Snäpätä, skoopata vai instata?

Tämä blogikirjoitus on jatkoa Visuaalista verkostoa luomaan -kirjoitukselle.

Snapchatista on moneen

Tavisten ja julkkisten kohtaamispaikka, tarinankerronnan alusta

Snapchat räjähti isommin tietoisuuteen Suomessa vuonna 2015. Tänä keväänä, 2016, julkaistun sosiaalisen median käytön tilaston mukaan 10,6 % suomalaisista (15-55 -vuotiaat) käyttää Snapchatia. Suuri osa seuraa julkkiksia – joko ennestään julkisuudesta tuttuja kuten Niko Saarinen, Anssi Kela, Antti Holma tai tubettajia, bloggaajia, viestintäihmisiä, jotka pystyvät persoonallaan ja sisällöillään houkuttelemaan yhä uusia seuraajia. @kalenterikarju, @eskomorko, @eskoseppanen ja monet monet muut ovat nyt kuumia nimiä Snapchatissa. Toki monet yrityksetkin ja julkishallinto ovat jo löytäneet sieltä luontevan tavan puhutella yleisöjä @verohallinto, @MTVSuomi, @ylex_official, samoin radiokanava @loopsuomi.

snapchat viestinta

Snapchat on mobiilisovellus, jonka lataaminen puhelimeen ja tilin perustaminen onnistuu minuuteissa. Omaa sisältöstategiaa ei kannata luoda ennen kuin olet seurannut muiden tekemistä. Snapchat on kuin Twitter aikoinaan, se ei ole pelkkä uusi some, vaan se tuo sosiaaliseen mediaan täysin uuden ulottuvuuden: arkipäiväisen elämän, pienet tarinat ja huumorin. Snapchat on mutkaton ja aika arkinen tapa pitää yhteyttä ihmisiin, käydä keskustelua, nostaa kampanjanomaisesti uusia keskustelunaiheita esiin. My Storyssa (vähän kuin Facebookin seinä) snäpit häviävät 24 tunnin sisällä, joten se houkuttelee elämään hetkessä ja jakamaan sisältöä jota ei ehkä tulisi tehtyä kanavaan, jossa sisällöt säilyvät. Yksityisviestit häviävät siinä samassa kuin vastaanottaja on avannut ja nähnyt.

Esimerkiksi Liikenneturvan ”älä snäppää liikenteessä” kampanjassa muutama tunnettu snäppääjä antoi kampanjalle kasvot. Erittäin onnistunut oli YLEn #sekasin – jossa tunnetut snäppääjät ja bloggaajat ja vloggaajat nostivat vaiettuja tarinoita esiin ja mielenterveysongelmiin liitetty salailu ja häpeä eivät toivottavasti kosketa enää uutta sukupolvea. Myös sisältömarkkinointifestari PING Helsinki otti snäppääjät vahvasti osaksi omaa sisällöntuotantoa.

Snapchat on onnistunut houkuttelemaan snäppääjiksi tubettajat, vloggaajat ja bloggaajat joilla on jo isot yleisöt muilla kanavilla. Snapchat on vahvistanut tämän yhteisön yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä kommunikointia. Helpointa Snapchatissa keskustelun avaaminen on kysyä suoraan kysymyksiä ja jakaa vastaus ja vastaajan Snapchat -käyttäjätunnus omassa snäpissä.

Tarinankerrontaan Snapchat on oiva kanava. Kuvat tai maksimissaan 10 sekunnin videot tallentuvat snäppääjän My Storyyn, josta seuraajat voivat ne katsoa – ikäänkuin yhtenä tarinana tai yksittäisinä kuvina ja videoina. Snapchat on hauska, sillä kuvia tai videoita voi koristella teksteillä, emojilla tai lähes päivittäin vaihtuvilla filttereillä.

esimerkkejä snapchatin filttereistä

Ärsyttävää Snapchatissa on hyvien seurattavien löytämisen vaikeus, sillä sinun on tiedettävä käyttäjän Snapchat-tunnus kirjaimelleen oikein, jotta voit lisätä hänet omaan verkostoosi.

Discover – kuratoidut snäp-sisällöt

CNN, National Geographics, MTV ja Daily Mail sekä monet muut isot tekijät tuottavat Snaphatin Discover – osiossa briljanttia sisältömarkkinointia. Tule Snapchatiin ihan vaikka vain oppimaan isoilta uusia ajatuksia. Nämä mainitut ja monet isot yritykset maksavat Snapchatille maltaita näkyvyydestä, joten suomalaisten yritysten on turha – vielä – haaveilla sponsoroiduista tileistä. Discover tarkoittaa snäppimäistä introa kyseisten yritysten varsinaiseen sisältöön.

Periscope

Suora lähetys sellaisena kuin asiat tapahtuvat

Periscopen käyttö vaatii Twitter-tilin, joten siitä kannattaa lähteä liikkeelle, kun ryhtyy skooppaamaan. Periscope on mobiilisovellus, joka ladataan puhelimen sovelluskaupasta ja perustetaan tili.

Periscopen tavoite on saada käyttäjät viemään yleisöt sinne missä tapahtuu. Juuri siinä Periscope on omimmillaan. Itse seurasin esimerkiksi skooppaajia Suomen itsenäisyyspäivän iltana, 6.12.2015. Heitä, jotka kuvasivat mielenosoittajien toimintaa Helsingin ydinkeskustassa. Jos Twitter aikoinaan mahdollisti avoimen, maailmanlaajuisen keskustelukanavan, nyt Periscopen livevideo tuo siihen hienon lisän. Julkisia Periscope lähetyksiä löytää palvelun karttasovelluksen kautta etsimällä.

Periscope on käyttäjäystävällisempi kuin Snapchat, jonka videot ovat max 10 sekunnin mittaisia. Kun asetat kameran jalustaan, varmistat kuvakulman, äänet ja valaistuksen, voit itse olla mukana tilaisuudessa puhujana tai chatin moderoijana. Kätesi ovat vapaat. Kolikon toinen puoli on pitkä video jota kukaan ei jaksa katsoa. Periscope ei ole onnistunut houkuttelemaan suomalaisia tubettajia tai muita mukaan, joten snäpistä tuttu huumori loistaa poissaolollaan. Periscopessa ei myöskään ole filttereitä tai emoijeja joilla voisi elävöittää tai kuvittaa lähetystä.

Jos sinulla on mukavasti seuraajia Twitterissä, saat siitä mainion markkinointikanava Periscope-lähetyksillesi.

Facebook LIVE

Facebook LIVE on uusin tulokas reaaliaikaisen videon kentälle. LIVE toimi ensimmäisenä vain iOS-käyttöjärjestelmällä, nyttemmin myös Androidilla. LIVE on siis mobiilisovellus. Facebook LIVE valitaan mobiilissa käytössä samasta valikosta Facebookissa kuin muutkin julkaisut, se ei vaadi asennuksia. Hoksaat kyllä nopeasti onko LIVE sinun käytettävissäsi. LIVEn tekeminen on helppoa. Otsikoit lähetyksen, valitset, haluatko tehdä julkisen lähetyksen vai valitsetko vain tietyt kaverit yleisöksi ja alat kuvata. Näet reaaliaikaisesti kuinka monta ihmistä seuraa lähetystä ja voit vastata chatissa yleisön kommentteihin. Facebook LIVE jää talteen osaksi Facebook-sivulle ladattuja videoita.

Instagram

Tutustu kuvien ja videoiden muokkaamismahdollisuuksiin ja hashtagien maailmaan – pehmeä lasku reaaliaikaisempiin some-kanaviin

Vain mobiilissa toimiva Instagram on tässä seurassa some-konkareitten kanava. Aika moni Snapchatin käyttäjä on käyttänyt Instagramia jo vuosia. Instagram on perustettu vuonna 2010 ja Facebook osti sen vuonna 2012. Instagram on ollut tyypillisemmin nuorten kanava, mutta entistä enemmän sinne löytää vanhempia käyttäjiä ja yrityksiä.

Instagramissa ollaan hyvässä seurassa, sillä sinne ladataan pääosin upeita ja erinomaisia kuvia ja kommunikointi on tykkäämistä, sydämiä tai muita emojeja sekä suoria kehuja. Facebookissa tyypillinen möyhääminen puuttuu Instagramista, joten sitä voi suositella – tule Instagramiin, opettele kuvaamaan, muokkaamaan kuvat, ota hashtagit haltuun ja anna kuvien kertoa tarinaasi. Voit julkaista kuvia tai 10 sekunnin videoita.

Erottautumiseen tarvitaan nimenomaan vahvaa tarinaa, sillä Facebookista tuttu algoritmi määrittelee näkyvyyttä ja suositut kuvat ja videot saavat enemmän näkyvyyttä. Lisäksi Instagram alkaa olla niin suosittu, että vain hyvät kuvat erottuvat tulvasta.

 

marja_nousiainen

 

Marja Nousiainen


Tulevaisuuden tekijä

Viestintä Oy Tulevaisuus

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone