Viestintäkoulutus
Intohimona #elonmerkki
- Etusivu
- Blogi
- Viestintäkoulutus
- Intohimona #elonmerkki
Voiko tapahtuman suunnitteluun ja toteuttamiseen suhtautua intohimoisesti? Kyllä voi. Ainakin Inforissa. Viestinnän ajankohtaisseminaaria, Elonmerkkiä on tuotettu intohimolla jo 24 vuotta. Ja tuotetaan myös tänä vuonna!
Elonmerkin tarina alkoi vuonna 1993, kun viestintäväelle haluttiin tarjota valoa lama-aikaan. Tarkoitus ei ole kadonnut. Edelleen tarvitaan inspiroivaa ja innoittavaa tapahtumaa. Ja vinkkejä sekä esimerkkejä entistä vaikuttavampaan viestintään.
Tapahtuman aluksi on yleensä nostettu katse pois omasta navasta ja katsottu maailmaan hieman laajemmasta perspektiivistä. Ettei iso kuva unohtuisi. Nyt itse iso kuva on laitettu luupin alle. Mitä ympärillämme oikein tapahtuu? Siitä kertovat tänä vuonna mm. museonjohtaja Susanna Pettersson, professori Liisa Välikangas ja johtaja Harri Nummela.
Ohjelman keskiössä ovat luonnollisesti olleet viestinnän ajankohtaiset trendit ja ilmiöt. 15 vuotta sitten Yhtyneiden Kuvalehtien silloinen julkaisujohtaja Harri Saukkomaa pohti sitä, mitä haasteita monimediamaailma aiheuttaa sisällön tuottajille!
Viestintäkanavien määrä on sen jälkeen ainakin rajusti kasvanut. Isossa kuvassa on nyt erottauduttava entistä paremmin. Siinä auttavat ainakin tarinat ja niiden visualisointi. Tänä vuonna hyviä esimerkkejä bränditarinoista kertoo Gutin duo Anna-Kaari Hakkarainen ja Leena Oravainio.
Aina eivät Elonmerkin esiintyjien ennustukset ole menneet nappiin. Vuonna 2002 silloinen vanhempi konsultti Pekka Viljakainen Visual Systemsiltä oli sitä mieltä, että intra kuolee ja tilalle tulee sähköinen työpöytä. Viime vuonna puhuttiin digitalisaatiosta, eikä Viljakaisen lupaamia sähköisiä työpöytiä vieläkään ole näkynyt ainakaan meillä.
Elonmerkin lavalla meitä ovat inspiroineet johtajat, poliitikot, pankkiirit, päätoimittajat, taiteilijat ja tutkijat. Ja tietysti viestijät yrityksistä, julkishallinnosta ja järjestöistä. He ovat auliisti jakaneet omia kokemuksiaan ja vinkkejään. Tänä vuonna Susanna Kinnari Terveystalosta ja Laura Niemi Diakonissalaitokselta avaavat meille fuusiopäiväkirjansa.
Yksi tärkeä näkökulma Elonmerkin ohjelmassa on ollut organisaatioiden sisäinen yhteistyö esim. markkinoinnin ja HR:n kanssa. Nyt on vuorossa palvelumuotoilu. Nielaiseeko palvelumuotoilu viestinnän? Mitä voisimme saada aikaan yhdessä? Hallonin Jaakko Wäänänen haastaa ja vastaa.
Elonmerkki on viestijöille tärkeä foorumi verkostoitumiseen ja ajatusten vaihtoon. Siellä on tavattu tutut ja tutustuttu uusiin kollegoihin. Monista organisaatioista on lähdetty oikein porukalla virkistymään.
Elonmerkissä on myös ylläreitä, niin myös tänä vuonna!
Tapaamisiin 20.9. Crown Plazassa!
Elonmerkki 2017 – Iso kuva
Mistä oikein on kysymys tässä ajassa, joka huokuu kärjistyksiä, tunteita ja asenteita? Mistä puhumme, kun puhumme isosta kuvasta? Tule muodostamaan oma tilannekuvasi siitä, mikä on viestinnässä kuuminta hottia syksyllä 2017!
Lukuvinkkinä:
Elonmerkin ohjelman kuratoija Hanna Salmisen blogikirjoitus: Sinä & minä & treffit jännän äärellä?!