Viestijä, olet sisältömarkkinoija!

Yksi viestinnän ja markkinoinnin suurimmista megatrendeistä on jo useamman vuoden ajan ollut sisältömarkkinointi.

Mikään ei viittaa trendin hiipumiseen, päinvastoin: digitalisaation edetessä ja netin tietomäärän jatkuvasti kasvaessa laadukkaan sisällön merkitys vain korostuu entisestään ja kilpailu ihmisten ajasta käy yhä kovemmaksi.

Parhaimmillaan sisältömarkkinoinnissa hyödynnetään niin omaa, ansaittua kuin lainattua mediaa. Tämän mixin haltuunotto vaatii viestijöiltä kuitenkin uusia taitoja – ja vierailua markkinoinnin kukkarolla!

Sisältömarkkinointi ei ole markkinointia vaan viestintää

Sisältömarkkinointi-termi on kenties harhauttanut viestijöitä, sillä jostain syystä markkinointiväki on herännyt sisältömarkkinointiin viestijöitä nopeammin. Se on harmi, sillä juuri viestijöillä olisi sisältömarkkinointiin paljon osaamista ja annettavaa.

Sisältömarkkinoinnillahan tarkoitetaan asiakkaan (tai jonkun muun sidosryhmän) hurmaamista kiinnostavan, viihdyttävän tai palvelevan (digitaalisen) sisällön avulla. Viestinnän kannalta tämä tarkoittaa muun muassa uusien (some)kanavien haltuunottoa ja omien, kiinnostavien sisältöjen luomista niihin. Olennaista on myös tunnistaa verkkovaikuttajia, joiden avulla oma viesti saadaan leviämään.

Liian usein suomalaisyrityksissä sisältömarkkinoinnista vastaa markkinointiosasto. Vaarana on, että tällöin sisältöjä pohditaan vain myynnin näkökulmasta. Sisällöistä tulee helposti epäkiinnostavia ja liian mainosmaisia (sorry mainostajat!). Kiinnostavampaa olisi reagoida nopeasti ajankohtaisiin aiheisiin tai vastata asiakkaiden mielessä pyöriviin kysymyksiin. Viestijät, osaamistanne tarvitaan!

Visuaalisen viestinnän nousu

Somen myötä työn ja vapaa-ajan roolit sekoittuvat ja meistä jokaisella on oma media. Koko kulttuurimme viestinnällistyy ja sama tapahtuu myös organisaatioissa: jokainen työntekijä on viestijä. Viestinnän rooli ei ole enää vain tuottaa itse sisältöjä vaan kannustaa koko organisaatiota viestimään, ohjeistaa siinä ja ohjata tekemistä organisaation tavoitteita tukevaan suuntaan. Omalla henkilöstöllä on tärkeä rooli niin sisällöntuottajina kuin jakajinakin.

Myös kuvan ja erityisesti liikkuvan kuvan merkitys korostuu. Viestijänkin täytyy kyetä visualisoimaan viestinsä yhä monipuolisemmin ja tuntea ei-enää-niin-uudetkaan kanavat, kuten Youtube, instagram ja Snapchat.

Joko tunnet verkkovaikuttajat?

Perinteisesti viestinnässä on totuttu hankkimaan näkyvyyttä ilmaiseksi ansaitun median kautta. Ennen saattoikin riittää, että lähetti tiedotteen tai kutsui toimittajat paikalle. Ei riitä enää.

Viestijän sidosryhmiä toimittajien lisäksi ovat nyt bloggaajat, tubettajat, instaajat, snapchattaajat – you name it! Näiden verkkovaikuttajien tunnistaminen vaatii aikaa ja paneutumista, mutta se kannattaa. Esimerkiksi nuorisokohderyhmää ei välttämättä enää tavoita perinteisen median kautta, mutta Justimuksen tuntevat kaikki.

Siinä missä bloggaajat ammattimaistuvat, yhteistyön muodot kehittyvät ja hakevat muotoaan. Hyvä ja oman arvon tunteva bloggaaja osaa jo laskuttaa työstään ja yhteistyön pelisäännöistä on sovittava selvästi. Bloggaaja ei ole toimittaja, joten bloggaajaa ei kannata lähestyä myöskään samalla tavalla.

Viestijän uudet kaverit

Viestintä-, media- ja mainostoimistojen rinnalle on tullut uusia toimijoita, kuten vloggaajia edustavia MCN:iä (multi-channel networkeja), blogiyhteisöjä ja sisältötaloja, jotka ovat apuna laadukkaiden sisältöjen tekemisessä, relevanttien verkkovaikuttajien tunnistamisessa ja tehokkaassa some-viestintäsuunnittelussa.

Parhaat tulokset saadaan, jos viestinnän toimenpiteitä voidaan tukea maksetulla näkyvyydellä ja vastaavasti viestijät ovat vaikuttamassa myös kaupallisiin viesteihin. Markkinoinnin ja viestinnän pitää tehdä tiivistä yhteistyötä ja miettiä, miten omat viestit saadaan läpi niin omissa some-kanavissa, blogeissa ja vlogeissa kuin perinteisessä mediassa, miten viestit leviävät somessa orgaanisesti, ja miten oikeat kohderyhmät tavoitetaan valituissa kanavissa maksettujen yhteistyökampanjoiden muodossa.

Vaikka tuloksellisia blogikampanjoita on jo nähty jo vuosien ajan ja edelläkävijäyrityksissä perustetaan jopa kokonaisia sisältötiimejä, askeleet sisältömarkkinoinnin saralla ovat Suomessa edelleen hapuilevia. Hapuilla saakin, sillä ala on uusi. Eteenpäin täytyy kuitenkin mennä! Ensimmäisen askeleen voi ottaa reippaasti eteenpäin kaatuen. Tekemään oppii kokeilemalla ja kokeneemmilta oppimalla.

 

 

Aku Varamäki

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone