Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa syvennät ja laajennat viestinnän osaamistasi ja pystyt etenemään vaativimpiin viestintätehtäviin.

Jo yli 1 200 viestinnän ammattilaista on inspiroitunut ja verkostoitunut suositussa Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa (VPK).

Se tunne kun viestintä onnistuu...Eväitä menestykseen jaossa Inforin Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa

Jo yli 1 200 viestinnän ammattilaista on inspiroitunut ja verkostoitunut suositussa Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa (VPK).

Tässä ajassa menestyvällä viestintäpäälliköllä pitää olla strategista näkemystä, rohkeutta ja kykyä reagoida toimintaympäristön muutoksiin. Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa syvennät ja laajennat viestinnän osaamistasi ja saat varmuutta edetä vaativampiin viestintätehtäviin.

VPK:n lähtölaiturit 2018

Viestintäpäällikön koulutusohjelmaan voi hypätä kyytiin kaksi kertaa vuodessa: tammikuussa ja elokuussa.

VPK39
25.–26.1.2018
21.–22.3.2018
17.4.2018
22.–23.5.2018
30.–31.8.2018
25.–26.10.2018
29.–30.11.2018

VPK40
30.–31.8.2018
25.–26.10.2018
29.–30.11.2018
24.–25.1.2019
12.–13.3.2019
10.4.2019
23.–24.5.2019

Lisäksi:
Brysselin opintomatka kesäkuu 2018 tai 2019 (4 pv)
Elonmerkki-tapahtuma syyskuu 2018 (1 pv)

Koulutus sopii sinulle, joka

  • toimit vastuullisissa viestintätehtävissä tai olet siirtymässä niihin
  • vastaat itsenäisesti jostakin viestinnän osa-alueesta ja kaipaat laajempaa kokonaiskuvaa
  • olet siirtynyt organisaatioviestinnän pariin muista asiantuntijatehtävistä
  • let kokenut markkinoinnin ammattilainen tai HR-osaaja ja rooliisi kuuluu myös viestinnän kehittäminen.

Viestintäpäällikön koulutusohjelman jaksojen teemat

Millaista osaamista nyt ja tulevaisuudessa viestintäammattilaisena menestyminen vaatii? Mihin suuntaan viestinnän rooli on organisaatioissa kehittymässä? Miten viestintäpäällikkö pystyy paremmin tukemaan ja sparraamaan organisaatiota menestykseen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä?

Koulutusohjelma koostuu 7 intensiivisestä moduulista. Ohjelmaan suositellaan liitettävän opintomatka Brysseliin. Osana koulutusta on myös Elonmerkki-viestintätapahtuma.

Viestinnän johtamisen ja viestinnän strategisen tutkimuksen tilannekuva

  • viestintä business partnerina: viestintä liiketoiminnan strategisena tukena
  • viestinnän johtaminen
  • särkymätön viestintä
  • viestinnän tutkimuksen kuumimmat puheenaiheet
  • leimahduspisteet
  • Faith-holders, Hateholders & Fakeholders
  • turbulenssit toimintaympäristöt ja maineriskien aikakausi

Työyhteisöviestintä, strategiaviestintä ja esimiesviestintä

  • sisäisestä viestinnästä työyhteisöviestintään
  • muutosviestintä ja strategiaviestintä
  • työyhteisöviestinnän haasteet: kriisit ja muutokset
  • sisäisenä sparraajana ja konsulttina toimiminen
  • viestintäkulttuurin luominen ja ylläpito
  • esimiesviestinnän tukeminen
  • yhteistyö HR:n kanssa
  • viestinnän palvelumielikuva

Viestinnän suunnittelu, arviointi ja vaikuttavuuden mittaaminen

  • viestinnän strategisen ja operatiivisen suunnittelun työkalut
  • viestinnän arviointi ja mittaaminen
  • kuunteleminen ja luotaus
  • sosiaalisen median mittaaminen
  • Lean-filosofia viestinnässä
  • henkilökohtaiset johtamis- ja yhteistyövalmiudet (360-arviointi)

Talousviestintä

  • yritystalous viestijän silmin
  • talousviestintä tuote-, palvelu- ja työntekijänäkökulmasta
  • taloudellinen raportointi
  • pörssiyhtiöiden viestintä
  • sijoittajasuhdeviestintä

Kriisiviestintä, informaatiovaikuttaminen, median murros ja median kanssa toimiminen

  • julkisuuskuvaan vaikuttaminen 24/7
  • journalismin murros: miten robotiikka, algoritmit ja uudet ilmiöt vaikuttavat mediayhteistyöhön?
  • mediasuhteet ja toimittajan kohtaaminen
  • viestintäpäällikkö oman organisaation mediavalmentajana
  • somekoodaus ja kriisiin vastaaminen sosiaalisessa mediassa
  • trollaus, valeuutiset, vihapuhe ja informaatiovaikuttaminen

Digitaalinen viestintä ja markkinointi, maine ja brändi

  • digitaalisen viestinnän trendit, johtaminen ja kehittäminen
  • mitä tarkoittaa viestinnälle big data, AI, IoT, VR ja AR?
  • työntekijälähettilyys
  • vaikuttajamarkkinointi
  • sisältöstrategia, -markkinointi ja markkinoinnin automaatio
  • visuaalisen viestinnän mahdollisuudet (esim. infografiikka, videot ja kuvat sekä niiden kanavat)
  • palvelumuotoilu

Vastuullisuusviestintä, viestinnän laita, sparraus ja vuorovaikutus

  • vastuuviestintä CSR
  • viestinnän lait ja säädökset
  • viestintäpäällikkö fasilitaattorina, esiintyjänä ja sparraajana

Elonmerkki-tapahtuma

  • viestinnän syksyn ykköstapahtuma
  • vuosittain vaihtuvalla teemalla

Study Tour to Brussels International Perspectives, EU and Lobbying

  • cross-cultural communication
  • current trends in PR and communication & corporate visits
  • EU institutions and lobbying
  • international media and journalist
  • European Communication Summit (ECS) communication-summit.eu

Miten opimme

Työskentelymenetelminä käytämme:

  • vuorovaikutteisia asiantuntijaluentoja
  • todellisia viestintätilanteita simuloivia harjoituksia
  • reflektointia muiden osallistujien kanssa
  • ajankohtaisia caseja edelläkävijöiden tavasta toimia
  • viestinnän alan ajankohtaisia seminaareja (esim. Elonmerkki, ECS)
  • mahdollisuuksien mukaan organisaatiovierailuja
  • orientaatiotehtäviä
  • asiantuntijuuden konkretisointia kehittämishankkeen kautta.

Projektityö – organisaatiosi tueksi

VPK koulutuksesta hyötyy koko organisaatio. Projektityön tavoitteena on kehittää taustaorganisaatiosi viestintää. Projektityössä sovellat koulutusohjelman antia käytäntöön. Suosittuja projektityöaiheita ovat olleet mm. erilaiset viestintästrategiat, kriisiviestintäsuunnitelmat, jonkin viestinnän osa-alueen operatiiviset suunnitelmat, digiviestinnän hankkeet, työntekijälähettilyys-ohjelmat, vastuuviestinnän aiheet sekä erilaiset muutoshankkeet.

Projektityön ohjaajina toimivat viestintäalan kokeneet asiantuntijat. Projektitöitä vuosina 2016-2017 ovat ohjanneet mm.

  • Yhteisöviestinnän asiantuntija ja Coach Johanna Tuutti, proOPPS Oy
  • Viestintäpäällikkö, digitiimin vetäjä Mikko Kuivalainen, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
  • Viestintävalmentaja Leena Jaakkola
  • Viestintäpäällikkö Jouni Kempas, Keva

360-arviointi

VPK-ohjelmaan sisältyy osallistujien johtamis- tai yhteistyövalmiuksien kehittäminen MIFin 360-arvioinnin pohjalta.
Arvioinnissa saat palautetta esimieheltäsi ja valitsemaltasi ryhmältä. Arvio käydään läpi pienryhmässä valmentajan johdolla.

Hyödyt ja tavoitteet

  • käsityksesi viestinnästä strategisena menestystekijänä syvenee
  • saat uudistamisotetta ja tarkastelupisteen organisaatiosi viestintään ja urallesi
  • päivität tietosi alan uusimmista virtauksista ja tutkimustuloksista
  • hallitset sekä operatiivisen että strategisen suunnittelun
  • tunnistat vahvuutesi ja kehittämisalueesi 360-arvioinnista
  • luot arvokkaan verkoston, jota pystyt hyödyntämään myös tulevaisuudessa
  • peilaat oman organisaatiosi ja osaamisesi tasoa verkostoosi
  • saat mahdollisuuden kehittää argumentaatiotaitojasi ja vuorovaikutusosaamistasi
  • perehdyt kansainväliseen viestintään ulkomaan opintojaksolla
  • teet asiantuntijan ohjauksessa viestinnän kehittämishankkeen, josta on konkreettista hyötyä organisaatiollesi
  • saat Viestintäpäällikön diplomin ja pääset Infor Pro -klubin jäseneksi.

Hinta

Koulutuksen hinta on 8 450 € (+ alv. 24 %). Hinta sisältää koulutuksen, materiaalit, 360-arvioinnin, lounaat ja taukotarjoilut Helsingin lähipäivissä sekä Infor Pro -klubin ensimmäisen vuoden jäsenmaksun ja jäsenedut.

Brysselin opintomatka ostetaan erikseen.

Brysselin opintomatka (2 + 2 pv)

Lähde Euroopan ytimeen inspiroitumaan kansainvälisestä vies-tinnästä. Brysselin opintomatka koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen keskittyy vaikuttajaviestinnän ja EU-asioiden ympärille.

Toinen osa matkasta on kansainvälinen European Communication Summit (ECS) -seminaari, joka kokoaa Euroopan viestintäkerman keskustelemaan viestinnän ajankohtaisten teemojen ympärille.

Lisätietoja matkaohjelmasta, hintatiedot ja ilmoittautumiset:
Laura Sarparanta, laura.sarparanta@infor.fi, p. 050 583 9973.

Paikka

Koulutus pidetään Inforin koulutustiloissa, Tammasaarenkatu 5, 00180 Helsinki, HTC Santa Maria, 2. kerros, Ruoholahti.

Palautteita aiemmilta VPK-ryhmiltä

”Pysähdyin miettimään oman organisaation viestintää. Kuuntelemaan ja vertailemaan koko ajan kuulemaansa omaan tehtävänkuvaansa ja viestintäyksikön toimintaan.”

”Parasta koulutusohjelmassa oli monipuolisuus, suoraan omaan arkeen vietävät vinkit ja ratkaisut sekä verkostoituminen.”

”Kattava paketti kaiken kaikkiaan kaikilta viestinnän osa-aluelta. Parasta oli hyvä ohjaaja ja kurssilaisten kesken vallinnut hyvä henki. Meistä tuli kurssin kuluessa tiivis ja keskusteleva ryhmä, oli mahtava tutustua kaikkiin ja verkostoitua matkan varrella kurssikavereiden ja luennoitsijoiden kanssa.”

Nosta-valmiustasosi-huippulukemiin-Inforin-Viestintapaallikon-koulutusohjelmassa

 

 

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone

Kysy lisää

Laura Sarparanta
Johanna Ansamaa

Kouluttajat

Leena Jaakkola
Noora Kykkänen
Vilma Luoma-aho
  • Vilma Luoma-aho
  • Vilma Luoma-aho Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun Viestinnän johtamisen professori, ProCom Ry:n hallituksen puheenjohtaja
Marjut Salmela
Laura Sarparanta
  • Laura Sarparanta
  • Liki 20 vuoden kokemus henkilökohtaisten viestintätaitojen ja vuorovaikutuksen valmentajana
Taru Uhrman
  • Taru Uhrman
  • Viestintäkonsultti, valmentaja, johdon työnohjaaja
Leif Åberg
  • Leif Åberg
  • Organisaatioviestinnän emeritusprofessori Helsingin yliopistossa
Elisa Juholin
Piritta Seppälä
  • Piritta Seppälä
  • Sosiaalisen median valmentaja, viestinnän mittaamisen asiantuntija