Viestintää keinotodellisuudessa – elämys joka täytyy kokea!

On kaunis kesäpäivä ja kävelen jylhissä maisemissa Yosemiten luonnonpuistossa. Patikkaseuranani on presidentti Obama perheineen. Maisemat ovat henkeäsalpaavat, ja vuoristopurojen solina sekoittuu lintujen lauluun.

Astun sisään noin neliön kokoiseen häkkiin. Ovi kolahtaa kiinni takanani. Säpsähdän ääntä ja käännyn katsomaan. Minut on suljettu terroristiryhmän vangiksi, ja mahdun tuskin kääntymään pienessä kopissani. Suljetun paikan kammo valtaa mieleni.

Istun newyorkilaisen taiteilija-asunnon sohvalla. Minulle tuntematon mies – ilmeisesti asunnon omistaja – istahtaa pianon ääreen, sytyttää tupakan  ja alkaa soittaa kaunista kappaletta. Kuulen ulkoa kadun ääniä ja rapsuttelen taiteilijan koiraa, joka kyhnää vieressäni. Tunnelma on rauhallinen ja alan rentoutua.

Yllä mainitut tilanteet ovat esimerkkejä omista virtuaalitodellisuus-kokemuksistani viime kuukausilta. VIrtuaalitudellisuus (virtual reality, VR) on yksi tämän vuoden suuria nousevia trendejä. Konsulttiyhtiö Deloitte on ennustanut, että vuonna 2016 VR-ratkaisuista tulee ensimmäistä kertaa miljardibisnes.

Markkinoille on tullut useita virtuaalikokemuksen tuottamiseen erikoistuneita ratkaisuja, kuten Oculus Rift tai HTC Vive -virtuaalikypärät erilaisine ohjaimineen. Nämä ensimmäisen sukupolven VR-ratkaisut ovat vielä hieman kömpelöitä, mutta antavat esimakua siitä, mitä tuleman pitää.


VR-ratkaisujen yleistymistä edistävät erityisesti kuluttajille suunnatut edulliset ja helpot tavat tutustua virtuaalisisältöihin. Tällaisia ovat esimerkiksi Samsungin Gear VR -virtuaalilasit tai Googlen pahviset Cardboard-virtuaalilasit. Molemmat mahdollistavat tavallisen älypuhelimen muuttamisen VR-laseiksi sujauttamalla puhelimen lasien sisään näyttöruuduksi.

Saatavilla olevat VR-sisällöt ovat vielä usein varsin kokeilevia ja muotoaan etsiviä. Teknologisten mahdollisuuksien revittely ja viestinnällisesti toimivat konseptit eivät ole aina tasapainossa, mikä on tyypillistä uudelle viestintäkanavalle. Tarjolla on jo kuitenkin paljon mielenkiintoisia ja hyvin eri tasoisia VR-sisältöjä. Yksinkertaisimmillaan on kyse somessa jaettavista, lyhyistä videoista, jotka on toteutetttu 360-formaatissa, joka mahdollistaa ympärilleen katselun. Toisessa ääripäässä taas ovat interaktiiviset pelit, joissa katsoja vaikuttaa tapahtumien kulkuun ja on vuorovaikutuksessa ympäröivän virtuaalitodellisuuden kanssa.

Viihdesovellusten ohella VR tulee myös yrityskäyttöön. Virtuaalinen läsnäolo tarjoaa uuden ympäristön esimerkiksi erilaisiin harjoitustilanteisiin, oppimiseen tai etätyöskentelyyn. Mitä uutta VR sitten tuo viestinnän ammattilaiselle? Virtuaalitodellisuudessa katsoja muuttuu asteen verran ulkopuolisesta seuraajasta tilanteessa läsnä olevaksi kokijaksi. Tilanteessa läsnä olemisen kokemus on vahva ja tämä osaltaan tekee kokemuksesta elämyksen. Osa VR:n tekijöistä ja tutkijoista väittää jopa, että VR auttaa asettumaan paremmin toisen ihmisen tilanteeseen ja tuottaa näin vahvemman empatian kokemuksen.

VR myös mahdollistaa asioiden havainnoimisen uudella, entistä konkreettisemmalla tavalla. Esimerkiksi asuntokohteeseen tai tuotteeseen tutustuminen VR:n kautta auttaa havaitsemaan tilan tai esineen mittasuhteet entistä paremmin.

Ei kannata toistaiseksi aliarvioida myöskään VR-sisältöjen uutuus- ja huomioarvoa. VR:n avulla pystyy erottautumaan kilpailijoista ja tarjoamaan kohderyhmälleen tuoreen ja mielenkiintoisen näkökulman aiheeseen.

VR-sisältöjen tuottaminen omassa organisaatiossa voi tuntua haastavalta. Sisältöjen kuluttamiseen suunnattujen VR-lasien lisäksi kaupoista löytyy jo suhteellisen edullisia 360:n asteen kameroita, joilla voi kuvata myös videokuvaa. 360-kuvien ja videoiden julkaiseminen esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa on myös jo varsin suoraviivaista. Interaktiivisten VR-sisältöjen tuottaminen sen sijaan on ja tulee jatkossakin hyvin todennäköisesti olemaan siihen erikoistuneiden tahojen leipälaji. Kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan, mitä mahdollisuuksia VR-sisällöt omassa organisaatiossa tarjoavat.

Elämme virtuaalitodellisuuden alkutaipaletta. Seuraavan sukupolven ratkaisujen tarjoama parantunut  kuvanlaatu, virtuaalitilassa liikkumisen helppous ja tekniikan helpompi puettavuus tulevat tekemään kokemuksesta vielä immersiivisemmän. Keinotodellisuuden kokemisen ratkaisut tulevat kehittymään huimaa vauhtia. Muutaman vuoden päästä kömpelöt ja kuvanlaadultaan heikohkot virtuaalilasit tuntuvat yhtä muinaisilta kuin VHS-videot tai ensimmäiset kännykkäkamerat.

On mielenkiintoista olla mukana kokeilemassa ja etsimässä niitä konsepteja, joiden avulla VR pääsee parhaiten oikeuksiinsa. Virtuaalitodellisuus tarjoaa uudentyyppisiä elämyksiä sekä liiketoimintamahdollisuuksia, joten siihen kannattaa tutustua. Tarjoamme tähän mahdollisuuden myös 22.9. Elonmerkki-tapahtumassa, jossa on kokeiltavana mielenkiintoisia poimintoja virtuaaliviestinnän ratkaisuista. Tule mukaan!


Aki-Ville Pöykiö
Suunnittelujohtaja
Exove Design Oy

Tykkää ja jaa kaverille:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone