyhteisön paremman keskinäisen ymmärryksen ja sen myötä joustavuuden. Myös johtamisen ja esimiestyön näkökulmasta mahdollisuudet yksilöllisyyden ja monimuotoisuuden huomioimiseen kasvavat. Tasapäistävä johtaminen ei ole enää nykypäivää, vaikka oikeudenmukaisuuden kysymykset haastavatkin esimiehiä ajoittain paljonkin. Annanko koululaisten vanhempien valita loma-aikansa ensin? Vai olisiko parempi olla antamatta kenellekään mitään vaikutusmahdollisuutta asiassa, jos kaikki eivät voi sitä kuitenkaan saada? Yksi yleisluontoinen ohje oikeudenmukaisuuteen voisi olla, että kaikille ei voi ehkä tarjota samaa, mutta kaikille samassa tilanteessa oleville olisi sama mahdollisuus.

Esimieskin voi kertoa omasta tilanteestaan: ”joudun lähtemään aina jo puoli neljältä, kun lapset pitää hakea päivähoidosta” tai ”sairaan isäni tilanteen vuoksi teen jonkin verran etätöitä hänen luotaan”. Näin esimies samalla kannustaa avoimuuteen omalla esimerkillään. On luonnollisestikin tärkeää suhtautua muutenkin myönteisesti ihmisten perhe- ja muun elämän asioihin. Usein on hyödyllistä esimerkiksi kehityskeskustelussa kysyä neutraalisti työntekijän yksityiselämästä: mitä elämääsi työn ohella muuten kuuluu?

Anna Vanhala
Työterveyslaitos, Kehittämiskonsultti

Anna on Työsuhde.Nyt! -tapahtuman esiintyjä. Tapahtuma on palkanlaskennan, taloushallinnon ja henkilöstöhallinnon tärkein kohtaamispaikka jo vuodesta 1991. Luvassa on painavaa ja hyödyllistä asiaa, tuoreita ajatuksia sekä uusia kontakteja.

Tutustu tapahtuman sisältöön ja ilmoittaudu mukaan: Työsuhde.Nyt >>.

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone