Digitalisaation myötä kilvenkiillotuksen aika on ohi

Teollisuus ei enää ole savupiippubisnestä. Ihmiset eivät enää kokoa autoja, lääkkeitä ei enää annostele sairaanhoitajat eikä sanomalehtiä kohta paineta paperille. Puhelimella ei soiteta, televisiosta ei katsella yhdessä perheen kanssa eikä lehtiä lueta paperilta. Posti ei tuo laskuja.

Digitalisaatio on muuttanut kaiken.

Viestinnässä muutos on ollut aivan erityisen vauhdikasta. Viestinnän toimintaympäristö on myllätty läpikotaisin. Sähköisen viestinnän räjähdysmäinen kasvu, muutosvauhdin nopeus ja sosiaalisen median esiinmarssi ovat pistäneet viestinnän pelikortit uusiksi.

Vanhoilla työmenetelmillä ei enää pärjää digiyhteiskunnassa. Viestintäyksikkö ei enää yksin tiedota asioista, vaan keskustelua käydään lukuisilla julkisuuden kentillä, joita on mahdotonta hallita. Keskusteluun osallistuvat kaikki: ammattilaiset ja amatöörit, puolestapuhujat ja vastustajat.

Onneksi keskusteluun osallistuvat myös organisaation työntekijät. Yhden puhuvan pään sijaan organisaation asioista viestivät useat, haluttiin tai ei. Kun työntekijöillä on riittävää viestinnän osaamista ja he ovat sitoutuneita organisaation agendaan, ovat parhaat viestinnän ja vaikuttamisen kanavat auki.

Teknologiateollisuuden viestinnän digitalisaatiouudistus käynnistyi kolme vuotta sitten. Nettisivut uusittiin, asiakaslehti vietiin verkkoon ja henkilöstön some-taidot tuotiin tähän päivään. Ihmisiä kannustettiin keskustelemaan eri julkisuuden kentillä ja kiitettiin, jos he osallistuivat myös agendamme mukaisiin keskusteluihin. Henkilöstön osallistaminen perustui luottamukseen ja vapaaehtoisuuteen. Paras tulos syntyy pakottamatta.

Johto näytti omalla esimerkillään suuntaa some-viestinnälle. Ensimmäisten twiittajien joukossa oli toimitusjohtaja, joka korosti omissa sisäisissä puheenvuoroissaan sosiaalisen mediaan roolin merkitystä vaikuttamistyössä. Nyt suurimmalla osalla työntekijöistä on Twitter-tili ja merkittävä määrä heistä on aktiivinen twiittaajia. Yhteensä seuraajia on tuhansia. Alaa koskeva keskustelu on monipuolista ja vilkasta.

Digitalisaatio on kaikessa epävarmuudessaan organisaatioviestinnälle mahtava mahdollisuus. Onnistuminen edellyttää kuitenkin isoa muutosta viestinnän tekemisessä. Viestinnän ammattilaisista on tullut valmentajia, sparraajia, kannustajia ja mahdollistajia. Henkilöstö viestii ja heidän viesteistään välittyy se aito tekeminen, josta ei aiemmin ole välttämättä ulospäin mitään näkynyt. Viestinnän perusajatus toteutuu: ilme vastaa väistämättä tekoja. Kilvenkiillotuksen aika on viimeistään nyt ohi.

Nora Elers
Johtaja, viestintä
Teknologiateollisuus ry

Nora on mukana Elonmerkki-tapahtumassamme 22.9.2016

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone