Asiantuntijatyön kehittäminen, Työntutkimus ja kehittäminen

Julkisen sektorin digitaalisten palveluiden suunnittelu

10.-11.6.2025 | Hybridikoulutus: Keilaranta 1, Espoo & Etätoteutus

Käyttäjä keskiöön - miten luodaan erinomainen palvelu?

Lue lisääOhjelma

Käyttäjä keskiöön – miten luodaan erinomainen palvelu?

Julkisten palveluiden käyttäjät odottavat sujuvaa, saavutettavaa ja helposti ymmärrettävää palvelua. Ajanmukaisen ja itseohjautuvan käytön varmistamiseksi digitaalisten palveluiden suunnittelu vaatii erityistä taitoa ja huolellisuutta. 

Julkisen sektorin digitaalisten palveluiden suunnittelu –koulutuksessa saat ymmärryksen tärkeimmistä suunnitteluun liittyvistä haasteista ja käyttäjälähtöisiä keinoja niiden ratkaisemiseen.

Pääset perehtymään käytännönläheisen teorian ja esimerkkien avulla digipalveluiden suunnitteluun, aina hankinnasta ylläpitoon asti. Saat mukaasi keinoja, joita pääset heti hyödyntämään oman organisaatiosi haasteessa. Suosittelemme sinua tuomaan mukanasi omasta organisaatiostasi jonkin digipalvelun suunnittelun osan, joka tuntuu erityisen haasteelliselta – näin saat parhaan hyödyn irti koulutuksesta.

Kenelle koulutus sopii?

Koulutus keskittyy julkisen sektorin erityishaasteisiin ja on suunnattu digitaalisten palveluiden parissa työskenteleville henkilöille.

Ohjelma

Päivä 1

  • Osallistujien ja kouluttajien esittelyt
  • Koulutuksen tavoite ja henkilökohtainen tavoite
  • Viranomaisvelvoitteet, monikanavaisuus ja käyttäjäkokemus, saavutettavuus ym.
  • Case-esimerkkejä
  • Haasteet ja ongelmat, joihin olet törmännyt
  • Ketterän kehittämisen perusteet
  • Palvelumuotoiluprosessi: Tupla- ja triplatimantti
  • Menetelmät, työkalut, toimintatapa ja ihmiset
  • Erilaisten ja moninaisten asiakkaiden tunnistaminen
  • Asiakastutkimuksen menetelmiä
  • Asiakasymmärryksen jakaminen organisaatiossa ja jatkuvan käyttäjäymmärryksen hyödyt
  • Jokainen esittelee oman haasteensa
  • Haasteen merkityksellistäminen (sensemaking) ja ongelman hahmottaminen
  • Harjoitus: mitä voi oppia toisilta?

Päivä 2

  • Asiakaspolku, kohtaamispisteet ja Service Blueprint
  • Erilaiset prototyypit ja validointi
  • Design Sprint nopean konseptoinnin ja prototypoinnin välineenä
  • Käytettävyys- ja saavutettavuusvaatimukset
  • Yleisiä käytettävyys- ja saavutettavuusongelmia ja niiden ratkaisuja
  • Menetelmiä ja vinkkejä käytettävyyden ja saavutettavuuden huomioimiseksi
  • Miten varmistaa hyvä käyttäjäkokemus (UX), asiakaskokemus (CX), inklusiivinen asiakaskokemus (ICX) ja saavutettavuus?
  • Onnistuminen alkaa hyvin tehdystä hankintapyynnöstä. Mitä huomioida?
  • Käyttäjäkeskeinen suunnittelu hankinnasta palvelun ylläpitoon asti
  • Jatketaan pienryhmissä palveluiden suunnittelun ratkaisuja
  • Lopputulemana jokaisella osallistujalla on eväät jatkaa oman haasteensa parissa

Kouluttaja

Annika Valtari

UX & Accessibility Lead, Eficode

Annika on työskennellyt käytettävyyden, käyttäjäkokemuksen ja saavutettavuuden parissa vuodesta 2008 lähtien Adagella ja Eficodella. Hän on toteuttanut laajan skaalan tutkimuksia verkkopalveluille, mobiilisovelluksille sekä erilaisille fyysisille tuotteille sekä ollut mukana konseptoimassa uusia palveluita. Annika on vetänyt yli 100 koulutusta saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun liittyen.

Hinta 1590 € (+ alv 25,5 %)

Koulutuskortilla maksettaessa 2 koulutuskorttipäivää.

Valitse koulutus

Ota yhteyttä

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa