search login
Menestyvä kansainvälinen toiminta

Hankintakoulutus uudelle hankintapäällikölle

Aloitus: 28.11.2018-14.12.2018 / Paikka: Helsinki

Käytännön työkalut ja toimenpiteet uudelle hankintapäällikölle hankintatoimen määrätietoiseen, ammattimaiseen kehittämiseen.

Aloitus: 28.11.2018-14.12.2018
Paikka: Helsinki

Yhä useammassa yrityksessä on tavoitteena saada hankintatoimi nopeasti modernille, ammattimaisesti hoidetulle tasolle.

Onnistunut hankintatoimi ja toimittajasuhteiden hallinta on yksi yritysten merkittävimmistä kilpailutekijöistä. Yhä kiristyvässä globaalissa kilpailussa se on jopa kannattavan toiminnan elinehto.

Tässä koulutuksessa uusi hankintapäällikkö oppii käytännön toimenpiteet hankintatoimen tietoiseen, päämäärähakuiseen kehittämiseen.

Yrityksen menestyksen kannalta on keskeistä suunnitella tarkoin mitä, mistä, keneltä ja miten yritys tekee hankintojaan. Ulkopuoliset hankinnat näyttelevät usein leijonanosaa yrityksen koko liikevaihdosta, joten muutoksella on iso merkitys yrityksen koko tulokseen.

Kenelle tämä hankintakoulutus on suunniteltu

Kohderyhmänä ovat uudet hankintapäälliköt, esim. ammattilaiset jotka tuotannosta, T&K:sta tai myynnistä siirtyvät hankintapäälliköksi. Koulutus sopii myös ison yrityksen kategoriamanagerista pk-yrityksen kokonaisvastuulliseksi hankintapäälliköksi siirtyvälle henkilölle. Tyypillinen osallistujan tehtävänimike on hankintapäällikkö, ostopäällikkö, materiaalipäällikkö, ostaja tai englanniksi sourcing manager, procurement manager, purchasing manager, purchasing engineer, material manager tai supply chain manager.

Useimpien osallistujien työnantajana on keskisuuri valmistava pk-yritys.

Koulutus sopii hyvin myös myynnissä työskenteleville, jotka haluavat paremmin ymmärtää, kuinka asiakkaat arvioivat toimittajaa ja tätä kautta parantaa tarjoustensa onnistumisprosenttia.

Sisältö:

Hankintasopimusten neuvottelu ja laatiminen kansainvälisessä liiketoiminnassa 28.11.2018

  • Hankintasopimuksen eri sopimusosien keskinäiset vuorovaikutukset
  • Yleisten kansainvälisessä kaupassa vallitsevien periaatteiden vaikutukset omiin hankintoihin
  • Toimivat kansainväliset hankinta- ja yhteistyösopimukset
  • Eri tarkoituksiin sopivimmat sopimusehdot kansainvälisessä kaupassa
  • Legal code of conduct
  • CISG – kansainvälisen kauppalain hyödyt hankinnoissa
  • Tehokas sopimusriskien hallinta globaaleissa hankinnoissa
  • Käytännön neuvoja ja vinkkejä hankintasopimusten sudenkuoppiin
  • Esimerkkeinä Ruotsin, Saksan, EU:n ja USA:n hankintasopimuskäytännöt verrattuna Suomen toimintatapaan

Käytännön toimet hankintojen kehittämiseen 13.-14.12.2018

1. Hankintatoimen nykytilanteen analysointi kehittämistoimien fokusoimiseksi ja tilanteen haltuunottamiseksi

  • Kuinka kartoitat kustannukset, arvot ja riskit omissa hankintaketjuissa
  • SPEND-analyysi, hankintojen kartoitus ja hankintojen kokonaisuuden hallinta
  • Hankintojen luokittelu ja ABC-analyysi
  • Yrityksen hankintojen ryhmittely, toimivat hankintakategoriat – ja niiden johtaminen
  • Hankintojen kehittämispolku

2. Hankintatoimen uusien toimintatapojen ja toimittajasuhteiden rakentaminen

  • Toimivan hankintaketjun rakentaminen ja hallinta, toimitusketjun ohjauspisteet
  • Toimittajien hallinnan kehittämissuunnat – kilpailun voimien ja yhteistyön mahdollisuuksien hyödyntäminen
  • Toimittajarajapinnan hallinta ja hankinnan avainkyvykkyydet – Supplier Relationship Management (SRM)
  • Toimitusketjujen eri toimintamallit – miten saada käyttöön sopivin?
  • Kuinka tulla toimeen isojen ja voimakkaiden toimittajien kanssa?
  • Systemaattinen toiminta toimittajien arvioinnissa ja auditoinnissa

3. Hankintatoimen ohjaaminen, talouslaskenta ja vaikutusten mittaaminen

  • Hankintaprosessien järjestelmällinen hallinta
  • Yrityksen taloudelliset vaikutusmekanismit ja hankintatoimen vaikutusmahdollisuudet
  • Kannattavuus ja tuloksenteko – miten hankinnan vaikutukset näkyvät
  • Hankintatoimen seuranta ja mittaaminen
  • Kokonaiskustannusajattelu – TCO ja toimittajan kustannusrakenteen mallintaminen

Hankintatoimen koulutuksen hyödyt

  • Saat käytännön työkalut hankintojen nykytilan haltuunottoon, esimerkiksi hankintojen toimivalla luokittelulla ja hankintasopimusten kriittisellä tarkastelulla
  • Tuot ammattimaisen otteen hankintoihin mm. yrityksen sisäisten toimintojen kuntoon laittamisella ja ajanmukaisten hankintasopimuspohjien käyttöönotolla
  • Pystyt analysoinnin pohjalta keskittämään resurssit eniten vaikuttaviin toimiin hankintojen kehittämisessä
  • Rakennat järjestelmällisesti yhteistoimintaa kannattavaksi nykyisten alihankkijoiden ja toimittajien kanssa
  • Opit kartoittamaan ja arvioimaan alihankkijoita ja toimittajia, systematisoit uusien toimittajien valintaprosessin
  • Kartoitat ja analysoit oikein yrityksesi hankinnan tehokkuutta ja riskejä sekä esim. sopimusriskiltä suojautumista.

Hinta 2.300 € (+ alv. 24 %)

Osallistumismaksu 2.300 € (+ alv. 24 %) sisältää:

  • kolme interaktiivista koulutuspäivää pienryhmässä
  • koulutusmateriaalit sähköisesti
  • lounaat ja taukokahvit

Paikka

Koulutus pidetään Töölönlahden koulutuskampuksella, saapumisohjeet »

FAQ | UKK

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin täällä »

Haluatko kysyä lisää tai tilata vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?

Ota meihin yhteyttä!

Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje