Dialogi on kuin paritanssi

Nyt kun dialogi on aiheena pinnalla, kieltämättä siitä tulee minulle mieleen paritanssi. Kuten dialogiinkin, niin paritanssiinkin, tarvitaan kaksi osapuolta. Paras paritanssikokemus syntyy siitä, kun tanssin loputtua koet, että pystyitte parin kanssa tulkitsemaan musiikkia yhteisymmärryksessä. Teillä saattaa olla erilainen tapa liikkua ja tulkita musiikkia, mutta siinä parin minuutin ajan ymmärrätte, miten viedä ja miten seurata. Miten kuunnella toista. Miten vastata.

Kun aloitin paritanssin, en osannut tanssia askeltakaan. Tiesin sen verran, että valssissa lasketaan kolmeen. En muuta. Pahin ongelma ilmeni siinä, kun yritin viedä tanssiparejani. Voi mies parkoja. Tilanne varmaan näytti ulkopuolisille siltä, kuin kaksi aikuista vääntää kättä seisaaltaan. En ymmärtänyt, että minun olisi pitänyt myös kuunnella. Luulin, että oma tulkinta on tärkeintä. Kuinka väärässä olinkaan. Paritanssissa tanssi sujuu, kun molemmat kuuntelevat toistensa liikkeitä ja tekevät yhteistyötä. Samaa asiaa vaaditaan myös dialogilta. Kummankin osapuolen tulee osata kuunnella toista. Välillä tämä käy itsellekin vaikeaksi, mutta kun oppii tämän taidon, huomaa, että sitä oppii toiselta myös todella paljon. Maailmaan mahtuu monta mielipidettä, ja miten tärkeää onkaan pitää dialogia yllä eri äänien kanssa. Pystyt avartamaan ymmärrystäsi asioihin enemmän. Tätä ei pysty saavuttamaan, jos dialogia ei käydä.

Välttämättä samaa kieltä ei tarvita dialogiin, sillä kehon kieli voi myös käydä osittaisesta dialogista. Se miten käytät kehoasi dialogissa, viestittää tietyn kuvan toiselle osapuolelle. Sanallinen viestisi voi myös vesittyä huonon kehonkielesi vuoksi. Esimerkiksi jos sanot, että olet avoin, mutta pidät käsiäsi vatsasi päällä ristissä, annat ristiriitaisen viestin itsestäsi. Sen sijaan jos kämmenesi osoittavat kattoa ja näytät kuin pitäisit kahta näkymätöntä lautasta käsissäsi, osoittaa, että kehosi tukee sanojasi siinä asiassa paremmin. Saman asian olen kohdannut myös tanssissa. On vaikea nauttia tanssista, jos näkee, että toisen mielenkiinto on jossain muualla kuin tanssiparissa. Vaikka tanssinviesti kulkeutuu, niin läsnäolo voi olla jossain muualla. Silloin se tanssin tuoma nautinto ikään kuin häviää.

Parasta on se flow-tila niin tanssissa kuin dialogissa. Tunnet ja näet, että toinen kuuntelee. Toinen ymmärtää sinua, mitä yrität viestiä. Parasta on se yhteistyö. Ja mistä tiedät, että yhteistyö onnistui? Sinua tullaan pyytämään tanssiin uudestaan.

 
Rea Karvonen

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone