Silkkaa sisältöä vai pelkkää spämmiä?

Joidenkin arvioiden mukaan informaation (datan) määrän arvioidaan kaksinkertaistuneen vuodesta 1999 ja määrän arvioidaan kasvavan maailmanlaajuisesti noin 23 % per vuosi. Meitä ympäröivän tiedon määrä on valtava. Miten markkinoija voi erottua massasta, kun median murros ja teknologian huima kehitys ovat jättäneet vanhat, tutut markkinointikeinot tehottomiksi?

Huutelun aika on ohi

Turha enää yrittää taapertaa vanhalla markkinointisuunnitelmalla kohti menestystä. Digitaalisuus on jättänyt perinteiset yksittäiset sähköpostisuorat, printti lärpäkkeet ja kylmät puhelinsoitot historiaan. Sähköpostisuorien teho on rapissut spämmifiltterien myötä. Puhelinmyyjän soittaessa etsit jo sanoja, millä katkaista puhelu jo heti ensi metreillä. Ja se kuka printtiä lukee, tuskin edes huomaa lehdykkääsi.

On lopetettava huutelu. Otettava uudet tehokkaat toimintamallit ja kanavat käyttöön: blogi, hakukoneet, ja sosiaalinen media. On tarjottava asiakasta kiinnostavaa maksutonta sisältöä ja helposti löydettäviä käytännön neuvoja arkisiin toimiin työpaikalla. Näillä elementeillä varmistetaan se, että yrityksesi palvelut ja tuotteet ovat asiakkaan mielessä silloin, kun asiakas haluaa lisää tietoa ja tarvitsee apua.

Outboundista inboundiin – spämmistä sisältömarkkinointiin

Nyt viimeistään on siis aika päästää irti omasta erinomaisuuden ja mahtavuuden julistamisesta (outbound markkinoinnista). On aika siirtyä inbound markkinointiin. Kysehän ei suinkaan ole mistään uudesta villityksestä.

Sisältömarkkinoinnissa tuotetaan sisältöä, mikä on asiakkaille relevanttia ja saa heidät syttymään. Houkutellaan asiakas kiinnostumaan siitä, mitä organisaatiollasi on sanottavaa. Saadaan heidät sitoutumaan yritykseen mielenkiintoisen sisällön keinoin, janoamaan lisää ja tekemään ostopäätöksiä.

Sisältö on kingi!

Kaikki voimavarat siis sisällöntuottamiseen. Hyvä näkyvyys ja löydettävyys ovat olennaisia osia Inbound-markkinoinnissa. Tuotetaan laadukasta sisältöä nettisivuille ja blogiin hakukoneystävällisessä muodossa. Google on maailman suurin netissä toimiva ”yliopisto”. Turvaa näkyvyytesi tuolla kampuksella. Näin yrityksesi on löydettävissä aina oikeissa yhteyksissä. Ja kun sisältö on hyvää, on helppoa kannustaa yrityksen työntekijät toimimaan arvokkaina työntekijänälähettiläinä.

Mistä on hyvät blogit tehty?

Sisällöntuottamiseen voi siirtyä vaikka blogien kirjoittamisen myötä. Hyvästä blogikirjoituksesta voi olla montaa mieltä eikä yhtä oikeaa kaavaa kirjoittamiselle ole. Jos et kuitenkaan oikein tiedä, mistä lähteä liikkeelle, niin tässä sinulle lyhyt ja ytimekäs vinkkilista:

  • Älä rönsyile
    Keskity kirjoituksessasi yhteen teemaan. Ole aito ja tuo mielipiteesi julki. Lukijasi ovat kiinnostuneita erilaisista näkökulmista, ei kukaan jaksa lukea organisaatiojargoneita. Jos kirjoituksesi uhkaa venyä liian pitkäksi, jaa se mieluummin esimerkiksi kahteen eri artikkeliin.
  • Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
    Tämä pätee myös blogikirjoittamiseen. Tee taustatyöt hyvin, pane ylös tietoja ja ajatuksia. Aloita tekstin hahmottelu esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla tai mind map -tekniikalla.
  • Hyvä verkkoteksti on aina hakukoneoptimoitua
    Mieti avainsanat tarkkaan niin, että hakukoneet löytävät tekstisi. Googlen Avainsanatyökalu on hyvä apuri tässä. Muista optimoida myös kuvat.
  • Napakat kappaleet ja otsikointi
    Käytä 60% ajastasi otsikon miettimiseen, koska se on avain lukijan mielenkiinnon herättämiseen. Rytmitä kirjoitustasi jäntevillä kappaleilla ja koukuta lukija jatkamaan lukemista osuvilla väliotsikoilla. Myös kuvat, listat, linkit ja nostot vaikuttavat luettavuuteen ja levikkiin.
  • Selkeää tekstiä
    Älä hienostele, valitse tekstiisi konkreettisia sanoja. Ilmaise asiasi selkeästi ja ytimekkäästi. Muista, että helppo verkkoteksti on yksinkertaista ja sisältö on ymmärrettävissä yhdellä, nopealla lukukerralla.
  • Älä hoppuile
    Kirjoita ensimmäinen versio. Jätä teksti lepäämään esimerkiksi yön yli. Lue teksti aamulla uusin silmin, muokkaa ja tarkista kielioppi.

No, mitä vielä odotat? Ei muuta kuin tuumasta toimeen. Tuotetaan asiakkaille arvokasta, inspiroivaa sisältöä.

Tanja Sundström
Marketing Specialist @ Management Institute of Finland MIF Oy a Soprano Company

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone