Ebola kone on laskeutunut – pitäkää istuinvyöt kiinni!

Suuri osa kansasta katsoo uutiskuvaa uutisista. Viranomaiset antavat rauhallisesti selityksen; he pystyvät varmistamaan, ettei Ebola Suomessa leviä. Sitä paitsi tämä oli aiheeton hälytys ja ylireagointia. Ohjeistukset ovat olemassa ja viranomaisyhteistyö toimii. Positiivinen hymähdys sovalla, turvallisuuden tunne ja odotan jo säätiedotuksen alkua.

Aivan toinen näkymä tilanteeseen aukeaa lentokoneen sisällä olleiden matkustajien kertomuksista. Kone laskeutuu ja ohjataan kiitotien sivuun. Koneessa odotetaan ilman selitystä tilanteeseen. Ulkopuolelle saapuu viranomaisia maskit päällä. Koneessa ensimmäiset alkavat puhua Ebolasta. Se on sama joka kielellä. Hermostuneisuus kasvaa. Ei tietoa henkilökunnalta mistä on kyse. 40 minuutin kuluttua melkein kaikki siirretään busseihin. Joku yskäisee. Kaikki pelkäävät. Taas odotetaan. Kello käy. Mitään ei kerrota. Sitten tilanne on ohi ja jokainen jatkaa matkaansa. Ehkä uni ei tule illalla samalla tavoin kuin ennen. Olisiko koneessa tapahtunut jotain josta meille ei vain kerrottu. Mitä tapahtui sille perheelle joka oli sairaana?

Kriisitilanteissa on monta totuutta. Yhteistä on, että kaikki haluavat lisää tietoa ja nopeasti. Tiedonnälkään kelpaa hieman epävarmempikin väite. Niitä somessa riittää.

Miltä kriisiviestintäsuunnitelma näyttää? Mitkä ovat viestintäroolit, joista on sovittu? Mitkä ovat tavoitteet viestinnälle?

Ebolan torjumisessa toiminnan ja viestinnän yhteensovittamisella voidaan vähentää tartuntariskiä, nopeuttaa toimenpiteitä sekä vastata yleiseen tiedon tarpeeseen. Annamme vähemmän tilaa spekulaatioille, väärille uskomuksille ja ylireagoinnille. Erilaiset kohderyhmät tavoittava ja hyvin johdettu viestintä kasvattaa luotettavuutta viranomaisiin. Some näyttelee myös viranomaisviestinnässä merkittävää roolia.

Kriisitilanteissa onnistuminen on usein kiinni juuri viestinnästä. Edelläkävijät suunnittelevat ja harjoittelevat sitä säännöllisesti. Mahdollisuus onnistua on silloin suurempi.

Usein kriisiviestintää harjoitellaan viestintäammattilaisten, kuten Management Institute of Finland, MIFin johdolla. Investointi osaamiseen on huomattavasti pienempi kuin osaamattomuuden hinta.

Timo Helosuo
Toimitusjohtaja, Rehtori, Management Institute of Finland, MIF, 2012-2015

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone