Tämän vuoden Elonmerkki tarjoaa poikkeuksellisen laajan kuvan siitä mitä organisaatioissa voi parhaimmillaan tehdä eri tavalla. Yhteiskunnassamme on käynnissä valtava myllerrys, jota leimaavat työn tehostamisen vaatimukset sekä digitalisaation ja tekoälyn kehittyminen. Meillä on jo edelläkävijöitä, joilta voi oppia. Opi sinäkin näkemään iso kuva. Opi oivaltamaan ja olemaan erilainen kuin ennen.

Elonmerkin ohjelma

Elonmerkin ohjelman on kuratoinut Hengitysliiton viestintäpäällikkö Hanna Salminen.

8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00 Tervetuloa Elonmerkkiin!
Päivän juontaja, superviestijä Unna Lehtipuu
9.10 KEY NOTE: Tulevaisuuden organisaatio tehdään tänään. Johdon visiosta todellisuuden isoon kuvaan.
Dosentti, museonjohtaja Susanna Pettersson, Ateneumin taidemuseo/Kansallisgalleria

Työntekijöistä tuli lähettiläitä, joita saa lainata mukaansa. Yleisösuhde neuvoteltiin uusiksi erilaisilla osallistavilla keinoilla ilmaispäivistä henkilökunnan vahvaan läsnäoloon ja työpajoihin. Millä keinoilla perinteinen organisaatio uudisti kulttuurinsa ja johtamiskäytäntönsä?

9.55 Loskan keskellä & jännän äärellä – Miten OP Ryhmä vastaa perinteisen toimialansa mullistuessa?
Digitaalisesta liiketoiminnasta vastaava johtaja, johtokunnan jäsen, Harri Nummela, OP

Ensin pääjohtaja twiittailee kesken uutislähetyksen. Asiakasjulkaisu vaihtuu talousmediaksi, lähdetään mukaan sähköautoilun edistämiseen, tuetaan hackathonin fintech-haasteen voittanutta rahankäyttösovellusta, ollaan mukana perustamassa Suomen ensimmäistä start-up lukiota ja rakennetaan kansainvälistä yhteistyöohjelmaa start-upeille. Mitä ihmettä OP Ryhmässä oikein tapahtuu? Mullistuvatko käsityksemme yritysmaailman isoista kuvista ja kuvioista?

10.35 Tauko
10.50 Hyvästi tylsyys! Näin rakennat visuaalisuudesta loistavan kertojan organisaatiosi isoon tarinaan.
Tarinankerronnan osaaja Anna-Kaari Hakkarainen sekä AD ja visuaalinen journalisti Leena Oravainio, Gut Oy

Bränditarinankerrontaan erikoistuneen Gutin perustajaosakkaat Leena Oravainio ja Anna-Kaari Hakkarainen näyttävät innostavien esimerkkien kautta, miten sekä isot että pienet brändit voivat hyödyntää visuaalista tarinankerrontaa eri kanavissa.

11.25 Uusi sote tuottaa uutta liiketoimintaa, vai tuottaako? Yhdessä kohti yhteiskunnan isoa kuvaa.
Viestintäjohtaja Susanna Kinnari, Terveystalo ja viestintäjohtaja Laura Niemi, Helsingin Diakonissalaitos

Terveystalon ja Diacorin fuusion sekä yhteiskunnallisen sote–uudistuksen tarkoituksena on tuottaa yhä paremmin palveluja. Vuoropuhelussa kaikki voi vaikuttaa kaikkeen ja kuinkas sitten kävikään? Muutosmyllerryksen arvoja ja arvaamattomuuksia pohtivat tahoillaan fuusiopäiväkirjaa pitäneet viestintäjohtajat.

12.05 Kevyesti keskellä päivää! Energiatankkaus lounasdiscosta & demoelämyksiä
13.15 Kirjanjulkistus: Communicare – Viestinnän tekijän käsikirja. Täysin uudistettu viestinnän peruskirja on täällä taas, ajankohtaisempana kuin koskaan.
Professori Elisa Juholin
13.30 KEY NOTE 2: Botit ja lohkoketjut, viestimmekö isoa kuvaa tuhosta vai tulevaisuudesta?
Innovaatiojohtamisen professori Liisa Välikangas, Aalto-yliopisto ja Hanken Kauppakorkeakoulu

Inhimillinen ja digitaalinen äly lähentyvät toisiaan. Botit saattavat olla jo ystävällisempiä kuin kiireiset ihmiset. Johtajia ei enää tarvita jalkauttamaan ajatuksia, jos strategia kirjataan koodiin. Mikä on työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuuden iso kuva? Muuttuuko työyhteisön toiminta innovoinniksi ja vuorovaikutukseksi tekoälyn kanssa?

14.15 Kahvi
14.45 Palvelumuotoilua, kiitos! Muotoillaan palvelukokemus uusiksi – entä viestintä?
Palveluliiketoiminnan yliopettaja, KTT Teemu Moilanen, Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu

Palvelumuotoilu on nyt kaikkien huulilla. Johtokin sitä vaatii. Sille on hyvä syy: aito asiakaskeskeisyys. Mitä apua viestinnän ammattilainen voi saada palvelumuotoilusta omaan työhönsä? Entä mitä annettavaa viestijöillä siihen itse olisi? Kyyditseekö palvelumuotoilu viestijän viimein kulmahuoneeseen?

15.30 KEY NOTE: … and ACTION! Miten viestijä voi vaikuttaa organisaation isoon kuvaan?
Elokuvaohjaaja Klaus Härö

Tunteet, rohkeus ja usko omaan visioon. Dialogi, kuunteleminen ja innostaminen. Faktat, aikataulut ja paineenhallinta. Niistä on tehty sekä elokuvan ohjaus että viestintäammattilaisen työkenttä. Isoimman jäljen meihin jättävät elokuvat, jotka herättävät meissä tunteita. Myös organisaatioissa kyky puhutella ihmisiä nousee tulevaisuudessa yhä tärkeämmäksi. Mitä viestinnän ammattilaiset voivat oppia tarinoiden kerronnasta ja tiimien johtamisesta?

16.15–18.00  Elonmerkki+
Vaikuttava viestintä on elämys

Herkuttelun ja kuulumisten vaihdon lomassa sinulla on ainutlaatuinen tilaisuus tutustua vaikuttamisen vahvoihin työkaluihin. Tämän digiherkun sinulle tarjoaa Netprofile kumppaneineen.

Tutustu Elonmerkin puhujiin

Päivän juontaja superviestijä Unna Lehtipuu
Unna johtaa viestintää, jahtaa kulttuuriälyä ja sparraa merkitystaloutta. Toimitusjohtaja Vaikuttamistoimisto Framillassa,  nelinkertainen tietokirjailija, Timanttipesula-bloggari ja puhuja. Missiona rohkaista ja valmentaa ihmisiä ja yrityksiä astumaan rohkeammin esiin sanomansa kanssa.

Tarinankerronnan osaaja Anna-Kaari Hakkarainen, Gut Oy
Anna-Kaari on pitkän linjan tarinankertoja, joka on erikoistunut bränditarinoihin ja -strategioihin sekä tarinankerronnan tulokselliseen hyödyntämiseen. Hän työskennellyt Vapa Median luovana johtajana, Olivia-lehden toimituspäällikkönä ja Muoto-lehden päätoimittajana. Lisäksi hän on julkaissut kolme romaania Tammen kustantamana.

Elokuvaohjaaja Klaus Härö
Klaus Härö kuuluu suomalaisten elokuvaohjaajien kärkijoukkoon. Hän käsittelee rohkeasti suuria ja vakaviakin aiheita elokuvissaan, joiden kantava voima on ihmislähtöisyys. Härö on voittanut yli 60 palkintoa elokuvillaan ympäri maailman, mikä nostaa hänet yhdeksi menestyneimmäksi elokuvaohjaajaksi Suomessa. Härön ohjaama Miekkailija (2015) oli ehdolla Suomen viralliseksi Oscar-ehdokkaaksi parhaan vieraskielisen elokuvan sarjassa, ja ainoana suomalaisena elokuvana sitten 1950-luvun elokuva oli ehdolla Kultaisen maapallon (Golden globen) saajaksi sarjassa Paras ulkomainen elokuva. Miekkailija-elokuva myös voitti parhaan elokuvan pääpalkinnon Long Islandin Stony Brook -elokuvajuhlilla. Härön muita elokuvia ovat Näkymätön Elina (2003), Äideistä parhain (2005), Uusi ihminen (2007) ja Postia Pappi Jaakobille (2009).

Professori, valtiotieteiden tohtori Elisa Juholin
Elisa Juholin on toiminut 1990-luvulta lähtien yhteisöviestinnän akateemisissa tehtävissä, luennoinut erilaisille yleisöille ja valmentanut erilaisia organisaatioita. Hänen erikoisalueitaan ovat strateginen viestintä, työyhteisöviestintä,organisaatioiden ja median väliset suhteet, organisaatioiden sidosryhmäsuhteet, yhteiskuntavastuu ja etiikka sekä viestinnän kuuntelu ja luotaus, seuranta, mittaus ja arviointi.

Viestintä- ja brändijohtaja Susanna Kinnari, Terveystalo
Susanna toimii Terveystalossa viestintä- ja brändijohtajana. Viestinnän ja markkinoinnin ohella vastuualueeseen kuuluvat yhteiskunnallinen vaikuttaminen, asiakaskokemus sekä yksityisasiakkaille tarjottavat palvelut. Siis koko kuluttajabrändi ”isossa kuvassa”. Iso kuva on ajankohtainen juuri nyt myös terveydenhuollossa. Kokonaisvaltainen hyvinvointi koskettaa meitä jokaista yksilöinä, ja yhteiskunnalle terveydenhuolto näyttelee merkittävää roolia sekä kansanterveyden että kansantalouden näkökulmasta.

Palveluliiketoiminnan yliopettaja, KTT Teemu Moilanen, Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu
Kauppatieteiden tohtori Teemu Moilanen on palvelumuotoilija ja palvelubrändin rakentamisen asiantuntija. Hän on eri rooleissa osallistunut noin 70 palvelumuotoiluprojektiin lentoyhtiöistä hotelliketjuihin, kauppakeskuksista kirjastoihin ja terveydenhuollosta tekniseen B2B liiketoimintaan. Hän on toiminut brändiasiantuntijana mm. Jorma Ollilan johtaman Suomen maabrändivaltuuskunnan, Euroopan Parlamentin, Suomen ulkoisesta maakuvasta vastaavan Finland Promotion Boardin, ulkoasianministeriön, Matkailun edistämiskeskuksen, FinPron, Helsingin ja kymmenen muun kaupungin brändihankkeissa, sekä kouluttanut Thaimaan, Filippiinien, Brunein, Islannin, Indonesian ja Malesian hallitusten virkamiehiä paikan brändin rakentamisessa.

Viestintäjohtaja Laura Niemi, Helsingin Diakonissalaitos
Laura on tehnyt työuran erityisesti yhteiskunnallisen viestinnän ja markkinoinnin parissa ja työskennellyt sellaisissa organisaatioissa, joilla on vahva yhteiskunnallinen missio. Ennen Diakonissalaitosta mm. Sairaanhoitajaliitossa, Sitrassa ja eduskunnassa. “Viime vuodet olen on työssäni seurannut erityisesti sosiaali- ja terveysalan murrosta. Muutostilanteissa uskon avoimen, osallistavan ja innostavan viestinnän voimaan. Sen avulla voidaan muuttaa maailmaa ja saada ihmeitä aikaan. Koska työ on usein hektistä, niin vapaa-ajalla nautin kaikesta rauhoittavasta, kuten kävelystä, joogasta, puutarhanhoidosta ja lukemisesta.”

Digitaalisesta liiketoiminnasta vastaava johtaja, johtokunnan jäsen Harri Nummela, OP
Harri on toiminut OP Ryhmän digitaalisesta liiketoiminnasta ja uusista liiketoiminnoista vastaavana johtajana vuodesta 2015. Hän on toiminut eri tehtävissä OP Ryhmässä vuodesta 1992 lähtien, viimeksi ennen nykyistä tehtäväänsä varallisuudenhoidosta vastaavana johtajana sekä OP Ryhmän sisäisen tuotekehitys- ja palveluyhtiön toimitusjohtajana.

AD ja visuaalinen journalisti Leena Oravainio, Gut Oy
Leena on AD ja visuaalinen journalisti, joka on vastannut useista ulkoasu-uudistuksista esimerkiksi Trendissä ja Ellessä. Lehtien lisäksi  Leena suunnitellut visuaalisia ilmeitä – mm. vuonna 2015 maailman kauneimmaksi blogiksi valitun Vanelja.com-sivuston logon ja ulkoasun.

Dosentti, museonjohtaja Susanna Pettersson, Ateneumin taidemuseo/Kansallisgalleria
Susanna on toiminut museoalalla 30 vuotta kehittäjänä ja uudistajana. Hän on erikoistunut museohistoriaan ja -tulevaisuuteen, kokoelmatutkimukseen ja taidehistorian historiaan. Susanna on vieraileva professori Reinwardt Academyssa Amsterdamissa ja dosentti Jyväskylän yliopistossa.  Luottamustehtävistä häntä inspiroivat mm. Aalto-yliopiston hallituksen jäsenyys ja Suomen Japanin Instituutin hallituksen puheenjohtajuus. Susanna pohtii johtajuutta, henkilöstön innostamista, yhteiskuntavastuuta ja vaikuttavuutta oman toimialansa näkökulmasta.

Innovaatiojohtamisen professori Liisa Välikangas, Aalto-yliopisto ja Hanken Kauppakorkeakoulu
Liisa on innovaatiojohtamisen professori, jolla on laajaa kansainvälistä kokemusta mm. Stanfordin yliopistosta Kalifornian Piilaaksossa, Keion yliopistosta Japanissa ja IMD:stä Sveitsissä. Hän on tehnyt paljon yhteistyötä yritysten kanssa innovaatio-ja strategiakyvykkyyden kehittämiseksi. Hänen kirjansa ”Strategic Innovation” (Pearson/Financial Times Press, 2015) ja ”The Resilient Organization” (McGraw-Hill, 2010) ovat aiheista, jotka nyt haastavat: miten oppia asioista, jotka eivät vielä ole tapahtuneet, ja miten kehittää strategista muuntumiskykyä ennen kuin on pakko. Liisa Välikangas toivoo, että tekoälystä tulee ihmisen paras ystävä.

Perustaja & toimitusjohtaja Jaakko Wäänänen, Hellon Oy
Jaakko on kauppatieteiden maisteri, joka opiskeluaikanaan kiinnostui muotoiluajattelusta ja käyttäjäkeskeisestä lähestymistavasta. Perheyritystaustainen ja lukuisissa yrityksissä vaikuttanut Wäänänen soveltaa ja kehittää palvelumuotoilua perustamassaan kasvuyrityksessä Hellon Oy:ssä. Hellon on vuonna 2009 perustettu yhtiö, joka keskittyy asiakaskokemuksen kehittämiseen ja muutokseen kohti asiakaskeskeisestä organisaatiokulttuuria. Isossa kuvassa Jaakko näkee paljon synergiaa palvelumuotoilun ja viestinnän välillä, jota hän myös avaa esityksessään.

Osallistumismaksu Elonmerkki-tapahtumaan

  • 690 € Hinta voimassa 24.6. alkaen.

ilmoittaudu-elonmerkki-infor

Erikoishinnoittelu ryhmille ja Infor Pro -klubilaisille:

  • 500 € / osallistuja, kun ryhmässä on osallistujia 3 tai useampi HUOM! Ryhmien ilmoittautumiset sähköpostilla info@infor.fi.
  • 450 € Infor Pro -klubilaiset HUOM! Klubilaisten ilmoittautumiset sähköpostilla info@infor.fi.

Hintoihin lisätään alv. 24 %.

 

Elonmerkin järjestää Infor.

Yhteistyössä mukana:

sound-engine-logo

Elonmerki-kumppanina-Netprofile
Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone