Miten lumousta rakennetaan?

Miten oopperan ja baletin lumous syntyy? Millaista on tehdä töitä sopraanon, suutarin, värjärin, valaistusmiehen, balettitanssijan, korrepetiittorin ja oopperakuiskaajan kanssa? Onko ooppera ja baletti ihan oikea ja tavallinen työpaikka? Kuohuuko oopperassa aina?

Tällaisia asioita minulta kysytään usein, kun kerron työskenteleväni henkilöstöpäällikkönä Suomen Kansallisoopperassa. ”Oho, se on varmasti todella mielenkiintoinen työ!” Kaikki ymmärtävät, ettei kyse ole ihan tavallisesta työpaikasta, vaan luovasta, kuplivasta, aivan erityisestä taidelaitoksesta, jossa rakennetaan oopperan ja baletin lumousta.

Eräs esiintyvä taiteilijamme totesi kerran minulle, ettei ooppera ole hänelle mikään työpaikka, koska hän tekee työtä koko sielullaan. Oopperan satavuotishistoriikin nimenä olikin ”Suurten tunteiden talo”, joka kuvaa elämäämme hyvin.

Näinhän se on – lumousta rakennetaan sielulla ja sydämellä. Silti oman ja koko HR-tiimini rooli on toimia hyvänä tukipalveluna ja toteuttaa sekä kehittää toimivan työyhteisön rakenteita. Kutsumusammatissa työskentely ja lumouksen rakentaminen on palkitsevaa mutta myös haasteellista; se saa aikaan upeat ooppera- ja balettiesityksemme, mutta joskus työntekijöidemme on vaikeaa erottaa oma minä työminästä, sekä huolehtia omasta palautumisestaan.

Kansallisoopperan henkilökunta on 530 kuukausipalkkaisen ja 110 tuntipalkkaisen työntekijän monikulttuurinen ja –muotoinen ryhmä, jossa on 27 eri kansallisuuden edustajia ja yli sata eri ammattinimikettä, sopraanosta suutariin. Kaikkia meitä yhdistää rakkaus ooppera- ja balettitaiteeseen.  Arvojamme ovat korkea taiteellinen taso, yhteistyö ja vastuullisuus. Arkemme rytmittyy näytäntökauden ensi-iltojen ja ohjelmistoon palaavien repriisiteosten mukaan.  Kansallisooppera on kulttuurialan suurin työllistäjä Suomessa, ja meillä on valtava määrä ooppera- ja balettitaiteen ainutlaatuista erikoisosaamista.

Pohdin syyskuun puheenvuorossani sitä, missä kohdin kulkee tunteen ja työnteon tasapaino, millaisia ovat oopperan ja baletin esimiestyön haasteet ja miten taidelaitoksen toimintatapoja voidaan uudistaa.

Hanna Fontana
Henkilöstöpäällikkö – HR Manager
Suomen Kansallisooppera

Hanna Fontana on puhunut aiheeasta Työsuhde.Nyt -seminaarissa. Tutustu tapahtuman sisältöön ja ilmoittaudu mukaan.

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone