Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa syvennät ja laajennat viestinnän osaamistasi ja pystyt etenemään vaativampiin viestintätehtäviin.

Jo yli 1 200 viestinnän ammattilaista on inspiroitunut ja verkostoitunut suositussa Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa (VPK).

Se tunne kun viestintä onnistuu...Eväitä menestykseen jaossa Inforin Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa

Tässä ajassa menestyvällä viestintäpäälliköllä pitää olla strategista näkemystä, rohkeutta ja kykyä reagoida toimintaympäristön muutoksiin. Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa syvennät ja laajennat viestinnän osaamistasi ja saat varmuutta edetä vaativampiin viestintätehtäviin.

VPK:n lähtölaiturit 2018 ja 2019

Viestintäpäällikön koulutusohjelmaan voi hypätä kyytiin kaksi kertaa vuodessa: tammikuussa ja elokuussa.

VPK40 / Aloitus elokuussa 2018
30.–31.8.2018
25.–26.10.2018
29.–30.11.2018
24.–25.1.2019
12.–13.3.2019
10.4.2019
23.–24.5.2019

VPK41 / Aloitus tammikuussa 2019
24.–25.1.2019
12.–13.3.2019
10.4.2019
23.–24.5.2019
VPK41-ohjelmaan kuuluvat syksyn 2019 päivät julkaistaan lähemmin

Lisäksi:
Brysselin opintomatka kesäkuu 2018 tai 2019 (3 pv)
Elonmerkki-tapahtuma syyskuu 2018 (1 pv)

Viestintäpäällikön koulutusohjelma sopii sinulle, joka

  • toimit vastuullisissa viestintätehtävissä tai olet siirtymässä niihin
  • vastaat itsenäisesti jostakin viestinnän osa-alueesta ja kaipaat laajempaa kokonaiskuvaa
  • olet siirtynyt organisaatioviestinnän pariin muista asiantuntijatehtävistä
  • olet kokenut markkinoinnin ammattilainen tai HR-osaaja ja rooliisi kuuluu myös viestinnän kehittäminen.

Viestintäpäällikön koulutusohjelma koostuu

  • 13 intensiivisestä lähipäivästä
  • oman VPK-projektityön tekemisestä kokeneen valmentajan ohjauksessa
  • johtajuus- tai yhteistyökäyttäytymisen MIF360-arvioinnista ja sen henkilökohtaisesta palautteesta
  • Elonmerkki-viestintätapahtumasta
  • Brysselin opintomatkasta (vapaaehtoinen, ostetaan erikseen).

Viestintäpäällikön koulutusohjelman jaksojen teemat

Millaista osaamista viestintäpäällikkönä menestyminen vaatii nyt ja tulevaisuudessa? Mihin suuntaan viestinnän rooli on organisaatioissa kehittymässä? Miten viestintäpäällikkö pystyy paremmin tukemaan ja sparraamaan organisaatiota menestykseen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä? Ohjelman sisältöjä ovat esimerkiksi seuraavat:

Viestinnän johtamisen ja viestinnän strategisen tutkimuksen tilannekuva

  • viestintä business partnerina: viestintä liiketoiminnan strategisena tukena
  • viestinnän johtaminen
  • särkymätön viestintä
  • viestinnän tutkimuksen kuumimmat puheenaiheet
  • leimahtavat julkisuudet
  • Faith-holders, Hateholders & Fakeholders
  • turbulenssit toimintaympäristöt ja maineriskien aikakausi

Strategia- ja muutosviestintä, työyhteisöviestintä ja esimiesviestintä

  • organisaation viestintästrategia: sanoista teoiksi
  • muutosviestinnän suunnittelu ja toteuttaminen
  • työyhteisöviestinnän haasteet: kriisit ja muutokset
  • sisäisenä sparraajana ja konsulttina toimiminen
  • viestintäkulttuurin luominen ja ylläpito
  • esimiesviestinnän tukeminen
  • yhteistyö HR:n kanssa
  • viestinnän palvelumielikuva

Talousviestintä

  • yritystalous viestijän silmin
  • talousviestintä tuote-, palvelu- ja työntekijänäkökulmasta
  • taloudellinen raportointi
  • pörssiyhtiöiden viestintä
  • sijoittajasuhdeviestintä

Huom. Voit myös ostaa Talousviestintä-koulutuksen erillisenä pakettina. Tutustu ohjelmaan tarkemmin tästä!

Viestinnän suunnittelu, arviointi ja vaikuttavuuden mittaaminen

  • viestinnän strategisen ja operatiivisen suunnittelun työkalut
  • viestinnän arviointi ja mittaaminen
  • kuunteleminen ja luotaus
  • sosiaalisen median mittaaminen
  • henkilökohtaiset johtamis- ja yhteistyövalmiudet (360-arviointi)

Kriisiviestintä, informaatiovaikuttaminen, median murros ja median kanssa toimiminen

  • julkisuuskuvaan vaikuttaminen 24/7
  • digitaalisen julkisuuden uusi logiikka
  • mediasuhteet ja toimittajan kohtaaminen
  • viestintäpäällikkö oman organisaation mediavalmentajana
  • somekoodaus ja kriisiin vastaaminen sosiaalisessa mediassa
  • trollaus, valeuutiset, vihapuhe ja informaatiovaikuttaminen

Digitaalinen viestintä ja markkinointi, maine ja brändi

  • digitaalisen viestinnän trendit, johtaminen ja kehittäminen
  • mitä tarkoittaa viestinnälle big data, AI, IoT, VR ja AR?
  • työntekijälähettilyys
  • vaikuttajamarkkinointi
  • sisältöstrategia ja -markkinointi, markkinoinnin automaatio
  • visuaalisen viestinnän mahdollisuudet (esim. infografiikka, videot ja kuvat)
  • palvelumuotoilu

Vastuullisuusviestintä, viestinnän lait ja etiikka

  • yritys- ja yhteiskuntavastuu, vastuullisuusviestintä (CSR)
  • viestinnän lait ja säädökset
  • viestinnän muuttuva etiikka

Elonmerkki-tapahtuma

  • viestinnän syksyn ykköstapahtuma
  • vuosittain vaihtuva teema

Study Tour to Brussels International Perspectives, EU and Lobbying

  • EU institutions and lobbying
  • international media and journalism
  • cross-cultural communication
  • current trends in PR and communication & corporate visits

Miten opimme Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa?

Työskentelymenetelminä käytämme:

  • vuorovaikutteisia asiantuntijaluentoja
  • todellisia viestintätilanteita simuloivia harjoituksia
  • reflektointia muiden osallistujien kanssa
  • ajankohtaisia caseja edelläkävijöiden tavasta toimia
  • viestinnän alan ajankohtaisia seminaareja (esim. Elonmerkki)
  • mahdollisuuksien mukaan organisaatiovierailuja
  • orientaatiotehtäviä
  • asiantuntijuuden konkretisointia oman VPK-projektityön kautta.

VPK projektityö – organisaatiosi tueksi

VPK-koulutuksesta hyötyy koko organisaatio. Projektityön tavoitteena on kehittää taustaorganisaatiosi viestintää. Projektityössä sovellat koulutusohjelman antia käytäntöön. Suosittuja projektityöaiheita ovat olleet mm. erilaiset viestintästrategiat, kriisiviestintäsuunnitelmat, jonkin viestinnän osa-alueen operatiiviset suunnitelmat, digiviestinnän hankkeet, työntekijälähettilyys-ohjelmat, vastuullisuusviestinnän aiheet sekä erilaiset muutoshankkeet.

Projektityön ohjaajina toimivat viestintäalan kokeneet asiantuntijat. Projektitöitä vuosina 2016–2018 ovat ohjanneet mm.

  • Viestintäpäällikkö ja valmentaja Hanna Salminen, Hengitysliitto ry
  • Yhteisöviestinnän asiantuntija ja valmentaja Johanna Tuutti, proOPPS Oy
  • Viestintäpäällikkö Jouni Kempas, Keva
  • Viestintävalmentaja Leena Jaakkola
  • Viestintäpäällikkö, digitiimin vetäjä Mikko Kuivalainen, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma.

MIF360-arviointi

VPK-ohjelmaan sisältyy osallistujien johtamis- tai yhteistyövalmiuksien kehittäminen MIFin 360-arvioinnin pohjalta. Arvioinnissa saat palautetta esimieheltäsi ja valitsemaltasi ryhmältä. Arvioinnit puretaan pienryhmässä MIF360-purkuihin pätevöityneen valmentajan johdolla.

Hyödyt ja tavoitteet Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa

  • käsityksesi viestinnästä strategisena menestystekijänä syvenee
  • saat uudistamisotetta ja tarkastelupisteen organisaatiosi viestintään ja urallesi
  • päivität tietosi alan uusimmista virtauksista ja tutkimustuloksista
  • hallitset sekä operatiivisen että strategisen suunnittelun
  • tunnistat vahvuutesi ja kehittämisalueesi MIF360-arvioinnista
  • luot arvokkaan verkoston, jota pystyt hyödyntämään myös tulevaisuudessa
  • peilaat oman organisaatiosi ja osaamisesi tasoa verkostoosi
  • saat mahdollisuuden kehittää argumentaatiotaitojasi ja vuorovaikutusosaamistasi
  • perehdyt kansainväliseen viestintään ulkomaan opintojaksolla
  • teet asiantuntijan ohjauksessa viestinnän kehittämishankkeen (VPK-projektityö), josta on konkreettista hyötyä organisaatiollesi
  • saat Viestintäpäällikön diplomin ja pääset Infor Pro -klubin jäseneksi.

Hinta Viestintäpäällikön koulutusohjelmalle

Koulutuksen hinta on 8 450 € (+ alv. 24 %). Hinta sisältää koulutuksen, materiaalit, MIF360-arvioinnin, lounaat ja taukotarjoilut Helsingin lähipäivissä sekä Infor Pro -klubin ensimmäisen vuoden jäsenmaksun ja jäsenedut.

Brysselin opintomatka ostetaan erikseen.

Brysselin opintomatka (3 pv)

Lähde Euroopan ytimeen inspiroitumaan kansainvälisestä viestinnästä. Brysselin opintomatka keskittyy vaikuttajaviestinnän ja EU-asioiden ympärille.

Lisätietoja matkaohjelmasta, hintatiedot ja ilmoittautumiset:
Anne Laajalahti, anne.laajalahti@infor.fi, 050 505 8474.

Paikka

Koulutus pidetään Inforin koulutustiloissa Helsingissä.

Palautteita aiemmilta VPK-ryhmiltä

Katso video, jossa Varman viestintäpäällikkö ja viestintäpartneri Hanna Leskelä kertoo VPK-kokemuksistaan!

Muiden VPK-ryhmäläisten palautteita:

”Pysähdyin miettimään oman organisaation viestintää. Kuuntelemaan ja vertailemaan koko ajan kuulemaani omaan tehtävänkuvaani ja viestintäyksikön toimintaan.”

”Parasta koulutusohjelmassa oli monipuolisuus, suoraan omaan arkeen vietävät vinkit ja ratkaisut sekä verkostoituminen.”

”Kattava paketti kaiken kaikkiaan kaikilta viestinnän osa-aluelta. Parasta oli hyvä ohjaaja ja kurssilaisten kesken vallinnut hyvä henki. Meistä tuli kurssin kuluessa tiivis ja keskusteleva ryhmä, oli mahtava tutustua kaikkiin ja verkostoitua matkan varrella kurssikavereiden ja luennoitsijoiden kanssa.”

 

 

 

Like and share with your friends:Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Kysy lisää

Anne Laajalahti
Johanna Ansamaa
Oletko kiinnostunut tilaamaan vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?
  • Oletko kiinnostunut tilaamaan vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?
  • Ota yhteyttä!
  • Ilari Hylkilä
  • 050 350 6918
  • ilari.hylkila@infor.fi

Kouluttajat

Leena Jaakkola
Vilma Luoma-aho
  • Vilma Luoma-aho
  • Viestinnän johtamisen professori, Jyväskylän yliopisto, ProCom ry:n hallituksen puheenjohtaja
Leif Åberg
  • Leif Åberg
  • Organisaatioviestinnän emeritusprofessori, Helsingin yliopisto
Lilly Korpiola
  • Lilly Korpiola
  • Mediastrategi, tietokirjailija, tutkija, johtamisen ja viestinnän valmentaja
Taru Uhrman
  • Taru Uhrman
  • Viestintäkonsultti, valmentaja, johdon työnohjaaja
Elisa Juholin
  • Elisa Juholin
  • Professori, viestinnän dosentti, Helsingin yliopisto & Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Piritta Seppälä
  • Piritta Seppälä
  • Sosiaalisen median valmentaja, viestinnän mittaamisen asiantuntija
Laura Sarparanta
  • Laura Sarparanta
  • Liki 20 vuoden kokemus henkilökohtaisten viestintätaitojen ja vuorovaikutuksen valmentajana
Jenni Eromäki
  • Jenni Eromäki
  • Sopimusoikeuden, IPR-oikeuden ja markkinointijuridiikan asiantuntija
Maija Harsu