search login
Kehittävät analyysit ja työkalut, Vaikuttava viestintä

ComBaro – työyhteisöviestinnän mittari

Paikka: Asiakkaan toiveiden mukaan

ComBaro on suunniteltu tämän päivän työyhteisöjen sisäisen viestinnän arviointiin ja kehittämiseen. Kanavien ja tietovajeiden sijaan ComBaro mittaa kaikkien työntekijäryhmien viestintävastuuta, työyhteisön tunnelmaa ja viestinnän dialogisuutta. Kysymykset ovat selkeitä ja helppoja vastata. ComBaron on kehittänyt professori Elisa Juholin.

Paikka: Asiakkaan toiveiden mukaan

Miksi viestintä saa usein huonot arviot henkilöstökyselyissä?
Miten johto onnistuu omassa viestinnässään henkilöstölle?
Mikä on tiedon merkitys työssä?
Miten henkilöstö suhtautuu oman osaamisen jakamiseen?

Viestintä kuuluu kaikille

ComBaro-mittari perustuu uudenlaiseen ajattelutapaan siitä, mitä viestintä 2010-luvun työyhteisöissä on. Siinä sisäinen viestintä on korvattu työyhteisöviestintä-termillä. Olennaista uudelle ajattelutavalle on se, että työyhteisön jäsenet nähdään aktiivisina viestinnän toimijoina ja tiedon tuottajina sekä jakajina, ei yksinomaan sen passiivisina vastaanottajina.

ComBaro-mittariston avulla viestintää voidaan tarkastella eri toimijoiden näkökulmasta; johdon, esimiesten ja henkilöstön tehtäviin kuuluvana vastuuna sekä työyhteisötaitona. Kaikilla on siis viestintävastuuta.

  • Tutkimuksen tarkoituksena on osoittaa työyhteisöviestinnän vahvuudet ja auttaa jatkossa kehittämistyön painopisteiden valinnassa.
  • ComBaro-mittauksia on tehty vuodesta 2009
  • Mittari uudistettiin keväällä 2017 vastaamaan termistöltään tätä päivää ja erityksesti strategisen viestinnän merkitystä korostettiin uusissa kysymyksissä.

ComBaro sopii

  • kaiken kokoisille organisaatioille – yrityksille, järjestöille ja julkiselle sektorille
  • erilaisten muutos- ja kehittämishankkeiden tueksi
  • perinteisten henkilöstökyselyiden ja ilmapiirikyselyiden rinnalle, kun halutaan tutkia työyhteisön viestintää ja vuorovaikutusta perusteellisemmin

Palvelumme sisältää

  • mittauksen suunnittelun
  • tiedonkeruun
  • tulosten esittelyn ja raportin
  • puolen päivän työpajan tulosten purkuun ja toimenpiteiden suunnitteluun.

Tutkimus hinnoitellaan organisaation koon mukaan, julkiselle sektorille ja järjestöille annamme alennusta.

Liitä organisaatiosi viestinnän mittaamisen edelläkävijöiden joukkoon!

Arviointipatteristossa on väittämiä sekä avokysymyksiä, joita voidaan räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Arviointi sopii sekä pienille että suurille organisaatioille. Kysymyspatteristoa voidaan hyödyntää myös viestintäyksikön itsearvioinnissa.

Combaroa on tähän mennessä menestyksellä hyödynnetty kaikilla sektoreilla – yrityksissä, julkisella sektorilla ja järjestöissä.

Pilotit ja referenssit:

Accenture, Adecco, Destia Oy, Fidenta, Genelec Oy, HAAGA-HELIA, Helsingin yliopisto/Humanistinen tiedekunta, Kilpailuvirasto, Lapin yliopisto, Metropolia, Neste Oil Oyj, Posiva Oy, Sitra, S-ryhmä, Suomen Ekonomiliitto, TAT-ryhmä, Tekes, Tietokarhu Oy, Trafi, Vaisala Oyj, Valvira, Verohallinto ja Wärtsilä Oyj

Miten tiimisi on onnistunut? Arvioi viestintäyksikön omalla mittarilla

ComBaro-mittariin voi liittää myös viestintäyksikön arvioinnin tai sen voi ostaa myös erikseen. Tutkimuksessa arvioidaan organisaation viestintäyksikön eli pää- ja sivutoimisten viestinnän ammattilaisten (esim. viestintäjohtaja, -päällikkö, tiedottaja, viestinnän suunnittelija, viestintäkoordinaattori, viestintäassistentti) työn onnistumista ja tapaa toimia. Palvelu räätälöidään kullekin viestintäyksikölle erikseen. Pyydä tarjous.

Arvioinnin hyödyt

  • Antaa viestintäyksikölle selkeää palautetta sekä strategisen että operatiivisen työn onnistumisesta.
  • Edistää johdon ja viestintäyksikön välistä vuoropuhelua.
  • Tarjoaa arvokasta tietoa eri henkilöstöryhmien viestinnän käsityksistä ja odotuksista.
  • Kertoo, miten viestintäyksikön palvelut talossa tunnetaan.
  • Auttaa asioiden priorisoinnissa.
  • Ohjaa viestintäyksikön kehittämistyötä.
  • Vahvistaa viestintäyksikön ja viestinnän roolia organisaatiossa.

Tarvitsetko apua just nyt? Me sparraamme lyhyelläkin varoitusajalla.

Tarjoamme asiantuntijan apua esim. viestintätiimin perustamiseen, sen toiminnan kehittämiseen, muutos-, kriisi-, talous- tai someviestintään. Pyydä tarjous, me räätälöimme sopivan apupaketin.

Haluatko kysyä lisää tai tilata vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?

Ota meihin yhteyttä!

Johanna Ansamaa

Projektipäällikkö Puh. 010 755 5281
Ota yhteyttä

Satu Koivisto

Ajatusjohtaja ja tutkimuspäällikkö Ota yhteyttä
Pysy ajantasalla

Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje