Vaikuttava viestintä

Kriisiviestintävalmennus

Fiksu yritys tai yhteisö varautuu kriiseihin. Myös somekriiseihin. Toteutamme räätälöityjä kriisiviestintäkoulutuksia ja -simulaatioita sekä yrityksille, valtion organisaatioille, kunnille että seurakunnille. Autamme myös kriisiviestintäsuunnitelmien päivittämisessä digiajan haasteisiin.

Kenelle kriisiviestintävalmennus soveltuu?

Mitä useampi organisaation johdosta, avainasiantuntijoista sekä viestinnän ja asiakastyön avainhenkilöistä ymmärtää kriisiviestintää, sitä todennäköisemmin organisaatio menestyy kriisitilanteessa. Suosittelemme kriisiviestintävalmennusta seuraaville ryhmille:

  • Organisaatiosi valmiusryhmälle tai kriisiviestintään nimetylle ryhmälle
  • Johtoryhmälle
  • Viestintäihmisillä ja avainasiantuntijoilla laajennetulle johtoryhmälle
  • Viestintäyksikölle
  • Koko henkilöstölle

Koulutus toteutetaan käytännönläheisenä. Se rakentuu tietoiskuista, esimerkeistä, keskustelusta, harjoituksista ja niiden analysoinnista.

Kriisiviestintävalmennuksen sisältöjä

Kriisiviestintävalmennuksen tai -simulaation sisältö räätälöidään asiakkaan tarpeeseen. Alla on listattu tyypillisiä koulutuksessa läpikäytäviä asioita:

  • Mitä on nykyaikainen kriisiviestintä? Mihin organisaatioiden tulee varautua?
  • Sosiaalisen median uudet ilmiöt kriisiviestinnässä
  • Oman organisaation potentiaaliset kriisit
  • Kriisin aiheiden varhainen tunnistaminen
  • Kriisiviestinnän ensitoimet ja digitaaliseen julkisuuteen vaikuttaminen kriisin alkuvaiheessa
  • Kriisinhallinan ja -viestinnän organisointi ja prosessit
  • Viestintävastuut ja toimiminen viranomaisyhteistyötä vaativissa tilanteissa
  • Miten eri kohderyhmiä puhutellaan?
  • Kriisiviestinnän foorumit, kanavat ja tuotokset
  • Median kohtaaminen kriisitilanteessa
  • Tiedotustilaisuuksien järjestäminen
  • Viestintä kriisin eri vaiheissa - ensivaiheista jälkihoitoon

Kriisiviestintävalmennus

Viestintä on osa kriisinhallintaa. Onnettomuus, häiriö tuotteessa, ongelma yhteistyökumppanin tai alihankkijan toiminnassa, inhimillinen virhe, sopimaton lausunto, väärinkäytös, somessa vellova huhu tai verkkorikollisten hyökkäys organisaation asiakastietoihin. Tässä esimerkkejä tyyppillisiä asioita, jotka voivat sysätä organisaation kriisiin.

Onnistuneella kriisiviestinnällä organisaatio voi minimoida kriisin aiheuttamat haitat ja turvata toiminnan jatkumisen. Parhaassa tapauksessa se kääntää tilanteen viestinnällä ja fiksulla toiminnalla edukseen.

Sparraus kriisiviestintäsuunnitelman päivittämiseen

Autamme asiakkaitamme uudistamaan kriisiviestintäsuunnitelmansa ajantasalle. Meiltä saat kokeneen asiantuntijan sparraamaan kriisiviestintäsuunnitelman tai -ohjeen uudistamisessa.

Onko haasteenasi kriisiviestintäsuunnitelman laatiminen tai päivittäminen?

Nappaa Inforilta professori Elisa Juholinin vinkit suunnitelman tekoon.

Lataa maksuton kriisiviestinnän suunnittelijan ohje täältä.

 


Haluatko kysyä lisää tai tilata vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?

Ota meihin yhteyttä!