Jokainen osaa kokata

Yksi koko perheen animaatioelokuvistaan tunnetun Pixar-studion parhaista tuotoksista on seitsemän vuoden takainen Rottatouille. Elokuva kertoo nuoresta ranskalaisesta Remy-rotasta, joka haaveille huippukokin urasta Pariisin parhaissa ravintoloissa. Esikuvanaan Remyllä on kokkilegenda Auguste Gusteau ja mottonaan Gusteaun ohje: jokainen osaa kokata.

Pixarissa tittelillä story supervisor työskentelevä Matthew Luhn oli mukana tekemässä Rottatouille-elokuvaa (samoin kuin kaikkia muitakin Pixarin menestysleffoja), joten hän tietää yhtä ja toista luovuudesta. Eikä ole ihme, että hän viittaa luovuudesta puhuessaan Remy-rottaan. Myös luovuudessa on kyse siitä, että kaikkien täytyy saada kokata.

Ideoiden ja ajatusten tasa-arvo oli tärkeässä osassa myös, kun Matthew Luhn puhui Elonmerkki-tapahtuman keynote-puhujana yritysmaailman ja työelämän luovuudesta. Luhn käsitteli tarinoita ennen kaikkea ihmisiä yhdistävänä asiana ja muistutti kerta toisensa jälkeen, ettei arkisen työluovuuden ja animaatioeläinten seikkailujen kertomisen välillä ole loppujen lopuksi kovin suurta eroa.

Kertoessaan Pixarin luovuutta edistävästä kulttuurista Luhn korosti ideoinnin vapautta, uskallusta epäonnistua sekä laadun korostamista määrän asemasta. Erityisen tärkeässä roolissa Pixarilla on sisäinen kommunikaatio. Viestinnässä korostetaan nopeutta, mutta paikkansa on myös tahdikkuudella. Jos pitää kaverin ajatusta huonona, sekin pitää pystyä esittämään kohteliaasti ja kunnioittavasti.

Kaikkein tärkeintä luovuuden ja tarinankerronnan kulttuurissa on ajatus siitä, että kaikilla tulee olla mahdollisuus esittää mielipiteitään, oli kyse sitten pääjohtajasta tai kesäharjoittelijasta.

Samaa ajatusta ovat tietysti esittäneet monet muutkin luovuuden lähettiläät. Luhnin esittämänä ajatus saa kuitenkin erityispainoa siitä tosiseikasta, että hänen luovuutensa on tuottanut erittäin näkyviä tuloksia. Hän on ollut mukana synnyttämässä Pixarin katkeamatonta hittielokuvien putkea, joka on jo – kuten Luhn itsekin ylpeänä muistutti – koko Hollywoodin historian pisin. Toy Story -elokuvat, Ihmeperhe, Autot, Nemoa etsimässä, Wall-E, Up – Kohti korkeuksia, ja niin edelleen.

Vieläkin vakuuttavammaksi ajatus muodostuu, kun muistaa, kuka Pixarin pääjohtajana ja siten myös Luhnin pomona alun perin toimi: itse Steve Jobs. Jokaisen, joka on uskaltanut pitää omia ideoitaan parempana kuin Jobsin ideoita, täytyy todellakin olla oman elämänsä Remy-rotta. Ja uskoa siihen, että osaa kokata.

Antti Isokangas
KTM, viestintäkonsultti, perustaja, Ali Consulting Oy
www.aliconsulting.fi

Antti on kouluttanut mm. brändiasioista Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa.

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone