Vapauta mielen voimavarat

Krooninen stressi, jatkuvat muutokset, epävarma ympäristö, nopea tahti työelämässä ja arjessa vaatii meiltä kykyä keskittyä, kehittää itseämme jatkuvasti ja pitää huolta hyvinvoinnistamme.

Haasteet, jotka kohtaamme, eivät häviä juoksemalla nopeampaa tai toistamalla samoja malleja. Tarvitsemme uusia näkökulmia.

Mind-Body Bridging (MBB) on uusi menetelmä psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin ja suoriutumisen parantamiseksi. Menetelmän on kehittänyt Utahin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan psykiatrian professori Stanley H. Block, työtoveireineen.

Mind-Body Bridging tarjoaa tieteellisesti tutkittuja ja kliinisesti testattuja, helppokäyttöisiä tekniikoita, jotka auttavat meitä muuttamaan aivojemme tavanomaista tapaa ajatella ja toimia, sekä auttaa aivomme optimaaliseen tilaan. Menetelmä vähentää tutkitusti stressiä, masennusta, uniongelmia ja aggressiivisuutta. Alun perin MBB-menetelmä kehitettiin Yhdysvaltojen armeijalle post-traumaattisten stressihäiriöiden hoitoon.

Tavoitteena kehon ja mielen tasapaino

Viimeaikainen stressitutkimus osoittaa, että ulkopuolinen ympäristö erilaisine stressaavine tekijöineen ei aiheuta stressiä, vaan sen sijaan aivojemme oletusverkosto, jota kutsutaan myös identiteettijärjestelmäksi. Identiteettijärjestelmä muuttuu yliaktiiviseksi, kun meidän sisäiset sääntömme nk. vaatimukset siitä miten maailmamme tulisi olla ja miten meidän ja muiden pitäisi olla, eivät toteudu.

Tällaisia vaatimuksia voivat olla esimerkiksi ”minun täytyy tehdä tämä täydellisesti”, ”minun pitää aina voittaa”, ”minun täytyy auttaa muita” tai ”minun on pidettävä asiat omassa kontrollissani”. Kun vaatimuksemme eivät toteudu, identiteettijärjestelmämme yliaktivoituu, ja aiheuttaa meille stressiä ja sen, ettei aivomme enää toimi optimaalisella tavalla.

Kehomme on usein viisaampi kuin päämme sen suhteen, että ne tietävät mitä meille oikeasti kuuluu. Moni meistä on huomannut perhosia vatsassaan, ahdistuksen tunteen rinnassa, kireät hartiat tai jomotuksen päässä ennen haastavaa tilaisuutta tai sen aikana.

Nämä voivat olla merkkejä yliaktiivisesta identiteettijärjestelmästä. Nämä merkit toimivat vähän samalla tavalla kuin kuumemittari. Erilaisista kehonjännitteistä voimme tietää, että aivomme eivät toimi sillä hetkellä optimaalisella tavalla ja kykymme nähdä tilanne avoimin mielin ja havaita erilaisia mahdollisuuksia on rajoittunut. Myöskään päätöksentekokykymme ei silloin ole parhaimmillaan. MBB:n avulla saamme aivomme luonnolliseen toimintamoodiin ja siten paremman pääsyn sisäisiin resursseihimme.

Irti noidankehästä

MBB:n tarjoamat työkalut koostuvat aistiharjoitteista, yhdistettynä kirjoitettuihin kognitiivisiin karttoihin siitä, minäkälaisia ajattelumalleja, tarinaketjuja ja vaatimuksia meidän identiteettijärjestelmämme meille syöttää. Lyhyenkin aistiharjoituksen avulla saamme luonnollisen toimintamoodin aivoissamme aktiiviseksi, ja siten kaikki tarvittavat aivojen osa-alueet optimaalisella tavalla käyttöön. Silloin voimme ajatella selkeämmin, ajatuksemme ovat usein paljon postiivisempia ja ratkaisukeskeisempiä, saatamme saada aivan uudenlaisia ideoita.

Mind-Body Bridging harjoitteet ovat todella helppo oppia ja käyttää myös kesken työpäivän. Samoin kuin kehomme lihakset tarvitsevat harjoitusta vahvistuakseen, niin myös aivomme tarvitsevat treeniä toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla.

MBB on mahtava väline luomaan parempaa itsetuntemusta ja itsemme johtamiseen. Kuten Albert Einstein sanoi, “Emme voi ratkaista ongelmiamme samalla ajattelun tasolla kuin joilla ne loimme”. MBB:tä käyttämällä saamme pääsyn uudelle ajattelun tasolle ja siten myös uusiin luoviin ideoihin, jotka mielemme on mahdollisesti aiemmin estänyt tulemasta tietoisuuteemme.

Sari Vuohtaniemi

Sari kouluttaa Itsensä johtaminen ja stressin hallinta -koulutuksessa >>

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone
  • Masa

    Mielenkiintoinen argumentti