Globaaleilla markkinoilla menestyminen vaatii panostuksia
Tällä hetkellä vientikaupan ja vientikaupan osaamisen haasteet Suomessa liittyvät useisiin sekä globaaleihin että kansallisiin tekijöihin. Näistä merkittävimmiksi nousevat osaajapula, kielitaito, pk-yritysten rajallinen kansainvälistymisosaaminen, kansainvälisen kilpailun kiristyminen, poliittiset ja taloudelliset epävarmuudet, vientimarkkinoiden tuntemus ja markkinatuntemus sekä digitalisaation ja vihreän siirtymän osaaminen.
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu erityisesti vientiä käynnistävien organisaatioiden vientimyyjille, myyntijohdolle, vientijohdolle ja ylimmälle johdolle toimialasta tai koosta riippumatta. Tittelisi voi olla vientimyyjä, myyntipäällikkö, vientipäällikkö, myyntijohtaja, vientijohtaja tai toimitusjohtaja.
Lisätietoa osallistujille
Työkokemus myyntiin liittyen on toivottavaa. Kokemus vientikaupasta on eduksi.
Vientikaupan ABC -koulutuksen sisällönkuvaus
Koulutuksessa keskityt menestyksekkään viennin huolelliseen suunnitteluun. Lähdet liikkeelle markkina-analyysistä, vientistrategiasta ja resursoinnista. Opit varmistamaan, että tuotteet, hinnoittelu, logistiikka ja dokumentaatio ovat kunnossa – jo ennen ensimmäistä lähetystä.
Pohdit parasta myyntikanavaa, asiakassegmenttiä ja kohdemarkkinaa. Opit analysoimaan vaihtoehtoja ja tekemään liiketoimintasi kannalta parhaan päätöksen.
Opit tunnistamaan ja hyödyntämään kulttuurieroja. Ostokäyttäytyminen, neuvottelukulttuuri ja aikakäsitys vaihtelevat maailmalla merkittävästi. Oikeanlainen viestintä, kohteliaisuus ja sopeutuminen paikallisiin tapoihin rakentavat luottamusta ja vievät neuvottelut maaliin.
Hyödynnät tietoa – Missä tuotteellesi on kysyntää? Millainen on kilpailutilanne? Entä sääntely? Kohdemarkkinan valinta vaikuttaa kaikkeen muuhun vientistrategiassa – siksi siihen kannattaa panostaa. Koulutus tarjoaa työkaluja ja asiantuntija-apua markkinavalintojesi tueksi.
Hyödyt
1. Kirkastat vientikaupan hyödyt yrityksellesi.
2. Opit valmistelemaan vientikauppaa oikealla tavalla.
3. Saat tietoa parhaan myyntikanavan valitsemiseen vientikaupassa.
4. Lisäät kulttuurierojen tuntemustasi.
5. Kartoitat vientikaupan kohdemarkkinat.
KIRKASTA
vientikaupan hyödyt.
OPI
valmistelemaan vientikauppa oikein.
VALITSE
parhaat myyntikanavat ja kohdemarkkinat.
LISÄÄ
kulttuurierojen tuntemustasi.
Koulutuksen ohjelma
1. päivä
Kasvun rakentaminen
Riskien hajautus
Tunnetumpi brändi
Markkinatutkimus
Koemarkkinointi
Messut
Mitkä ovat eri viennin kanavat?
Vaihtoehtojen hyödyt ja haasteet
Kanavavalinta
Valintakriteerit
Markkinan testaus ja verifiointi
Miksi kannattaa keskittää vientikaupan alkuvaiheessa?
2. päivä
Kulttuurierojen tunnistaminen
Ratkaisumalleja eri tilanteisiin
Case työskentely: kulttuurierot neuvottelussa
Miten johtaa monikulttuurista tiimiä?
Samat tavoitteet – eri keinot?
Eri myyntikanavien johtaminen
Tilanne vientikaupan osalta?
Yrityksen vahvuudet vientikaupassa?
Yrityksen haasteet vientikaupassa?
Mitkä tämän koulutuksen sisällöt ovat minulle ajankohtaisia?
Lauri tuo mukanaan laaja-alaisen kokemuksen kansainvälisestä liiketoiminnasta, myynnistä ja vientikaupasta. Hän on erikoistunut vientikanavien avaamiseen, kulttuurierojen ymmärtämiseen vientikaupassa sekä Saksan, Itävallan ja Sveitsin (DACH-alueen) markkinoihin. Lauri on ollut mukana käynnistämässä useita vientihankkeita pk-yrityksille erityisesti teknisen kaupan ja IT-alan parissa.
29.9.2025 | Helsinki | International businessKansainväliset markkinat tarjoavat usein suuremman volyymin, paremmat katteet ja uusia kasvumahdollisuuksia – ota vientikauppa haltuun!
3.9.2025 | Espoo | International businessGlobaali kauppa 2025 -hybriditapahtumassa Suomen johtavat kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijat ja teknologiaa hyödyntävien vientiyritysten edustajat pureutuvat menestyksen ajureihin ja geotalouden haasteisiin.