Let learning be lovely

Entisen pomoni lempilausahdus jo 80-luvun loppupuolella oli: Let Learning be Lovely. Sillä hän tarkoitti, että oppimistapahtuma tulee tehdä asiakkaalle niin miellyttäväksi kuin mahdollista. Sen tulisi tarjota niin auditiivisille, visuaalisille kuin kinesteettisillekin oppijoille jokaiselle jotakin. Nyt yli 15 vuotta koulutusalalla toimineena, ja itsekin lukuisia koulutuksia käyneenä ja vetäneenä voin sanoa, että tuo lausahdus on ajankohtaisempi kuin koskaan.

Digitalisaation myötä oppiminen on radikaalisti muuttunut. Haluamme kuitenkin edelleen verkostoitua ja tavata ihmisiä face-to-face. Kokonaisvaltainen oppimiselämys yhdistää oppimisen verkostojen rakentamiseen ja mukavaan yhdessäoloon.

Olen huomannut, että asiakkaat haluavat entistä enemmän kokea itse, nähdä omin silmin, keskustella kollegoiden kanssa ja olla itse aktiivisena toimijana rakentamassa yhteistä oppimistilannetta.

Study Tourit – opiskelua vai businessturismia?

Olen toteuttanut sadoille venäläisille asiakkaillemme opintomatkoja Suomeen jo vuodesta 2006 ns. ”Presidentin ohjelman” puitteissa.

Viime elokuussa sain ilon toimia aivan eri kulttuuriryhmän edustajien kanssa, kun järjestimme singaporelaiselle ICT-ryhmälle ohjelman teemalla ”The Digital Transformation – The Future of Smart Everything”.

Singaporelainen tietohallintojohtajien ryhmä, joka koostui kansainvälisten suuryhtiöiden, ministeriöiden ja viranomaisten johtajista, vieraili Oulussa, Rovaniemellä, pääkaupunkiseudulla sekä Tallinnassa.

Viikon kestävän matkan aikana ohjelmassa oli myös perehtymistä suomalaiseen ohjelmisto-osaamiseen, robotiikka- ja automaatioyrityksiin sekä tietoturvaratkaisuihin. Tallinnassa ryhmä pääsi tutustumaan eEstonia –hankkeeseen ja kyberturvallisuuteen.

Ulkomaisia asiakkaitamme Suomessa kiinnostavat mm. koulutus, vaihtoehtoiset energiamuodot, terveydenhuollon innovaatiot ja cleantech, mm. jätteiden käsittely.

Opintomatkojen aikana halutaan tutustua paitsi maamme huippuosaamiseen eri aloilla, myös luoda verkostoja ja saada paikallinen kulttuurikylpy.

Asiakkailta saamamme palautteen mukaan Suomen valtteja ovat korkea teknologinen osaaminen, koulutuksen korkea taso, infrastruktuurin toimivuus, puhdas vesi ja luonto sekä turvallisuus.

On sekä hauskaa että hyödyllistä palvella eri kulttuurien edustajia, koska siinä oppii itsekin. Aasialaisten asiakkaiden täsmällisyys ja ison ryhmän (45 henkilöä) hyvä organisoituminen hämmästyttivät positiivisesti. Säännöllisesti 10–12 tuntisia työpäivä paiskivat johtajat osaavat yhdistää oppimisessa huvin ja hyödyn. Virallisen ohjelman ohella yhtä tärkeänä pidetään shoppailua, hauskanpitoa, keskinäistä verkostoitumista ja hyviä illallisia viineineen. Venäläiset asiakkaat puolestaan arvostavat kulttuuria, kalastusta, saunomista ja muita aktiviteetteja luonnossa.

Sama konsepti ei siis sovi kaikille asiakasryhmille ja kulttuurieroihin on kiinnitettävä huomiota. Esimerkiksi singaporelaisia asiakkaitamme emme saaneet kokeilemaan suomalaista savusaunaa, vaikka kuinka sitä kehuimme.

Seuraavaa ryhmää silmällä pitäen opin, ettei kannata joka aterialla tarjota Suomen perinneherkkuja lohta ja poroa. Lapissa porotilalla vierailtuaan singaporelaiset vieraamme ilmoittivat, että poron syönti loppuu tähän, koska porot ovat niin söpöjä eläimiä.

Mielestäni Study Tour-ohjelmat kannattaa rakentaa kaikkia Suomen vahvuuksia hyödyntäen. Me voimme toimia myös sillanrakentajina muille maille, jotka ovat kiinnostuneita lähialueista, kuten esimerkiksi Venäjästä. Study Tourit voivat olla merkittävässä roolissa kasvattaessamme Suomen koulutusvientiä. Tehdään niistä niin houkuttelevia, että eri toimialojen edustajat haluavat yhdistää huvin ja hyödyn ja tulla meille. Let learning be lovely!

Tuija Eloranta, MIF

Tuija Eloranta

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone