- Trainings
- Communication training
- Innostava strategian viestintä
Ketterä strategiatyö haastaa strategiaviestintää
Strategiatyön ja strategiaosaamisen merkitys on vahvistunut samaa tahtia epävarmuuden lisääntymisen ja maailmantilanteiden nopean muuttumisen myötä. Organisaatiot eivät voi enää tehdä strategioita ja luottaa asioiden etenevän omalla painollaan. Jatkuvan muutoksen keskellä menestyminen onkin pakottanut organisaatiot siirtymään jatkuvasti muuttuvien tilanteiden mukaan päivittyvään ketterään strategiatyöhön, jossa muutokset on tarpeen saada vietyä myös nopeasti käytäntöön. Nopea reagointitarve haastaakin perinteisen jalkauttamiseen perustuvan strategiaviestinnän.
Onnistuakseen muuttamaan ihmisten toimintaa muuttuvan toimintaympäristön ja strategian linjausten edellyttämään suuntaan, viestinnän on ymmärrettävä ihmisen toiminnanohjausta ja osattava tukea ihmisten muutoskyvykkyyttä. Koulutus vastaa tähän tarpeeseen ja antaa näkökulmia ja keinoja motivoida ja innostaa ihmisiä strategian toteutumisen ja onnistumisen edellyttämään toiminnanmuutokseen, kehittämiseen ja uuden oppimiseen. Koulutus lähestyy strategian viestintää tuoreesta muutoksen rakentamisen näkökulmasta pelkän perinteisen strategian sisällön tiedoksi viestimisen sijaan, mikä tekee viestinnästä aiempaa strategisempaa ja merkittävästi vaikuttavampaa.
Kohderyhmä
Koulutus sopii kaikille toimialoille ja kaikkiin organisaatioihin, jossa halutaan tukea ihmisten muutoskyvykkyyttä ja onnistua toteuttamaan strategian linjaamia muutoksia arjen työssä, mm. strategiaviestinnästä vastaavalle, strategiasta viestivälle viestinnän asiantuntijalle, esihenkilölle tai tiiminvetäjälle, strategiahankkeen vetäjälle tai strategiatyössä mukana olevalle.
Koulutus on suunnattu heille, jotka näkevät strategian viestinnän muutoksen rakentamisena ja haluavat perehtyä niihin keinoihin, joilla viestintä voi luoda pohjaa ja mahdollistaa ihmisten toiminnan muutosta, uudesta innostumista ja strategian toteuttamista omassa työssään.
Lisätietoa osallistujille
Kiinnostus strategian toteuttamisen viestinnälliseen näkökulmaan ja viestinnän kehittämisen mahdollisuuksiin riittää, ei tarvitse olla esimerkiksi viestinnän asiantuntija. Osallistujille lähetetään lyhyt sähköinen ennakkokysely heidän tilanteestaan ja taustastaan esimerkkien ja näkökulman muokkaamista varten.
Innostava strategian viestintä -koulutuksen sisällönkuvaus
Koulutus keskittyy muutoskyvykkyyttä tukevan ja uudesta innostumisen mahdollistavan strategian viestinnän perustusten rakentamiseen ja niihin viestinnällisiin keinoihin, joilla ihmisiä voidaan auttaa ottamaan strategia omakseen ja toimimaan strategian mukaan uupumatta ja turhautumatta jatkuviin muutoksiin.
Koulutus vahvistaa osallistujan ymmärrystä ihmisen muutoskyvykkyyteen liittyvistä toiminnan muutoksen aivan fysiologian tasolle asti menevistä edellytyksistä. Se auttaa oivaltamaan, mitkä asiat strategian viestinnässä mahdollistavat ja tukevat ihmisen sisäisen motivaation syntymistä ja innostuksen tunteen viriämistä ja mitkä toisaalta estävät muutosta ja uudesta innostumista. Koulutus konkretisoi toiminnanmuutokseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät ja auttaa osallistujaa hahmottamaan, mihin strategian viestinnässä kannattaa ihmisten sisäisen toiminnan ohjauksen ja muutoskyvykkyyden vahvistamisen näkökulmasta panostaa.
Koulutuksessa osallistuja perehtyy siihen, miten rakentaa motivoitumisen ja innostuksen tunteita herättävää strategiasta viestimisen kulttuuria ja välttää tyypillisesti strategiaan liittyviä turhautumisen, välinpitämättömyyden ja epävarmuuden tunteita sekä niistä aiheutuvaa kitkaa ja muutosvastarintaa. Koulutuksessa käydään läpi mm, miten hyödyntää ihmislähtöisen viestinnän periaatteita, visiojohtamista ja koko organisaation viestintään osallistumista muutoskyvykkyyden ja strategiasta innostumisen työkaluina. Mukaansa osallistuja saa työkalun strategian ja sen viestinnän herättämän kokemuksen kehittämiseen sekä käytännön esimerkkejä, miten muutoskyvykkyyttä ja innostuksen tunteita on muissa organisaatioissa lähdetty eri tilanteissa vahvistamaan.
Hyödyt
1. Ymmärryksen lisääntyminen ihmisen muutoskyvykkyyden ja innostumisen mahdollistavista viestinnän edellytyksistä.
2. Saa tutkittua tietoa strategian juurtumisen tyypillisistä haasteista ja motivoitumisen perusteista.
3. Oppii tärkeimmät näkökulmat, jotka vaikuttavat ihmisen toiminnan muuttumiseen, uuden juurtumiseen ja strategian toteutumiseen ja miten näihin voi viestinnällisesti vaikuttaa.
4. Saa konkreettisia keinoja ja työkaluja syvään ihmisymmärrykseen perustuvaan, muutoskyvykkyyttä tukevaan ja innostuksen tunteita herättävään strategian viestintään.
5. Kuulee aitoja esimerkkejä strategian toteutumisen haasteista ja saa niihin konkreettisia, käytännössä toteutettuja viestinnän kehittämisideoita.
LISÄÄ
ymmärrystäsi muutoskyvykkyydestä.
OPI
lisää motivoitumisen perusteista.
MUUTA
ihmisten toimintaa viestinnän keinoin.
TUE
viestinnällä muutoskyvykkyyttä ja innostusta.
Koulutuksen ohjelma
- Innostuksen anatomia
- Innostaako vai ei?
- Viestinnän vaikutus
- Strategian kohderyhmät
- Yhteinen kieli
- Muutoksen esteet
- Motivaatiotekijät
- Tunnekokemus
- Viestintätaidot
- Tehtävä
- Kehittämisen osa-alueet
- Mistä tyypillisesti kiikastaa?
- Esimerkkejä eri tilanteista eri organisaatioissa
- Yhteenvetotehtävä
Kouluttaja
Ella Koota
Ihmislähtöisen viestinnän kehittäjä, muotoilija, strategi ja valmentaja, Valoria Oy
Ella vetää vaativia viestinnän kehittämishankkeita, toimii viestintätiimien strategisena tukena sekä valmentaa esihenkilöitä ja tiimejä viestintätaidoissa, muutos- ja strategiaviestinnässä sekä tunneälykkäässä työyhteisöviestinnässä.
Hinta 495 € (+ alv 25,5 %)
Choose training