Johtajaksi kasvamisessa koulutus auttaa

Mielipidekirjoitus on alunperin julkaistu Kauppalehdessä 22.1.2015.

Tutkimusyhtiö Gallupin pääjohtaja Brandon Busteed on kritisoinut businesskoulujen käyttämiä riittämättömiä mittaustapoja MBA-koulutuksissa . Hän sanoo, ettei koulutus vastaa tämän päivän työelämän haasteisiin ja tarpeisiin. (KL 13.11.). Tämä asia on tiedossa käytännön liike-elämässä. Varastoon tehty akateeminen lisätutkinto ei välttämättä edistä työntekijän uraa.

Kaikki johtamiskoulutukset eivät ole tehdasmaisesti samalla reseptillä toteutettuja. Moni valitsee itselleen räätälöidyn EMBAn. Kun koulutus valitaan opiskelijan motivaatio ja työnantajan tarpeet huomioon ottaen, johdon koulutus tuo lisäarvoa heti alkumetreiltä.

Tie johtajaksi käy henkilökohtaisen kasvun, kokemusten ja koulutuksen kautta. Matkalla hän kohtaa odotuksia ja vaatimuksia, joiden saappaisiin on osattava astua. Johtajalta vaaditaan henkilöjohtamisen herkkyyttä. Ilman motivoituneita, sitoutuneita ja osaavia työntekijöitä yritys ei menesty.Työvoimapulasta kärsivillä aloilla oven käyminen tiuhaan voi jossakin määrin kertoa johtamisesta. Toinen haaste on sukupolvijohtaminen. Kun samassa on x-, y- ja z -sukupolven työntekijöitä, heidän motivoituminen, ja viestintätaidot eroavat toisistaan.

Johtajan on vaalittava luovuutta. Yrityselämässä luovuus tarkoittaa kykyä tehdä parannuksia. Parempaa tulosta, kilpailuetua, uusia tuotteita. Myös kykyä tehdä päätöksiä ja kompromissejä. Jos ajattelu urautuu, luovuus tyrehtyy. Johtajan on huolehdittava omasta myös alaistensa uudistumisesta. Tavata ihmisiä, perehtyä toisiin toimialoihin ja panostettava koulutukseen.

Johtaja näkee uhat ja niistä avautuvat mahdollisuudet. Usein johtajan arkea sävyttävät ongelmat. Mitä pidempään niiden kanssa hän painii, sitä todennäköisemmin hän on torjuntamoodissa. Tällöin uhkakuvissa piilevät mahdollisuudet jäävät häneltä näkemättä.

Tuskin kukaan kaksi vuotta sitten uskoi, että Lidl voisi syödä keskusliikkeidemme tulosta. Yhtiöön suhtauduttiin ennakkoluuloisesti. Marraskuussa sen televisiomainokset pokkasivat kansainvälisessä Effie Awards-kilpailussa pääpalkinnon, Grand Effien. Mainostoimisto sai sulan hattuunsa, vaikutus näkyy Lidlin tuloksessa. Sormen heristämisen sijaan kilpailijat ovat kirittäjiä. Tämän asenteen istuttaminen tiimiin on johtajan heiniä.

Johtaja ajatettelee globaalisti. Maailma on iso olohuone, jossa ihmiset, pääomat, tuotteet ja palvelut liikkuvat. Globalisaation päätepistettä ei ole näkyvissä, päinvastoin. Kielitaitoiselle, koulutetulle ja korkean teknologian Suomelle se on suuri mahdollisuus. Meidän  on keskityttävä kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen. Kilpailu on täällä jo nyt. Isot pohjoismaiset kauppaketjut ovat ajaneet kotimaiset ketjut ahdinkoon. Väheksyminen ja kieltäminen ei auta.

Liike-elämä on nopeatempoista ja kilpailu on kovaa. Tarjolla on valtavasti dataa, josta pitää hyödyntää olennainen liiketoiminnan menestysreseptiin. Itseensä luottava johtaja ajattelee suuresti. Hän myös osaa kiivetä riittävän korkealle, jotta voi nähdä kauas yli rajojen. Oikea koulutus auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä menestymään. Yritysten ja organisaatioiden menestys ja kasvu vaativat panostamista johtamisen laatuun, viestinnän taitoihin ja taitoon hyödyntää viimeisintä teknologiaa.
Timo Helosuo
Toimitusjohtaja, rehtori, MIF Management Institute of Finland 2012-2015

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone