Viestintäkoulutus

Markkinoinnin suunnittelusta verkkosivusisältöön

Strateginen ja kokonaisvaltainen ote tunnettuuden ja myynnin kasvattamiseen sekä kohderyhmiä kiinnostavan sisällön tuottamiseen.

Lue lisääOhjelma
Markkinoinnin suunnittelusta verkkosivusisaltoon

Panosta yrityksen tärkeimpään markkinointityökaluun

Yritykset toimivat yhä kovenevassa kilpailussa, jossa markkinoinnin merkitys kasvaa – teknologia ja tekoäly avaavat uusia mahdollisuuksia, mutta samalla asiakkaiden huomiosta kilpaileminen on yhä haastavampaa. Yritysten on oltava läsnä asiakkaidensa käyttämissä kanavissa ja kehitettävä jatkuvasti näkyvyyttään ja löydettävyyttään, erityisesti hakukoneissa ja tekoäly-ympäristöissä, sillä tehokas verkkosivusto on yrityksen tärkein markkinointityökalu: sen on palveltava yhtä aikaa kohderyhmiä, hakukoneita ja tekoälyä, jotta näkyvyys, ammattimaisuus ja uskottavuus voivat aidosti kasvaa.

Kohderyhmä

Koulutus sopii henkilöille, jotka suunnittelevat ja/tai toteuttavat yrityksen markkinointitoimenpiteitä. Mukana voi olla sekä pieniä yhden hengen yrityksiä että pk-yrityksiä. Osallistujina voi myös olla henkilöitä, jotka toistaiseksi ovat teettäneet kovin tuotekeskeistä markkinointia ja haluavat nyt kehittää markkinointiaan asiakaslähtöisempään suuntaan.

Tittelisi voi olla viestinnän asiantuntija/suunnittelija/koordinaattori, tiedottaja, some-tilien vastuuhenkilö, markkinointisuunnittelija/-asiantuntija, sisällöntuottaja, yrittäjä tai tuoteasiantuntija.

Lisätietoa osallistujille

Koulutus sopii viestinnän tai markkinoinnin koulutustaustan omaaville, jotka haluavat päivittää osaamistaan tai laajentaa näkökulmaansa. Se on myös hyödyllinen niille, joilla on kokemusta yksittäisistä markkinointikanavista, mutta jotka kaipaavat strategisempaa ja kokonaisvaltaisempaa otetta.

Koulutuksessa tarvitaan oma kannettava tietokone. Kouluttaja lähettää osallistujille etukäteistehtävän.

Markkinoinnin suunnittelusta verkkosivusisältöön -koulutuksen sisällönkuvaus

Koulutuksessa käydään läpi markkinoinnin tärkeimmät peruspilarit – kohderyhmän ymmärtäminen, tavoitteiden asettaminen, kilpailijoiden tunteminen ja selkeän viestin määrittely – sekä opetellaan analysoimaan kohderyhmää ja luomaan viestejä, jotka aidosti puhuttelevat asiakasta. Samalla syvennytään verkkosivuston suunnitteluun ja sisällöntuotantoon: opit rakentamaan asiakaslähtöisen sivuston, valitsemaan sopivan alustan ja hallitsemaan optimoinnin perusteet, riippumatta siitä, mitä julkaisualustaa käytät tai onko sinulla käytössäsi alustaa vielä ollenkaan.

Koulutuksessa painotetaan käytännön tekemistä ja se sisältää runsaasti esimerkkejä ja harjoituksia.

Hyödyt

  1. Opit viestimään oikeille kohderyhmille asioista, jotka heitä oikeasti kiinnostavat.
  2. Parannat näkyvyyttäsi ja kasvatat tunnettuuttasi verkossa ja valitsemissasi kanavissa.
  3. Osaat arvioida sisällön tehokkuutta sekä tuottaa asiakaslähtöistä sisältöä – tekstiä, videoita ja muuta materiaalia.
  4. Rakennat verkkosivustostasi tehokkaan ja kiinnostavan digitaalisen myyntikanavan.
  5. Varmistat, että potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi verkosta ja kasvatat myyntiä.

Koulutuksen ohjelma

1. päivä Markkinoinnin peruspilarit

  • Miksi ”kaikki” eivät voi olla yrityksen kohderyhmä?
  • Ostajapersoonien määrittely, niin että se tukee markkinointiviestejä
  • Yhteinen harjoitus
  • ”Enemmän myyntiä” on toki tavoite, muttei markkinointitavoite
  • Miten määrittelen markkinointitoimintaa ohjaavat tavoitteet?
  • Mitä on tiedettävä kilpailijoista?
  • Kilpailuanalyysin pohjalta luotu kilpailuetu
  • Tavallisimmat virheet viestin luomisessa
  • Miten päästään ominaisuusjargonista parempaan sisältöön?
  • Viestin luomisen työkalut
  • Lyhyt harjoitus
  • Luodaan omalle yritykselle 3–4 ostajapersoonaa käyttäen mallipohjia
  • Keskustellaan osallistujien luomista ostajapersoonista pareittain
  • Kilpailuedun selkeyttäminen viestin suunnittelun pohjaksi
  • Luodaan kohderyhmille räätälöityjä viestejä
  • Keskustellaan ja testataan viestien toimivuutta yhdessä ryhmän kanssa

2. päivä Verkkosivuston luominen

  • Tekniset valinnat – domain, julkaisualustat jne.
  • Mitä on hakukoneoptimointi?
  • Avainsana-analyysi – mitä, miksi ja miten
  • Yhteinen harjoitus avainsanojen tunnistamiseen
  • Verkkosivuston rakenne muodostuu sen perusteella, miten asiakkaat löytävät etsimänsä tiedot mahdollisimman helposti ja vaivattomasti.
  • Erilaisia rakennemalleja
  • Verkkosivuston etusivu – Miksi yrityksen pitkä esittely ei ole hyvää sisältöä?
  • Millaista sisältöä sen sijaan pitäisi olla?
  • Esimerkkejä ja keskustelua
  • Viesti = Hyöty – miten se löydetään?
  • Asiakastarinat, UKK, blogit, tms.
  • Lyhyt harjoitus
  • Luodaan omalle yritykselle verkkosivuston rakenne ja etusivun rakenne
  • Keskustellaan osallistujien luomista verkkosivuston pareittain
  • Kirjoitetaan etusivun tekstejä tai tarvittaessa muita tarpeellisia tekstejä
  • Keskustellaan tehdyistä teksteistä yhdessä ryhmän kanssa, tavoitteena tekstien tehostaminen 

Kouluttaja

Lena Halén

Kokenut viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen ja valmentaja, joka auttaa yrityksiä rakentamaan omaa näkyvyyttään vaikuttavalla sisällöllä kaikissa kanavissa.

Viimeiset 15 vuotta Lena on kouluttanut digitaalista markkinointia sekä suunnitellut ja toteuttanut markkinointitoimenpiteitä ja sisältöä B2C- ja B2B -yritysten eri kanaviin omassa yrityksessään sisältömarkkinointitoimisto Contentassa. Hänen koulutuksiaan arvostetaan konkreettisesta otteesta ja runsaista esimerkeistä, jotka tekevät monimutkaisetkin asiat helposti ymmärrettäviksi.

Hinta 1345 € (+ alv 25,5 %)


Valitse koulutus

Ota yhteyttä

Säästä koulutuksista – tutustu MIFin etuohjelmiin

Kun tiiminne oppii yhdessä, uuden osaamisen hyödyntäminen on sujuvampaa. MIFin ryhmäalennuksella ja koulutuskortilla saat koulutukset edullisemmin.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa