Referenssi

Tukes ja MIF: Kriisiviestintä käytäntöön

Tukes

Kriisiviestintä sujuu, kun sitä on harjoiteltu. Tukes otti niskaotteen kriisiviestinnän simulaatiolla.

Kriisi paukahtaa päälle. Teollisuuslaitoksessa on tapahtunut suuronnettomuus, ja se näkyy ja kuuluu. Matkapuhelimet alkavat piristä. Sähköposti laulaa. Omat työntekijät, muut viranomaiset ja media haluavat tietoa.

Näin alkoi MIFin toteuttama kriisiviestintäsimulaatio Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille. Siihen osallistui viraston johto, viestintä ja työntekijöitäkin.

Ensimetreillä viestintäpäällikkö Johanna Salomaa-Valkamo joutuu tiukkaan paikkaan. Eräs vanhempi soittaa. Hänen lapsensa käy teollisuuslaitoksen lähellä sijaitsevaa päiväkotia, ja ulkona on liikkumiskielto.

”Se oli henkilökohtaisesti vaikuttavin tilanne simulaatiossa. Siinä piti miettiä tarkkaan, miten voin vastata vanhemman hätään ja vieläpä ruotsiksi.”

Järjestelmällisyys  käyttövoimaksi

Salomaa-Valkamo kehuu, että tukeslaiset saivat kriisiviestinnän simulaatiosta todellisuutta vastaavia kokemuksia. Hänestä MIF oli perannut toimialaan liittyvät taustatiedot todella hyvin.

”Saimme opetella ensivaiheen organisoitumista työyhteisössämme ja oivalsimme, miten tärkeää järjestelmällisyys on. Sen avulla kriisitilanteen paine muutetaan käyttövoimaksi.”

”Toiseksi harjoittelimme eri roolien eriyttämistä ‒ toimintaamme viranomaisena ja suhteessa muihin viranomaisiin sekä suhteen ylläpitoa mediaan. Somesta oli paljon hyötyä, sillä sen avulla voi välittää tietoa nopeasti”, Salomaa-Valkamo summaa.

Valtioneuvoston kanslian kriisiviestintäohje lähtökohtana

Kriisiviestinnän simulaatio huipensi puolisen vuotta kestäneen Tukesin erityistilanneviestinnän kehittämisrupeaman. Tukes päivitti oman ohjeensa vastaamaan Valtioneuvoston kanslian häiriötilanteiden ja poikkeusolojen viestintäohjetta, joka uusittiin keväällä 2013. MIF sparrasi Tukesia ohjeen kehittämisessä.

”Kriisiviestintäohjeen päivitykselle oli tarvetta, sillä Tukesin toimiala on laajentunut. Sähkö- ja laitosturvallisuuden lisäksi valvomme muun muassa kuluttaja- ja kemikaaliturvallisuutta sekä toimimme kaivosviranomaisena”, Salomaa-Valkamo kertoo.

Tukes tilasi MIFiltä myös kriisiviestintäkoulutusta johdolleen ja koko henkilökunnalleen.

Haluatko kehittää teidän organisaationne kriisiviestintää? Ota yhteyttä ja kerromme lisää!

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa