Viestintä bikinikuntoon!

Juoksuharrastus ja viestintä eivät ole kovin kaukana toisistaan. Huomasin tämän viime juoksulenkillä, kun mietin, mitä vinkkejä antaisin juoksuharrastuksesta kiinnostuneille. Samaa kaavaa voi hyvin hyödyntää viestintätyössäkin.

1. Aseta realistinen tavoite

Juoksussa on hyvä pitää mielessä realistinen tavoite. Samoin reitti kannattaa myös katsoa etukäteen valmiiksi. Näin pystyy paremmin säätelemään juoksuvauhtia ja säännöstelemään nesteet matkan ajaksi.

Viestinnässä tulee myös ottaa realistinen tavoite. Viestintäsuunnitelma tulee olla hyvin laadittu ja mietitty. Myös tiimin jäsenet ja yhteistyökumppanit tulee olla hyvin selvitettynä sekä jokaiselle selvennetty heidän oma tehtävänsä. On hyvä, että reitti on jokaiselle selvitetty etukäteen, ettei ylämäki kesken matkan tule kenellekään yllätyksenä.

2. Löydä oma rytmisi

”Mun kylkiluut on poikki!” huusi eräs alaluokkalainen kesken koulun juoksukilpailun. Onneksi kylkiluut olivat lujasti paikoillaan. Häntä oli alkanut vain pistämään vatsasta, kun oli aloittanut juoksunsa liian lujaa. Juoksussa on tärkeää löytää oma rytmi ja saada hengitystekniikka kuntoon. Jos lähtee liian nopeasti liikkeelle, voi olla melko varma, ettei jaksa juosta ainakaan samalla nopeudella loppuun asti ja yleensä saa kokea tuon ikävän piston.

Samalla tavalla viestinnässä tulee löytää työlleen se oma rytmi. Tulee voida ennakoida, kuinka kauan projektiin saattaa mennä aikaa. Varmistaa, mikä on kollegojen ja yhteistyökumppaneiden aikataulu, ja sovittaa kalenterit yhteiseen rytmiin.

3. Muista nesteytys, ravinto ja lepo

Juoksun mielekkyyteen ja tehokkuuteen vaikuttaa paljolti se, miten olet tankannut, syönyt ja levännyt ennen juoksua.

Työssä kuin työssä vaikuttaa tämä asia tehokkuuteen ja motivaatioon. On aloja, jolloin turvallisuussyistä suositellaan ilmoittamaan olevan työkyvytön, jos yöunet ovat jääneet alle kahden tunnin. Väsyneenä tulee tehtyä helpommin virheitä ja ainakin minulla hermot kiristyvät nopeammin kuin hyvin levänneen yön jälkeen. Omasta hyvinvoinnista kannattaa huolehtia ja sitä tulee vaalia.

4. Varusteet kuntoon

Entinen kollegani juoksi aikoinaan maratonin koripallokengillä, mutta totesi, että ehkä olisi päässyt hieman helpommalla, jos hänellä olisi ollut kunnon juoksulenkkarit jalassa. Varusteet ovat juoksussa, kuten muissakin urheilulajeissa kaiken a ja o. Niin myös viestinnässä.

On mahdotonta tai ainakin kovin työlästä tehdä laatua, jos laitteet ja tietokoneohjelmat eivät ole päivitettyinä tähän päivään. Vaikeuksia syntyy myös, jos sinua ei ole perehdytetty työtehtävääsi kunnolla. Ja samalla kärsii työn mielekkyys.

Uusien varusteiden kanssa tulee kuitenkin pysähtyä ottamaan selvää, miten ne toimivat tai vaatia, että joku selventää niiden käytön sinulle. Moni työkalu menettää merkityksensä, jos siitä ei osata ottaa kaikkea hyötyä irti. Oikeat työkalut ja hyvä perehdytys ovat viestinnän juoksuvaatteet sykemittareineen.

5. Venyttele hyvin

”Ensimmäinen versio on yleensä paska”, totesi blogi-kouluttajamme. Viestinnässä moni teksti tuhriintuu aluksi punakynistä tai päätyy roskikseen ennen kuin siitä hioutuu timantti.

Venyttely sujuvoittaa itse juoksua ja siitä palautumista. Samalla tavoin kirjoittaminen vaatii lämmittelyä ennen kuin viimeisen tekstiversion muste on kuivunut.

6. Aina voittajana maaliin

Eräs juoksija tähdensi, että maaliin tulee aina juosta ikään kuin voittajana, vaikkei sillä kertaa mitalia olisi saavuttanutkaan. Voittamistakin pitää harjoitella, ja onhan maaliin pääseminen voitto itselleen.

Työelämässäkin on hyvä muistaa tuulettaa, kun saavuttaa määränpään. Kun tekee parhaansa, voi itsestään olla vain ylpeä.



Rea Karvonen

projektiassistentti
Sitra

Like and share with your friends:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone