Kesätyöntekijät lähtivät – mitä opit heiltä?

Minulla oli ilo olla kesätöissä neljäntoista nuoren kesätyöntekijän kanssa. Otin kahdeksi kuukaudeksi pestin mökkipaikkakunnan kyläkauppaan ja vietin yrittäjän kesälomaa puotipuksuna.

Kesäapulaisten määrä oli huima, koska kaupan myynti yli kymmenkertaistui kesäsesonkina. Viidentoista ”suviuunon” perehdytys kysyi hyviä hermoja ja määrätietoisuutta viideltä vakimyyjältä.

Minäkin, viisikymppinen toimistotyöntekijä, opin hommat suht nopeasti, kiitos luottamuksen ja hyvän perehdytyksen. Kohta olin jo tekijä purkamaan valtaisat kuormat rivakasti, hyllyttämään makkarat oikeassa päiväysjärjestyksessä, käyttämään kassaa sujuvasti sekä pesemään pullonpalautusautomaatin päivän päätteeksi. Opettavaista hommaa. Haluan uskoa, että muillakin suomalaisilla työpaikoilla kesätyöntekijät otettiin yhtä hyvin vastaan ja annettiin aito mahdollisuus onnistua.

Kun tuli aika pakata työvaatteet pesulan pussiin ja lähteä takaisin kaupunkiin, iski tyhjä olo. Toiset jäivät vielä puurtamaan kiireeseen, eikä kukaan ehtinyt kysyä meiltä lähtijöiltä ”Millä mielellä lähdet? Miten työ vastasi odotuksiasi?”.

Mikä on tilanne sinun työpaikallasi? Kuka kysyi kesäavuilta: ”Miten onnistuimme? Miten työ vastasi odotuksiasi? Mitä voisimme tehdä paremmin?”. Miten teillä hyödynnetään kesäapulaisten ja yleensäkin uusien työntekijöiden tuomat uudet ajatukset ja ideat? Miten keräätte ensivaikutelmat talteen? Miten hyödynnätte tulokkaan näkemyksiä toiminnan kehittämiseksi? Ajatellaanko teillä vain kulmahuoneessa vai onko ajattelu sallittua kaikille? Myös kesäapulaisille? Ja jos ajatuksensa saa sanoa ääneen, otetaanko se myös huomioon?

Kesäapulaiset edustavat nuorta asiakaskuntaa, joka arvostaa yksilöllisyyttä ja vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä salamannopeasti somessa. On sääli, jos nuorilta ilmaiseksi saatavissa oleva tieto valuu hukkaan syksyn kiireiden painaessa päälle. Jos kysyminen unohtui, helppo tapa on lähettää sähköposti, kiittää työpanoksesta ja pyytää täyttämään palautelomake. Lomake, jonka joku myös lukee ja vie palautteet sekä kehitysideat eteenpäin.

Entä jos tällä kertaa valitsisitkin työläämmän tien. Soittaisit henkilökohtaisesti kesäavulle ja kiittäisit työpanoksesta, kysyisit samalla palautetta. Tai kutsuisit kahvikupposelle vaihtamaan ajatuksia. Silloin saatat oppia jotain uutta. Eivät ne syksyn kiireet karkaa mihinkään sen kahvikupposen aikana. Vai mitä mieltä olet?

Sari Sonninen

KTM, yrittäjä
Aarre Verraton Tmi
Asiakaskohtaamisten johtamisen valmentaja ja MIFin yhteistyökumppani

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone