International business

Vientikaupan ABC

Kansainväliset markkinat tarjoavat usein suuremman volyymin, paremmat katteet ja uusia kasvumahdollisuuksia – ota vientikauppa haltuun!

Lue lisääOhjelma

Globaaleilla markkinoilla menestyminen vaatii panostuksia

Tällä hetkellä vientikaupan ja vientikaupan osaamisen haasteet Suomessa liittyvät useisiin sekä globaaleihin että kansallisiin tekijöihin. Näistä merkittävimmiksi nousevat osaajapula, kielitaito, pk-yritysten rajallinen kansainvälistymisosaaminen, kansainvälisen kilpailun kiristyminen, poliittiset ja taloudelliset epävarmuudet, vientimarkkinoiden tuntemus ja markkinatuntemus sekä digitalisaation ja vihreän siirtymän osaaminen.

Kohderyhmä

Koulutus on suunnattu erityisesti vientiä käynnistävien organisaatioiden vientimyyjille, myyntijohdolle, vientijohdolle ja ylimmälle johdolle toimialasta tai koosta riippumatta. Tittelisi voi olla vientimyyjä, myyntipäällikkö, vientipäällikkö, myyntijohtaja, vientijohtaja tai toimitusjohtaja.

Lisätietoa osallistujille

Työkokemus myyntiin liittyen on toivottavaa. Kokemus vientikaupasta on eduksi.

Vientikaupan ABC -koulutuksen sisällönkuvaus

Koulutuksessa keskityt menestyksekkään viennin huolelliseen suunnitteluun. Lähdet liikkeelle markkina-analyysistä, vientistrategiasta ja resursoinnista. Opit varmistamaan, että tuotteet, hinnoittelu, logistiikka ja dokumentaatio ovat kunnossa – jo ennen ensimmäistä lähetystä.

Pohdit parasta myyntikanavaa, asiakassegmenttiä ja kohdemarkkinaa. Opit analysoimaan vaihtoehtoja ja tekemään liiketoimintasi kannalta parhaan päätöksen.

Opit tunnistamaan ja hyödyntämään kulttuurieroja. Ostokäyttäytyminen, neuvottelukulttuuri ja aikakäsitys vaihtelevat maailmalla merkittävästi. Oikeanlainen viestintä, kohteliaisuus ja sopeutuminen paikallisiin tapoihin rakentavat luottamusta ja vievät neuvottelut maaliin.

Hyödynnät tietoa – Missä tuotteellesi on kysyntää? Millainen on kilpailutilanne? Entä sääntely? Kohdemarkkinan valinta vaikuttaa kaikkeen muuhun vientistrategiassa – siksi siihen kannattaa panostaa. Koulutus tarjoaa työkaluja ja asiantuntija-apua markkinavalintojesi tueksi.

Hyödyt

1. Kirkastat vientikaupan hyödyt yrityksellesi.

2. Opit valmistelemaan vientikauppaa oikealla tavalla.

3. Saat tietoa parhaan myyntikanavan valitsemiseen vientikaupassa.

4. Lisäät kulttuurierojen tuntemustasi.

5. Kartoitat vientikaupan kohdemarkkinat.

Koulutuksen ohjelma

1. päivä

  • Kasvun rakentaminen
  • Riskien hajautus
  • Tunnetumpi brändi
  • Markkinatutkimus
  • Koemarkkinointi
  • Messut
  • Mitkä ovat eri viennin kanavat?
  • Vaihtoehtojen hyödyt ja haasteet
  • Kanavavalinta
  • Valintakriteerit
  • Markkinan testaus ja verifiointi
  • Miksi kannattaa keskittää vientikaupan alkuvaiheessa?

2. päivä

  • Kulttuurierojen tunnistaminen
  • Ratkaisumalleja eri tilanteisiin
  • Case työskentely: kulttuurierot neuvottelussa
  • Miten johtaa monikulttuurista tiimiä?
  • Samat tavoitteet – eri keinot?
  • Eri myyntikanavien johtaminen
  • Tilanne vientikaupan osalta?
  • Yrityksen vahvuudet vientikaupassa?
  • Yrityksen haasteet vientikaupassa?
  • Mitkä tämän koulutuksen sisällöt ovat minulle ajankohtaisia?
  • Soveltaminen arjen työhön, miten?
  • Mistä saan lisää tietoa aiheesta?

Kouluttaja

Lauri Vannas

Lauri Vannas

Chief Commercial Officer (CCO), MMehr

Lauri tuo mukanaan laaja-alaisen kokemuksen kansainvälisestä liiketoiminnasta, myynnistä ja vientikaupasta. Hän on erikoistunut vientikanavien avaamiseen, kulttuurierojen ymmärtämiseen vientikaupassa sekä Saksan, Itävallan ja Sveitsin (DACH-alueen) markkinoihin. Lauri on ollut mukana käynnistämässä useita vientihankkeita pk-yrityksille erityisesti teknisen kaupan ja IT-alan parissa.

Hinta 1345 € (+ alv 25,5 %)

Koulutuskortilla maksettaessa 2 koulutuskrediittiä

Choose training

Contact Us

Follow us on Social Media