Ollaan röyhkeästi positiivisia

Maailmankuulu MIT:n yliopiston digiprofessori Erik Brynjolfsson vieraili Suomessa elokuun lopussa. Hänen mukaansa ihmisen valtteja pärjätä digitalisoituvassa maailmassa ovat luovuus, inhimilliseen vuorovaikutukseen liittyvät kyvyt ja muutosvalmius. Erikin teemat vuorottelivat tämän vuotisessa Elonmerkissäkin pitkin päivää puheenvuoroissa ja vilkkaassa keskustelussa.

Kenen kaa?

Elonmerkin keynote Susanna Rahkamo muistutti, että kopioiminen, muuntaminen ja yhdistäminen ovat synnyttäneet luovia ratkaisuja ja uusia innovaatioita. Ei tarvitse kuin rinnastaa eri aikakausien kuvataiteilijoita kuten Velazquez ja Picasso. Uusien ideoiden syntymistä edistävät myös oikeat keskustelukumppanit. Missä verkostoissa sinä liikut, kenen kanssa keskustelet, kysyi Susanna.

Vuoropuhelu ei kuitenkaan riitä – viestijöillekään. On hyvä seurata myös alan tutkimusta. Nora Elersin, Erja Lohikosken ja Ilkka Kurkelan tietoisku muistutti meitä siitä, että tutkimustuloksia kannattaa seurata ja tuloksiakin voidaan esittää raikkaasti, keskustelevalla tavalla.

Aamupäivän loppuhuipennuksen tarjoili Vincitin perustaja Mikko Kuitunen. Yrityksen johtamisfilosofia ja viestintä edustavat uutta tuulahdusta suomalaisessa yritysmaailmassa. Unohdetaan turha varovaisuus ja rohkeuden puute tavassa toimia ja viestiä. Tilataan johtajilta sellaista palvelua, mitä tarvitaan. Jos ei tule tilauksia, ei tarvita kyseistä johtajaakaan!

Unohdetaan lokerointi ja siilot!

Digistrategi Elli Tuomisen puheenvuoro diginatiiveista kirvoitti yleisön keskustelemaan eri ikäpolvien luokittelusta ja nimittelystä digiajan viestijöinä. Unohdetaan siis diginatiivi, digi-immigrantti ja digituristi. Yleisöstä Stora Enson Paula Rytkölä muistutti, että heillä eri ikäiset asiantuntijat ottavat yhdessä digiloikkia erinomaisin tuloksin.

Digiloikkaa ottamassa diginatiivi Laura Laukka sekä lehtori Ilkka Kurkela Laureasta, virtuaaliviestinnän elämyksistä kokemassa Inforin verkostovalmentaja Leena Pakkanen.

Median digiloikka-terveiset Elonmerkkiin toi MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund päivän juontajan Peter Nymanin haastattelussa. Nordlund otti ensimmäisen digiloikkansa jo edellisessä työssään musiikkibisneksessä ja soveltaa oppejaan nyt Maikkarilla. Isossa muutosprosessissa kaikki tekeminen on otettu suurennuslasin alle. Myös aito kiinnostus bisneksen sisältöön. Jos aitoa kiinnostusta ei ole, ei työpaikka vältämättä ole oikea.

Miten yritykset sitten saataisiin kuolaamaan digin perään? Mm. tätä kysymystä ruotivat D-Talkissa eri yritysfunktioita edustavat konkarit. Avaimiksi tarjottiin mm. Social Sellingiä, markkinoinnin automaatiota, suunniteltuja kriisejä ja kotiolot voittavia työtiloja.

Jos D-Talk -keskustelun kaltainen yhteisymmärrys ja usko digitalisaation mahdollisuuksiin vallitsisi esim. viestinnän, markkinoinnin, henkilöstön kehittämisen ja liiketoimintojen välillä, ei meillä olisi huolta. Lisää vuoropuhelua eri funktioiden välillä tarvitaan. Muuten vaarana on, että digiloikka jää hokemaksi, joka ei muutu tulokseksi, hyvinvoinniksi ja innostukseksi työpaikoilla.

Elonmerkki tarjoaa tärkeän keskusteluforumin ensi vuonnakin. Silloin puhutaan ja sometetaan kuvasta – isosta kuvasta. Pysy kanavalla!

Paula Pauniaho
Elonmerkin 2016 tuottaja

 

(kuvat @Laurea_uas opiskelijat: Katarina Kirvesmäki & Laura Laukka / video @Laurea_uas opiskelija: kuvaus & editointi Teemu Reunila)

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone