Haastattelussa EMBA-alumni Ari Pajunen

Tavoitimme EMBA-ohjelmasta hiljattain valmistuneen Ari Pajusen. Teklassa työskentelevä Ari osoitti poikkeuksellista lahjakkuutta koulutuksen aikana ja hänen lopputyönsä valittiin koko ryhmän parhaaksi. Onneksi olkoon! Kysytäänpä Arilta hieman kuulumisia valmistumisen jälkimainingeissa.

Ilkka Kurkela (EMBA Program Manager): Kerrohan meille, kuka on Ari Pajunen?

Ari: Olen perheenisä Espoosta, ikää 37 vuotta. Työskentelen Teklassa, joka on globaalisti toimiva edelläkävijä digitaalisten tietomallien ohjelmistoissa. Asiakkaamme ovat rakennus-, energia- ja infrastruktuurialoilta. Tekla on osa yhdysvaltalaista Trimble-konsernia. Vastaan Teklan liiketoiminnan kehittämisestä konsernitasolla eli vedän hankekokonaisuuksia ja projektisalkkuja, jotka edellyttävät yhteistyötä yli liiketoiminta-alue- ja yksikkörajojen. Työuraa on takana 15 vuotta, joista viimeiset kolme Teklassa. Olen koulutukseltani DI ja sain viime joulukuussa valmiiksi EMBA-tutkintoni MIF:ssä.

Ilkka: Miksi päädyit aikanaan aloittamaan EMBA-opinnot?

Ari: Olen jatkuvasti kiinnostunut oppimaan uutta ja taidan olla koukussa ahaa-elämyksiin, joita omien tietojen ja ymmärryksen laajentamisesta saa. EMBA tarjosi erinomaisen mahdollisuuden oppia uusia asioita ja soveltaa niitä suoraan omassa työssä. Sain palaset loksahtamaan kohdalleen perhe-elämän ja työnantajan kanssa, ja pääsin aloittamaan opinnot. Tietysti EMBA-tutkinto hyödyttää urakehitystä pitkällä tähtäimellä.

Ilkka: EMBA-lopputyösi valittiin koko ryhmän parhaaksi, onnittelut priimukselle! Mitä aihetta käsittelit lopputyössäsi ja mitä hyötyä siitä on ollut yrityksellesi ja sinulle?

Ari: Kiitos paljon! Kehut lämmittävät mieltä, mutta täytyy kuitenkin sanoa, että kaikkien ryhmäläisten lopputyöt olivat kovaa kamaa ja erittäin mielenkiintoisia. Oma aiheeni oli Lean Key Account Management eli miten lean-ajattelua voi soveltaa avainasiakkuuksien johtamiseen. Keskeisimmät opit sekä itselleni että Teklalle olivat yhdensuuntaistaminen, asiakaslähtöisyys ja yksinkertaistaminen. Näiden kolmen näkökulman soveltaminen yhdessä auttaa saamaan yrityksestä ja avainasiakkuuksista merkittävästi lisää tehoa irti, kun siirrytään tekemään ”vain oikeita asioita, vain oikealla tavalla”.

Liiketoiminnan osa-alueiden yhdensuuntaistaminen edellyttää kokonaisuuden ymmärtämistä. Yksittäistä prosessia voi kyllä viilata yksityiskohdistaan, mutta todelliset hyödyt toiminnan kehittämisestä tulevat kokonaisuuden optimoinnin kautta. Kaikkien toimintojen pitää vetää samaan suuntaan ja johtamisen kaikkien osa-alueiden pitää olla linjassa keskenään. Avainasiakkaiden kanssa tärkeää on yhdensuuntaistaa oma toiminta asiakkaan toiminnan kanssa. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita avainasiakaskohtaista räätälöintiä, koska standardoitu ja tehokas toimintatapa on luultavasti myös avainasiakkaan etu. Suurin yhdensuuntaistamisen haaste on yleensä siiloutunut organisaatio, jossa tieto ei liiku kunnolla, johtaminen on erilaista organisaation eri osissa ja yhteinen kielikin voi olla hukassa. Samat tekijät vaikuttavat tietysti yhdensuuntaistamiseen avainasiakkaan kanssa.

Asiakaslähtöisyys tulee vahvasti lean-ajattelun kautta: kaiken tekemisen pitää tuottaa arvoa asiakkaalle ja sitä kautta asiakasta palvelevalle yritykselle. Tämä sopii hyvin yhteen avainasiakkuuksien johtamiseen liittyvien oppien kanssa. Keskeinen lähtökohta on haastaa organisaatioon juurtuneita uskomuksia siitä, mikä on asiakkaalle arvoa tuottavaa. Joskus merkittävää arvoa voi tuottaa se, että lakataan tekemästä jotain mitä on aina ennenkin totuttu tekemään ja ruvettu pitämään itsestäänselvyytenä. Tällaisia elementtejä löytyy usein esimerkiksi tuotteen tai palvelun käyttöönotosta, josta voisi lähes poikkeuksetta tehdä asiakkaalle helpompaa ja nopeampaa. Oman toiminnan mittarit pitää pystyä kytkemään avainasiakkaan liiketoiminnan onnistumiseen. Liiketoimintamallien ja -prosessien kuvaamiseen on hyviä työkaluja, joita yleensä käytetään oman toiminnan mallintamiseen, mutta joita voi soveltaa myös avainasiakkaan liiketoiminnan ymmärtämiseen – mieluiten yhdessä asiakkaan kanssa. Teknologia- ja tuotelähtöinen ajattelutapa voi olla organisaatiossa merkittävä este asiakaslähtöisen ajattelutavan omaksumiselle. Todennäköisesti asennemuutoksen rinnalla tarvitaan uudenlaisten kyvykkyyksien pitkäjänteistä kehittämistä.

Yksinkertaistamista opiskeltiin IMD:ssä osana Orchestrating Winning Performance -opintomatkaa. Kaikki liiketoiminta monimutkaistuu ajan mittaan, vähän niin kuin kolesteroli kertyy ihmisen elimistöön. Yksinkertaistaminen on asiakkaille arvoa tuottaviin asioihin keskittymistä ja arvonluontia vähentävien sekä arvoa tuhoavien tekijöiden poistamista. Tämä hukan poisto on lean-ajattelun ytimessä. Haastavinta yksinkertaistamisessa on se, että organisaatio opettaa uudet jäsenet vakiintuneisiin monimutkaisiin toimintatapoihin ja palkitsee niiden ylläpitämisestä. Joka yrityksessä pitäisi olla Chief Simplification Officer, joka tappaa turhia projekteja, oikoo prosessien mutkia, auttaa päästämään irti osaoptimoinnista, lopettaa kannattamattomia asiakkuuksia, tappaa turhia projekteja, sekä kyseenalaistaa totuttuja tapoja ja uskomuksia.

Nämä löydökset tuntuvat toimivan missä tahansa kehittämisessä avainasiakkuuksien johtamisen lisäksi. Hienojen teoreettisten mallien ja viitekehysten sijaan onnistuminen tulee käytännönläheisen maalaisjärjen kautta ja yksinkertaisilla keinoilla. Yritän pitää tämän jatkuvasti mielessä, kun kehitän Teklan toimintaa.

Ilkka: Kuulostaa erittäin järkevältä. Yksinkertaistaminen nousi useissa vaiheissa opintoja esiin, joten oppi oli näköjään mennyt perille 🙂 Mikä sinulle oli parasta EMBA-opinnoissasi?

Ari: Ehdottomasti erinomainen porukka, joka oli täynnä mielenkiintoisia persoonallisuuksia. Kaikkien taustat ja mielenkiinnon kohteet olivat sopivasti erilaisia, minkä ansiosta muilta pystyi oppimaan paljon uusia asioita ja omaksumaan erilaisia tapoja hahmottaa maailmaa ja bisnestä.

Ilkka: Entä hauskin muistosi?

Ari: Hauskaa oli paljon ja tuntuu, että yhteiset opintopäivät ja varsinkin opintomatkat olivat yhtä naurua, varsinkin kun herra Jameson ilmestyi paikalle. Parhaiten mieleen tulee kuitenkin Jorma Uotisen luento luovien taiteilijoiden johtamisesta. Kesken luennon hän otti tottunein ohjaajan ottein EMBA-ryhmän haltuunsa ja laittoi porukan tekemään kevyitä liike- ja ääniharjoitteita. Mielikuva viidestätoista EMBA-opiskelijasta huutamassa ja kallistelemassa itseään Jorman ohjeiden mukaan tuo minulle aina hyvän mielen.

Ilkka: Heh! Kieltämättä herra Jameson ja Uotisen luento tuovat hymyn huulille… 🙂 Nyt, kun olet saanut opinnot päätökseen, mihin suuntaan haluaisit kehittää EMBA-ohjelmaa jatkossa?

Ari: Toivon, että ohjelma säilyttää jatkossakin käytännönläheisen otteensa ja erottuu sitä kautta edukseen akateemisemmin suuntautuneista kilpailevista ohjelmista. Lisäisin itse yhden tai kaksi opintomatkaa ulkomaille. Creative Leadership -teema on hyvä ja erittäin ajankohtainen. Sen voisi sitoa vielä läheisemmin tänä päivänä maailmaa muuttaviin ilmiöihin kuten digitaalisuuden ja tietomäärien lisääntymiseen, kehittyvien talouksien merkityksen kasvuun sekä uusien sukupolvien erilaiseen käsitykseen työstä. Käyttäisin enemmän aikaa eettisten liiketoimintamallien ja kestävän kehityksen bisnesmahdollisuuksien miettimiseen. Liikkuminen ja johtaminen pitäisi saada nivottua yhteen ja taistelemaan liiallisen istumisen haitallisuutta vastaan.

Ilkka: Kiitos erinomaisista ideoista. Näitä otetaankin käytäntöön, kun uusi opiskelijaporukka matkustaa ekskursiolle Lontooseen kovamaineiseen Ashridge Business Schooliin strategia-oppeihin. Toinen merkittävä uudistus ”Energisized Leader” -konsepti toteutetaan yhteistyössä Valon kanssa. Kovia juttuja luvassa ja eteenpäin mennään vauhdilla.

Osallistuit EMBAn lisäksi MIFin Certified Coach Training -ohjelmaan ja valmistuit myös sieltä. Onnittelut! Mitä taitoja Coachauksesta tarttui haaviin?

Ari: Kiitos! Se oli parhaita koulutuksia, joissa olen käynyt. Keskeisin juttu minulle oli oppia paremmin kuuntelemaan ja tunnistamaan oletuksia ja uskomuksia, jotka vaikuttavat sanojen ja toiminnan taustalla – usein tiedostamattomasti. Niiden merkitys korostuu sekä yksilöillä että organisaatioilla erityisesti muutostilanteissa, joiden kanssa itse työskentelen. Muutosta estävän uskomuksen tiedostaminen ja pukeminen sanoiksi antaa mahdollisuuden muuttaa uskomusta ja kääntää se henkilökohtaisen ja organisaation kehittymisen tueksi. Tässä on suora yhteys toiminnan yksinkertaistamiseen, koska usein monimutkaisen toimintatavan taustalla on kasa syvään juurtuneita oletuksia ja uskomuksia, joista organisaation ja yksilöiden pitää pystyä päästämään irti.

Ilkka: Mikä olisi unelmatyösi 5 vuoden päästä?

Ari: Olen toiminut erilaisissa kehitys- ja konsulttirooleissa vuodesta 2005 lähtien, joten paluu suoraan tulosvastuuseen voisi lähivuosina olla kiinnostavaa. Jos jatkan kehitystehtävissä, voisin olla aiemmin kuvailemani CSO, Chief Simplification Officer.

Ilkka: Mitä terveisiä ja vinkkejä haluaisit lähettää opintonsa aloittaville EMBA-opiskelijoille?

Ari: Haluan onnitella uusia opiskelijoita hyvästä valinnasta! Yhteisiin opintopäiviin kannattaa keskittyä täysillä. Luennoitsijoita kannattaa haastaa tiukoilla kysymyksillä. Opiskelutovereiden osaaminen ja sparraus kannattaa käyttää hyväksi. Ohjelma joustaa hyvin henkilökohtaisten tarpeiden ja oppimistyylien mukaan, joten oppimiskokemuksesta kannattaa pyrkiä tekemään mahdollisimman paljon omalta tuntuva.

Ilkka: Kiitos haastattelusta ja menestystä jatkoon Ari!

Ari: Kiitos Ilkka sinulle EMBA-ryhmämme luotsaamisesta ehjänä maaliin asti ja onnea kurssin kehittämisessä!

……

Haluatko lisätietoja EMBA-ohjelmasta? Ota yhteyttä meihin: tauno.taajamaa@mif.fi tai eeva.kallbacka@mif.fi.

MIFin EMBA-ohjelma on käytännönläheinen ja korkeatasoinen johtamiskoulutus, joka toteutetaan yhteistyössä maailman kovatasoisimpien business-koulujen kanssa (IMD (Sveitsi), UC Berkeley (USA), Ashridge Business School (Englanti). Ohjelman käytyäsi kuulut mm. arvostettuun IMD:n Alumni-yhteisöön ja olet oikeutettu osallistumaan verkoston tapahtumiin.

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone