Julkisen sektorin digitaalisten palveluiden suunnittelu
Käyttäjä keskiöön – miten luodaan erinomainen palvelu?
Julkisten palveluiden käyttäjät odottavat sujuvaa, saavutettavaa ja helposti ymmärrettävää palvelua. Ajanmukaisen ja itseohjautuvan käytön varmistamiseksi digitaalisten palveluiden suunnittelu vaatii erityistä taitoa ja huolellisuutta.
Julkisen sektorin digitaalisten palveluiden suunnittelu –koulutuksessa saat ymmärryksen tärkeimmistä suunnitteluun liittyvistä haasteista ja käyttäjälähtöisiä keinoja niiden ratkaisemiseen.
Pääset perehtymään käytännönläheisen teorian ja esimerkkien avulla digipalveluiden suunnitteluun, aina hankinnasta ylläpitoon asti. Saat mukaasi keinoja, joita pääset heti hyödyntämään oman organisaatiosi haasteessa. Suosittelemme sinua tuomaan mukanasi omasta organisaatiostasi jonkin digipalvelun suunnittelun osan, joka tuntuu erityisen haasteelliselta – näin saat parhaan hyödyn irti koulutuksesta.
Kenelle koulutus sopii?
Koulutus keskittyy julkisen sektorin erityishaasteisiin ja on suunnattu digitaalisten palveluiden parissa työskenteleville henkilöille.
OPI
kehittämään digitaalisia palveluita ketterästi.
YMMÄRRÄ
miten käyttäjäkeskeinen suunnittelu tulee huomioida aina hankinnasta palvelun ylläpitoon asti.
TIEDÄ
miten etenet digitaalisen palvelun haasteessasi.
LÖYDÄ
ratkaisut, joita voit heti hyödyntää oman organisaatiosi haasteessa.
Ohjelma
Päivä 1
Osallistujien ja kouluttajien esittelyt
Koulutuksen tavoite ja henkilökohtainen tavoite
Viranomaisvelvoitteet, monikanavaisuus ja käyttäjäkokemus, saavutettavuus ym.
Case-esimerkkejä
Haasteet ja ongelmat, joihin olet törmännyt
Ketterän kehittämisen perusteet
Palvelumuotoiluprosessi: Tupla- ja triplatimantti
Menetelmät, työkalut, toimintatapa ja ihmiset
Erilaisten ja moninaisten asiakkaiden tunnistaminen
Asiakastutkimuksen menetelmiä
Asiakasymmärryksen jakaminen organisaatiossa ja jatkuvan käyttäjäymmärryksen hyödyt
Jokainen esittelee oman haasteensa
Haasteen merkityksellistäminen (sensemaking) ja ongelman hahmottaminen
Harjoitus: mitä voi oppia toisilta?
Päivä 2
Asiakaspolku, kohtaamispisteet ja Service Blueprint
Erilaiset prototyypit ja validointi
Design Sprint nopean konseptoinnin ja prototypoinnin välineenä
Käytettävyys- ja saavutettavuusvaatimukset
Yleisiä käytettävyys- ja saavutettavuusongelmia ja niiden ratkaisuja
Menetelmiä ja vinkkejä käytettävyyden ja saavutettavuuden huomioimiseksi
Miten varmistaa hyvä käyttäjäkokemus (UX), asiakaskokemus (CX), inklusiivinen asiakaskokemus (ICX) ja saavutettavuus?
Onnistuminen alkaa hyvin tehdystä hankintapyynnöstä. Mitä huomioida?
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu hankinnasta palvelun ylläpitoon asti
Jatketaan pienryhmissä palveluiden suunnittelun ratkaisuja
Lopputulemana jokaisella osallistujalla on eväät jatkaa oman haasteensa parissa
Kouluttaja
Annika Valtari
UX & Accessibility Lead, Eficode
Annika on työskennellyt käytettävyyden, käyttäjäkokemuksen ja saavutettavuuden parissa vuodesta 2008 lähtien Adagella ja Eficodella. Hän on toteuttanut laajan skaalan tutkimuksia verkkopalveluille, mobiilisovelluksille sekä erilaisille fyysisille tuotteille sekä ollut mukana konseptoimassa uusia palveluita. Annika on vetänyt yli 100 koulutusta saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun liittyen.