Tässä ajassa menestyvällä vientipäälliköllä pitää olla strategista näkemystä, rohkeutta ja kykyä reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin.

Ulkomaankaupan erikoisammattitutkintoon valmistavassa koulutusohjelmassa syvennät ja laajennat kansainvälistä osaamistasi ja pystyt etenemään entistä vaativampiin kansainvälisen kaupan tehtäviin ja sertifioit osaamisesi.

Ulkomaankaupan-erikoisammattitutkinto-UEAT-MIF

Ulkomaankaupan erikoisammattitutkinto ohjelma valmistaa sinut viralliseen näyttötutkintoon, jonka edellyttämän osaamisen osoitat koulutuksen yhteydessä oman työsi ja organisaatiosi lähtökohdista. Voit suorittaa tutkinnon esimerkiksi suunnittelemalla ja hoitamalla kokonaisvaltaisesti oman vastuualueesi kansainvälistä toimintaa.

Ulkomaankaupan erikoisammattitutkinnon lähtölaiturit 2018 ja 2019

Ulkomaankaupan koulutusohjelman suoritat joustavasti oman työsi ohella – osan opiskeluaikatauluista voit valita itse!

 

Syksy 2018, UEAT Uusimaa

alkaa 17.–18.9.2018
päättyy 19.3.2020

Ulkomaankaupan erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus sopii sinulle, joka

  • toimit vastuullisissa kansainvälisen kaupan tai hankintatoimen tehtävissä tai olet siirtymässä niihin
  • vastaat itsenäisesti joko koko yrityksen, tuotteen, tuoteryhmän tai markkina-alueen vienti- tai hankintatoiminnasta
  • sinulla on kokemusta kansanvälisen kaupan tehtävistä ja haluat sertifioida osaamisesi.

Koulutusohjelman jaksojen teemat

Saavuttaako jakelukanavasi sille asetetut tavoitteet? Miksi asiakas ostaa meiltä, eikä kilpailijalta? Oletko turvannut kansainvälisen toimintasi oikeilla sopimuksilla? Hallitsetko haastavat liikeneuvottelut ja osaat esittää asiasi selkeästi ja vakuuttavasti?

Koulutus koostuu työssä kehittymisen lisäksi 8 intensiivisestä koulutuspäivästä sekä ohjelman päätöspäivästä.

Kilpailuetua asiakaslähtöisellä strategiatyöllä 17.–18.9.2018

Menestyksekkäällä strategialla voittajaksi

  • Strateginen päämäärä asiakasnäkökulmasta
    • missä liiketoiminnassa olemme ja mihin pyrimme?
  • Käytännöllinen, asiakastarpeen mukainen strategia
    • miten erilaistamme itsemme ja mitä valintoja teemme?
    • mitä teemme ja mitä emme tee?
    • mitä edustamme ja kenelle?
    • mitä se tarkoittaa minun työssäni?
  • Strateginen johtaminen ja asiakashyötyjen konteksti
    • mitä, miten, kenelle, kuka tekee ja koska, miten mitataan?
    • mitä arvoa luomme ja millä kyvykkyyksillä?
  • Strategian jalkauttaminen
  • Strategian onnistumisen mittaaminen ja seuranta
  • Strategian toteuttaminen organisaation jokaisella tasolla

Strategiatyökalut haltuun

  • Miten strategiatyökalut toimivat ja mihin tilanteeseen sopivat parhaiten
  • Katsaus 7–8 työkaluun.
    • toimintaympäristön analyysityökalut
    • asiakasrajapintatyökalut (segmentti, tarjooma, hinnoittelu)
    • tuoteprotfolio/divisioona portfolio työkalut
    • erilaistamistyökalut
  • Työkalujen käytön harjoittelu ryhmissä

Advanced International Negotiations

This training links the demands of effective negotiation with the affects of culture. By understanding these affects we can adjust our approach to ensure clear effective communication.

  • Direct and Indirect Communication
  • Persuasion and Reasoning
  • Building Trust
  • Perceptions of Time
  • Leadership-Power-Hierarchy
  • Determining the audience’s attitudes and needs

Menestyksekäs edustaja- ja jakeluverkostoyhteistyö

Channel Management – Choosing the Best Methods

  • The key building blocks in international channel management?
  • Joint Sales and Marketing Action Plan with channel
  • How to build up an effective Sales, Pipeline and Forecasting process?
  • Creating an effective Partner Program – what does it require?
  • “The 90 Days Partner Ramp-Up Plan” process
  • Sales Strategy Map as a tool for managing and measuring channel development
  • Business critical sales tools for channel partner business
  • What are the key sales activities when using sales channel?
  • What really matters for the channel?

Maksuliikenteen riskeiltä suojautuminen ja pakotteiden vaikutus ulkomaankaupassa

  • maksuliikenteen riskitilanteet: oikean maksutavan ja -ehdon valinta
  • miten rahoitusta myös ostajalle – viennin rahoitus: forfaiting (vekselirahoitus), ostajaluotot, maksuajallinen remburssi
  • top 10 maksuliikennevinkkiä
  • sujuva remburssikäytäntö (documentary credit)
  • standby letter of credit – kustannustehokas vaihtoehto remburssille?
  • perittävä (documentary collection)
  • katteiden varmistaminen ennakoimalla maksuliikenteen karikot
  • pakotteet
  • sanktioiden huomioiminen vientikaupassa

Vientitoimitusten turhat riskit ja niiden välttäminen

  • Toimitusketjun hallinta ja vastuunjako
  • kauppasopimuksen vaikutukset riskeihin, logistisiin ratkaisuihin, viranomaisvelvoitteisiin, hinnoitteluun ja katteeseen
  • kv-kauppaan vaikuttavien tekijöiden keskinäiset riippuvuudet
  • Tullien, verojen ym. kulujen hallinta
  • Arvonlisäveroon liittyvät asiat määritetään jo kauppaa tehtäessä
  • Toimitusehdon valinta (Incoterms) – eri ehtojen riskitekijät
  • Eri toimitusehtojen riippuvuudet kaupan muihin ehtoihin
  • Tarjous, tilausvahvistus, lasku – onko kaikista oleellisista asioista sovittu

Kansainväliset kauppa- ja jakelijasopimukset

  • sopimusriskien hallinta kansainvälisessä kaupassa
  • kansainväliseen kaupankäyntiin liittyviä sopimustyyppejä
  • keskeisiä sopimusehtoja
  • sovellettavan lain valinta ja riidanratkaisu
  • kansainvälinen kauppalaki ja sen vaikutus kaupankäyntiin
  • immateriaalioikeudet osana kansainvälistä kauppaa

Digitaalinen myynti ja markkinointi kansainvälisessä b-to-b-kaupassa

  • digitaaliset kasvumahdollisuudet, digimarkkinoinnin prosessit ja niiden suunnittelu
  • asiakashankinta verkossa: hakukonemarkkinointi (AdWords ja SEO) ja display-mainonta
  • konversion kehittäminen verkossa eli liideistä kauppaan, sisältömarkkinointi ja verkkopalvelun viestinnän kehittäminen
  • lisämyynnin kehittäminen (MailChimp)

Effective Presentation skills

  • Capturing the audience’s attention
  • Personalising the presentation to address the audiences needs and objectives
  • Organising material for best flow and maximising impact
  • Developing clear and memorable messages
  • How to make your graphs, diagrams etc easy to read and understand
  • Overcoming cluttered data slides to better illustrate your conclusions
  • Matching data with your message

Arvioinnit: Tutkinnon  pakollinen osa Marraskuu 2019, tutkinnon valinnaiset osat

Päätös ja todistusten jako 19.3.2020

Miten opimme Ulkomaankaupan erikoisammattitutkinnon koulutusohjelmassa

Työskentelymenetelminä käytämme:

  • inspiroivia tapausesimerkkejä
  • todellisia kv.kaupan tilanteita simuloivia harjoituksia
  • reflektointia muiden osallistujien kanssa
  • orientaatiotehtäviä
  • pienryhmäkonsultaatiota
  • kansainvälistä benchmarkingia
  • Moodle-oppimisympäristöä
  • osaamisen sertifiointia oman työn kehittämisen kautta (virallinen tutkinto)

Saamasi hyödyt ja tavoitteet Ulkomaankaupan erikoisammattitutkintossa

  • kehität valmiuksiasi suunnitella ja toteuttaa yrityksen kansainvälistä toimintaa
  • kehität kykyäsi hoitaa ja johtaa erilaisia jakelukanava- ja yhteistyöverkostoja
  • parannat valmiuksiasi neuvotella ja solmia tarkoituksenmukaisia kauppasopimuksia
  • saat tueksi MIFin kansainvälisen osaamisen ammattilaisverkoston
  • saat mahdollisuuden suorittaa virallisen tutkinnon oman työn kehittämisen kautta
  • saat osaamisestasi virallisen tutkintotodistuksen

Asiakaspalautetta Ulkomaankaupan erikoisammattitutkinto koulutusohjelmasta

”Erittäin hyvin ja ammattitaitoisesti, juristin tarkkuudella rakennettu koulutuspäivä.”
”Ohjelmassa oli erittäin asiantuntevia ja päteviä valmentajia.”
”Todella selkeä esitys aiheesta. Olisin voinut kuunnella enemmänkin.”
”Jenni oli huippuhyvä kouluttaja! Kymmenen pistettä!”
”Ohjelman valmentajat avasivat aivan uusia näköaloja”
”Mahtavan osallistava lähestymistapa!”
”Innostava ja dynaaminen valmentaja!”

Koulutuspaikka

Koulutus pidetään MIFin koulutustiloissa Helsingissä. Paikka varmistetaan myöhemmin.

Hinta

Voidaan edellytysten täyttyessä toteuttaa oppisopimuskoulutuksena. Opiskelijamaksun suuruus määräytyy kunkin alueen koulutuksen järjestäjän käytännön mukaan.

Hakeutuminen ja lisätiedot

Tuija Eloranta
Projektipäällikkö, NTM, coach
MIF Tutkinnot
040 8228252
tuija.eloranta@mif.fi

 

Like and share with your friends:Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Kysy lisää

Tuija Eloranta
  • Tuija Eloranta
  • Projektipäällikkö ja asiakkuuspäällikkö, Venäjä
  • 040 822 8252
  • tuija.eloranta@mif.fi

Kouluttajat

Tomas Forsgård
  • Tomas Forsgård
  • asiantuntija, strateginen johtaminen ja strateginen myynti ja markkinointi
David Eade
  • David Eade
  • Over 20 years of experience in all areas of communication skills
Juha Merinen
  • Juha Merinen
  • Kansainvälisen liiketoiminnan, myynnin & markkinoinnin sekä kehittämisen että johtamisen asiantuntija
Pia Hellman
Jenni Eromäki
  • Jenni Eromäki
  • Sopimusoikeuden, IPR-oikeuden ja markkinointijuridiikan asiantuntija, OTK, LL.M.
Päivi Pietarinen
  • Päivi Pietarinen
  • Senior Trade Manager, Customs and Trade compliance
  • Trainer, International Trade Operations
Matti Malminen
  • Matti Malminen
  • Erittäin kattava kokemus kansainvälisestä maksuliikenteestä: remburssit, takaukset, vientikaupan rahoitus ja luottoriskit