Et pääse pakoon!

“On ihan turha odottaa, että joku tulee ratkaisemaan nämä ongelmat” summasi Mika Aaltonen Elonmerkki-seminaarissa puheenvuoronsa. Samoin on ihan turha syytellä edellisiä sukupolvia tai ketään muutakaan. Parasta olisi tarttua toimeen ja ryhtyä tekemään asioita eri tavalla kuin tähän asti on tehty. Se on itsestä kiinni, totesi Mika.

Aaltosen puheenvuoron iso ajatus oli se, että Suomi ei pärjää samoilla toimintatavoilla, joilla olemme aikaisemmin pärjänneet. Samalla hän haastoi suomalaista “pientä” ajattelua. Me olemme tottuneet reagoimaan, isoa kuvaa ja pidempää perspektiiviä ei ole ja ratkaisumme ovat liian pieniä. Vaatimattomuus ei ole hyvä kun pitää ratkoa isoja ongelmia.

Yritykset ja organisaatiot, ja myös koko yhteiskuntamme on isojen haasteiden, mutta myös mahdollisuuksien äärellä. Kyky tehdä asioita uudella tavalla ratkaisee onnistumisen. Puhutaan siis kyvystä uudistua, nähdä uusia mahdollisuuksia ja uskaltaa liikkua eteenpäin. Tutkimuksiin vedotaan usein kun halutaan kertoa, että suomalaiset ovat turvallisuushakuisempia kuin muut. MIFin toimitusjohtaja Timo Helosuo kuitenkin omassa puheenvuorossaan totesi, että kysymys on muutaman prosentin erosta, joten siitäkään emme saa syytä olla toimettomina muutoksen edessä. Emme pääse ongelmia pakoon ja sen sijaan kannattaisikin avautua mahdollisuudelle toimia toisin kuin aikaisemmin.

Tervetuloa kommunikaation maailmaan!

Usein todetaan, että muutoshalu edellyttää visiota. Vision ymmärtäminen edellyttää kommunikaatiota. Muutoshalukkuus kasvaa merkittävästi jos tiedämme mihin olemme suuntaamassa, mikä on tarkoituksemme, miksi me olemme olemassa. Liian usein yritysten visio on kuitenkin tuhansien workshoppien lauseleikkiä. Visio on syntynyt siitä, että mietitään sanoja sen sijaan, että mietitään isoja tekoja. Visiot ovat helposti synteesi kaikkien osallistamisesta ja johtoryhmän kompromissista. Usein lopputulos on lattea ja epämotivoiva. Ja se jalkautetaan organisaatioon.

Uusi kommunikaatio vaatii toisenlaista lähestymistapaa.

Kommunikaatio on nykyisessä monimuotoisessa maailmassa tärkeämpää kuin koskaan. Yritysten viestinnän on kasvettava uuteen rooliin. Tarvitaan osaajia, jotka ovat valmiita kokeilemaan asioita, ovat uteliaita erilaisista tavoista kommunikoida ja ennen kaikkea pystyvät kehittämään organisaationsa valmiutta toimia yhä nopeammassa maailmassa, jossa kommunikaatiovalta on meillä kaikilla, joilla on nettiyhteys. Kommunikaatiovallankaappaus on pääsääntöisesti hyvä asia: ihmisillä on enemmän valtaa kuin koskaan. Informaatio liikkuu nopeammin kuin koskaan. Mutta myös väärä sellainen. Sosiaalisen median mahdollisuudet voi hyödyntää olemalla kiinnostava ja vaivautua dialogiin, joka on houkuttelevaa. Sosiaalisen median myrskyistä voi selvitä vain olemalla sosiaalisessa mediassa. Kun kriisi iskee on myöhäistä opettaa toimarille, että mikä on twitter. Nopea kommunikaatiomaailma vaatii nopeutta myös johdolta ja organisaatioilta.

Ja muutoshalua. Kysymyshän ei ole vain työntekijöiden muutoskyvystä ja -halusta. Kysymys on mitä suurimmassa määrin johtajien muutoskyvystä ja -halusta. Bisnespäätöksissä, kommunikaatiossa ja myös uuden kokeilemisessa. Jennifer Janson perää kirjassaan The Reputation Playbook johdolta kommunikaatiossakin esimerkkiä ja kysyy: mitä toimarina voisit tehdä enemmän sosiaalisessa mediassa, jotta organisaatiosi menestyy? Johtajan toimenkuvaan kuuluu kommunikaatio ja viestiminen. Jos pitää sitä rasittavana ylimääräisenä vaivana kannattaa hakeutua muihin hommiin. Kommunikaatio on välttämättömyys. Harva toimitusjohtaja muuten osallistui Elonmerkkiin tai ehkä muihinkaan viestinnän alan tilaisuuksiin. Pitäisikö?

Ryhdyttäisiinkö vauhdittamaan liiketoimintaa viestinnällä? Se mahdollisuus on olemassa. Kun pakoonkaan ei päästä.

 

 

Kirsi Piha
Mahdollisuusviestintäjohtaja
Ellun Kanat Oy

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone