Johtaja, opettele edes aakkoset!

Johtamisen-aakkoset-Hani-Olsson-blogi-kirjoitus-MIFJohtamisen aakkoset ovat muuttuneet. Miltä ne näyttävät satavuotiaassa Suomessa? Mitä ovat ne asiat, joita ei voi jättää tekemättä ja jotka laiminlyömällä johtaja ei yksinkertaisesti tee duuniaan?

Opiskelen paraikaa työnohjaajaksi ja opettelen ymmärtämään itseäni, jotta pystyn johtamaan entistä paremmin muita ja etenkin itseäni. Ensimmäinen tehtävä onkin ymmärtää, että se mitä olet ja teet, tapahtuu aina suhteessa muihin.

Jaa.

Välinpitämättömän kyllä – hokeman lisäksi sanaan sisältyy kehotus osaamisen, tiedon ja vastuun jakamiseen. Sähköalalta olemme oppineet, että johtaminen on muutakin kuin käskyttämistä ja organisoimista. Mitä arvoa Sinusta pystyy johtamaan toisaalle organisaatioon? Tietoa, osaamista tai organisointikykyä kenties?

Suurin lahja, mitä johtaja voi jakaa, on arvostus. Se näkyy arkipäivässä kokeilukulttuurina, riskien ottamisena ja vastuun kantamisena. Välitätkö Sinä johtajana tunnelmaa asiantuntijoita arvostavasta organisaatiosta? Yksi hienoimpia keinoja siihen on auttaminen. Yksi hienoimmista kysymyksistä esimieheltä on: Kuinka voin auttaa Sinua onnistumaan?

Osallista.

Kiukustun helposti (ylipäänsä, mutta erityisesti) esimerkiksi ”strategian jalkauttamisesta”. Ajatteleeko joku meistä vielä, että strategia luodaan jossain ja implementoidaan toisaalla? Pölhö on, joka nuin pohtii. Osallistaminen tarkoittaa tänä päivänä valtuuttamista: arvostamista ja uskallusta luottaa asiantuntijoihin. Kun jokainen meistä on organisaationsa kasvot, pitää jokaisen meistä tuntea itsensä arvostetuksi ja organisaationsa omakseen.

Työntekijälähettilyys ja muut osallistumisen keinot ovat muuttaneet myös verkostoitumista. Verkostoituminen ei enää perustu työyhteisön hierarkiaan, eikä yhteydenpitoa voida määritellä etukäteen tietylle tasolle. Siksi onkin entistä tärkeämpää, että työyhteisössä ei ole tiukkaa kuilua johdon ja työntekijöiden välillä. Jokaisella on oikeus ja ilo edustaa organisaatiotaan.

Hengitä.

Jokainen työpäivä, siihen kuuluva kokoustelu, netissä pörräily ja tiedonhankinta, on täynnä hälyä. Joku yrittää trollata, toinen odottaa päätöksiä tilanteessa, joka ei ole vielä valmis päätöksille, kolmas vie ajatuksemme historiaan ja siihen tapaan, jolla aina on tehty.

Johtaja saa hermostua, mutta hänen työssään on olennaista keskittyä olennaiseen. Jokapäiväinen ”hengitysharjoitus” voi tarkoittaa hänelle keinoa pysähtyä ja nähdä jälleen se iso kuva, jonka vilkuilusta hänelle maksetaan. Samalla hän opettaa mieltään rauhoittumaan kiireen keskellä. Harva työyhteisö haluaa maksaa johtajalleen häsäyslisää. Hysteria tarttuu. Johtaja on opetellut itsestään keinot pysyä sen ulkopuolella.

Digitalisoi.

Konkreettisin strateginen toimenpide jokaisen(!) johtajan työpöydällä on digitalisointi. Mitä meidän liiketoiminnassamme voi digitalisoida? Mitä digitalisoimalle pystymme turvaamaan huomisen, luomaan lisää liiketoimintaa tai tuottamaan mielekkyyttä työpäiviin? Yllättävän moni meistä suhtautuu digitalisaatioon liiketoiminnasta irrallaan olevana tuotekehityksen tai markkinoinnin haihatteluna. Kyllä, digitalisaatio koskee myös markkinointia, mutta jokaista muutakin toimintoa työympäristössä – myös johtamista.

Asennoidu!

Asenne ratkaisee aina. Aitous välittyy ja halu kehittyä näkyy. Siksi asennoitumiseen pitääkin sisältyä ensin halu tunnistaa omat kasvutarpeensa. Nöyristelyyn ei suomalaisia tarvitse opettaa, mutta ammatilliseen altistumiseen kyllä. Jokainen meistä on vasta matkalla.

Vaatii rohkeutta johtajalta asettaa itsensä aidosti alttiiksi. Ilman palautetta ei parhainkaan pysty kehittymään asiantuntijana – siis johtajana. Palautetta ei välttämättä saa lypsämälläkään, mutta se pitää pystyä kaivamaan edes miettimällä itse, millaisen kuvan itsestään kussakin tilanteessa tuli antaneeksi. Kyllä itselleenkin voi oppia antamaan palautetta ja parhaimmillaan jopa taputuksen olkapäälle.

Johda.

Tuntuu ehkä yksinkertaiselta, mutta johtajan tehtävä on johtaa: asioita, ihmisiä ja itseään. Helppoa se ei aina ole, ja toisinaan johtajaakin saa muistuttaa tästä perustehtävästään. Jaettu johtajuus ei tarkoita sitä, että johtaja luistaisi vastuistaan. Vaikka johtajuus olisi jokaisen asiantuntijan työnkuvassa, se on sitä erityisesti johtajalla. Se on se johtajan asiantuntijuus. Joten pidäkin siitä hyvää huolta ja pysy ajassa myös johtajana. Vaan mitä tekisimme niille tehtäviinsä leipiintyneille johtajille, jotka eivät vaivaudu opettelemaan nykyjohtamisen aakkosia?

Lupa kyseenalaistaa.

Hansel-viestintäpäällikkö-Hani-OlssonHani Olsson
Viestintäpäällikkö
Hansel

@hanihaa on työnohjaajaksi opiskeleva viestinnän ammattilainen ja ammatillinen opettaja, jonka ammatilliset intohimot perustuvat rohkeuteen, yhteisöllisyyteen ja asiantuntijabrändeihin.

Johtamisen-erikoisammattitutkinto-JET-Leader-MIF

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone