Onkos se nyt ihan tehokasta työntekoa, jos kävellen palaveerataan?

Tämä ihmettely on esimerkki elävästä elämästä ja vastaukseni on: kyllä- ja tosi tehokasta työntekoa onkin!

Liikkeen lisäämisellä on positiivisia vaikutuksia kokoustajille

Liikkeen lisäämisellä, tässä tapauksessa ulkona luonnossa kävelypalaverin muodossa, on monenlaisia positiivisia vaikutuksia kokoustajien mielelle ja keholle. Parhaat ideat eivät useinkaan synny oman työpöydän ääressä, vaan maiseman vaihto edistää luovuutta ja uusien ideoiden syntymistä. Aivotkin tarvitsevat liikettä.

Luonto jo itsessään rentouttaa ja vähentää tutkitusti stressiä. Liikkumisen aikana saadaan myös tuntuma omaan kehoon, mikä tekee hyvää itsearvostukselle. Liikunnan kautta syntyy luonteva yhteys toisiin ja yhteenkuuluvuuden tunne kasvaa. Lisäksi jo lyhytkin kävely saa elimistössä aikaan positiivisia fysiologisia vaikutuksia kuten verensokeritason laskua, aineenvaihdunnan vilkastumista ja energiankulutuksen kasvua.

Teknologia on passivoinut meidät

Taakse jäänyttä elämää on se aika, kun jouduimme käyttämään kehoamme pysyäksemme hengissä, saalistaessamme ja kerätessämme ravintoa. Me nykyihmiset elämme monenlaisten hienojen teknologisten innovaatioiden keskellä alkaen tietokoneesta, autosta ja hissistä. Ne helpottavat työtämme ja arkeamme merkittävästi, mutta samalla teknologia on passivoinut meidät.

Tänä päivänä istuminen ei ole enää lepäämistä varten, vaan toiminto, jota teemme kaikkialla. Istumme odotusaulassa jopa lääkäriin mennessä sekä yleensä myös lääkärin vastaanotolla! Saatamme myös istua työmatkamme, joko omassa autossa tai julkisissa kulkuvälineissä. Usein olemme ehtineet istua jo runsaasti, ennen kuin työpäivämme on edes alkanut. Arjen aktiivisuus on kauttaaltaan vähentynyt merkittävästi niin työmatkoilla, töissä kuin vapaa-ajalla.

Keho ei kestä liikkumattomuutta

Kehomme ei ole pysynyt kovassa elintapojen muutosvauhdissa mukana, eikä se kestä kovin hyvin liikkumatonta elämäntapaamme. Keskimäärin me suomalaiset aikuiset istumme, makaamme tai seisomme paikoillaan yli kolme neljäsosaa valveillaoloajastamme, mikä tarkoittaa noin 9 tuntia päivässä. Tutkimusten mukaan yli 7 tunnin istumisen jälkeen, jokainen lisätunti kasvattaa kuoleman riskiä 5 %.

Istuminen on itsenäinen terveysriski, huolimatta siitä että harrastat kuntoliikuntaa. Istumista vähentämällä ja tauottamalla istumista voit saada suuria terveyshyötyjä olitpa liikunnan harrastaja tai et. Silti asia, jota ei pelkällä istumisen vähentämisellä voi saada, on hyvä kunto. Saavuttaaksemme parhaat mahdolliset terveyshyödyt kehollemme, tarvitsemme istumisen vähentämistä arjessa, yleistä arjen aktiivisuutta sekä varsinaista liikunnan harrastamista.

Vaihda asentoasi tai käy kahviautomaatilla

Mietihän pieni hetki, mitä voisit itse tehdä heti tänään liikkeen lisäämiseksi arkeesi? Samalla kun pohdit tätä, vaihda myös asentoasi. Jos luit kirjoitustani istuen, voit nyt vaikka nousta hetkeksi seisomaan. Tai suuntaa askeleesi kahvihuoneeseen tai taukotilaan, samalla kun mietit vastaustasi. Tai tee työpisteelläsi muutama kyykkyliike.

Muista että kaikki tavat liikkua ovat hyviä! Arjen aktivoinnissa on tärkeää, että löydät juuri itsellesi mieluisat tavat lisätä liikettä, niin työssä, vapaa-ajalla kuin työmatkoilla. Aloita sitten niistä ja muuta arkeasi rutiini kerrallaan. Työpaikan liikkuvampia käytäntöjä voitte pohtia yhdessä ja sopia työyhteisön pelisäännöistä yhteisesti.

Kaikkein hienointa liikkeen lisäämisessä arkeen on se ettei se ole kallista, eikä se vaadi erityisiä välineitä tai isoja investointeja. Mikä tärkeintä, sen voi aloittaa ihan heti. Mistä sinä aloitat?

 

Satu Ålgars
Työyhteisöliikunnan asiantuntija, Valo ry

VALO ry on yhteistyössä mukana toteuttamassa Elonmerkki- ja Työsuhde.Nyt -tapahtumia.

 

Satu kouluttaa myös mm. Työhyvinvointipäällikön koulutusohjelmassa

Työhyvinvointipäällikön koulutusohjelma | JTO

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone