Viestintä on osa kriisinhallintaa. Onnettomuus, häiriö tuotteessa, ongelma yhteistyökumppanin tai alihankkijan toiminnassa, inhimillinen virhe, sopimaton lausunto, väärinkäytös, somessa vellova huhu tai verkkorikollisten hyökkäys organisaation asiakastietoihin. Tässä esimerkkejä tyyppillisiä asioita, jotka voivat sysätä organisaation kriisiin.

Kriisiviestintävalmennus | Infor

Onnistuneella kriisiviestinnällä organisaatio voi minimoida kriisin aiheuttamat haitat ja turvata toiminnan jatkumisen. Parhaassa tapauksessa se kääntää tilanteen viestinnällä ja fiksulla toiminnalla edukseen.

Kenelle?

Mitä useampi organisaation johdosta, avainasiantuntijoista sekä viestinnän ja asiakastyön avainhenkilöistä ymmärtää kriisiviestintää, sitä todennäköisemmin organisaatio menestyy kriisitilanteessa. Suosittelemme kriisiviestintävalmennusta seuraaville ryhmille:

  • Organisaatiosi valmiusryhmälle tai kriisiviestintään nimetylle ryhmälle
  • Johtoryhmälle
  • Viestintäihmisillä ja avainasiantuntijoilla laajennetulle johtoryhmälle
  • Viestintäyksikölle
  • Koko henkilöstölle

Koulutus toteutetaan käytännönläheisenä. Se rakentuu tietoiskuista, esimerkeistä, keskustelusta, harjoituksista ja niiden analysoinnista.

Sisältöjä

Kriisiviestintävalmennuksen tai -simulaation sisältö räätälöidään asiakkaan tarpeeseen. Alla on listattu tyypillisiä koulutuksessa läpikäytäviä asioita:

  • Mitä on nykyaikainen kriisiviestintä? Mihin organisaatioiden tulee varautua?
  • Sosiaalisen median uudet ilmiöt kriisiviestinnässä
  • Oman organisaation potentiaaliset kriisit
  • Kriisin aiheiden varhainen tunnistaminen
  • Kriisiviestinnän ensitoimet ja digitaaliseen julkisuuteen vaikuttaminen kriisin alkuvaiheessa
  • Kriisinhallinan ja -viestinnän organisointi ja prosessit
  • Viestintävastuut ja toimiminen viranomaisyhteistyötä vaativissa tilanteissa
  • Miten eri kohderyhmiä puhutellaan?
  • Kriisiviestinnän foorumit, kanavat ja tuotokset
  • Median kohtaaminen kriisitilanteessa
  • Tiedotustilaisuuksien järjestäminen
  • Viestintä kriisin eri vaiheissa – ensivaiheista jälkihoitoon

Osallistujien palautteita:

”Kiitos innostavasta ja ’silmät avaavasta’ koulutuksesta.”

”Kouluttaja oli vakuuttava ja mukaansa tempaava. Hän sai ajatukset liikkeelle, teki
mielestäni hyvää analyysia sopivasti asioita karrikoiden ja provosoiden. :)”

”Erinomainen kouluttaja, jolla laaja-alainen asiantuntemus, tietämys ja kokemus.”

”Kouluttaja oli hyvin valmistautunut ja tutustunut tilanteeseemme ja ymmärsi ongelmamme.”

Tiedustelut: Ilari Hylkilä, asiakkuuspäällikkö, p. 050 350 6918, ilari.hylkila@infor.fi

Sparraus kriisiviestintäsuunnitelman päivittämiseen

Autamme asiakkaitamme uudistamaan kriisiviestintäsuunnitelmansa ajantasalle. Meiltä saat kokeneen asiantuntijan sparraamaan kriisiviestintäsuunnitelman tai -ohjeen uudistamisessa.

Tiedustelut: Ilari Hylkilä, asiakkuuspäällikkö, p. 050 350 6918, ilari.hylkila@infor.fi

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone