Viestintäkoulutus
Ihan pakko saada somestrategia
- Etusivu
- Blogi
- Viestintäkoulutus
- Ihan pakko saada somestrategia
Oman tontin avaaminen ulkopuolisen arvioitavaksi on ehkä pelottavinta ja parasta, mitä viestijä voi kokea.
Pelottavinta siksi, että on pakko vastata kysymyksiin, joita ei haluaisi tai osaisi itseltään kysyä. Parasta samasta syystä.
Kun Inforin järjestämään Digitaalisen viestinnän koulutusohjelmaan pystyi sisällyttämään joko digiauditoinnin tai -sparrauksen, oli helppo valita auditointi eli riippumaton arviointi.
Valitsimme kohteeksi somekanavat. Tavoitekin oli selvä. Kaipasimme raameja uudelle somestrategialle.
Organisaation kokoon nähden kanavakattauksemme Kansanvalistusseurassa on varsin laaja.
Julkaisemme kolmea mediaa, vastaamme kolmen oppilaitoksen toiminnasta ja pyöritämme vuosittain kymmenkuntaa hanketta. Tämän lisäksi ylläpidämme eurooppalaisen aikuiskoulutusjärjestön viestintäyksikköä Helsingissä.
Kanavia on siis useita, tilejä pitkälti toistakymmentä ja tarve personoida viestejä ilmiselvä. Somekielemme ovat suomi ja englanti. Joskus myös ruotsi ja arabia.
Auditoinnissa keskityttiin ylläpitäjän eli KVS-säätiön kanaviin.
Ydinkysymykseni oli kaksiosainen:
- Miten somehälystä saadaan muodostettua kokonaisuus?
- Kuinka viestintätiimin työnjako tukee kanavakohtaisia tavoitteita?
Kahdella auditointitapaamisella auditoija pääsi heti kiinni tarpeisiimme. Paljon teemme jo oikein, mutta sekä suurissa linjoissa että yksityiskohdissa on aina viilattavaa.
Parasta auditoinnissa ei kuitenkaan ollut kanaviin tai sisältöön liittyvä palaute, vaan hyvin arkinen vinkki siihen, miten hälyä hallitaan. Nimittäin priorisointitaulukko.
Taulukkokammoisena kavahdin ideaa, mutta sen erinomaisuus on jo tullut testattua. Pointtina on kirjata kaikki someen liittyvät tarpeet yhteen kolmesta kategoriasta:
- pakko olla
- pitäisi olla
- olisi kiva olla.
Kun ryhdyin kokoamaan listaa, valtaosa tarpeista meni kakkos- tai kolmoslokeroon. Perusasiat ovat siis kunnossa.
Yhden sanan kuitenkin kirjasin vielä pakko olla -osion kärkeen: somestrategia.
Joko teiltä löytyy sellainen?
Annu Griñan
Kirjoittaja Annu Griñan työskentelee viestintäpäällikkönä sivistyssäätiö Kansanvalistusseurassa, jonka asenteena on sivistyksen peloton puolustaminen. Hän osallistui syksyllä 2019 Inforin Digitaalisen viestinnän koulutusohjelmaan.