Asiakasodotusten hallinta on keskeisessä asemassa nykyisessä liiketoiminnassa, jossa asiakkaat odottavat entistä räätälöidympää palvelua, ennakoivaa viestintää ja saumatonta kokemusta eri kanavilla. Erityisesti B2B-projektien monimutkaisuus ja pitkäjänteisyys vaativat systemaattista lähestymistapaa odotusten tunnistamiseen ja hallintaan. Tämä korostuu entisestään teknologian nopean kehityksen ja datan hyödyntämisen myötä.
Haasteita muodostavat muun muassa hiljaisten odotusten tunnistaminen, muuttuvien tarpeiden joustava hallinta projektin aikana sekä luottamuksen säilyttäminen kriisitilanteissa. Tulevaisuudessa odotusten hallinnan merkitys kasvaa entisestään, kun digitalisaatio ja tekoäly tarjoavat uusia mahdollisuuksia asiakaskokemuksen personalisointiin ja ennustavaan analytiikkaan, samalla vaatien tasapainottamista inhimillisen vuorovaikutuksen ja teknologian välillä.
Kohderyhmä
Koulutus sopii erinomaisesti asiantuntijoille, jotka työskentelevät asiakkaiden kanssa projekteissa ja haluavat parantaa odotusten hallintaa, asiakastyytyväisyyttä ja projektien onnistumista. Se sopii erityisesti myyjille, asiakaspalvelijoille, konsulteille ja projektitiimien jäsenille asiakasrajapinnassa.
Tämä käytännönläheinen koulutus antaa sinulle selkeät työkalut odotusten hallintaan B2B-projekteissa. Opit, miten asiakkaiden odotukset syntyvät ja kuinka niitä voi ohjata ennakoivalla viestinnällä projektin eri vaiheissa. Käsittelemme myös, miten rakentaa hallittu lupaus, joka yhdistää asiakkaan toiveet ja projektin realistiset tavoitteet – ja miksi se on avainasemassa luottamuksellisen yhteistyön rakentamisessa.
Koulutuksessa saat konkreettisia menetelmiä mm. hiljaisten odotusten tunnistamiseen, selkeään viestintään ja konfliktien ennakointiin. Opit myös, miten KPI:t, projektimallit ja rajojen asettaminen tukevat asiakaslähtöistä projektityötä. Case-esimerkit ja harjoitukset auttavat sinua viemään opit suoraan omaan työhösi.
Hyödyt
Parantunut asiakaskokemus: Opit hallitsemaan asiakasodotuksia johdonmukaisesti, mikä johtaa parempaan asiakaskokemukseen. Lisäät asiakastyytyväisyyttä ja sitoutumista, jolloin asiakkaat todennäköisemmin suosittelevat yritystänne muille.
Tehokkaampi projektinhallinta: Saat asiakasodotukset joka vaiheessa huomioivia työkaluja projektien suunnitteluun ja toteutukseen. Vähennät virheiden määrää ja parannat projektien lopputuloksia.
Pitkäaikaiset asiakassuhteet: Luot pitkäaikaisia asiakassuhteita. Kun asiakkaat kokevat, että heidän tarpeensa ja odotukset otetaan huomioon, he tulevat todennäköisemmin pysymään yrityksenne asiakkaina.
Vähentynyt turhautuminen ja konfliktit: Opit kommunikoimaan asiakkaiden kanssa selkeästi ja vähentämään turhautumista sekä konflikteja. Asiakkaat kokevat tulleensa kuulluiksi ja olevansa arvostettuja.
Kilpailuetu: Yrityksenne saa kilpailuetua markkinalla. Kun asiakkaat kokevat, että heidän odotuksensa täyttyvät tai ylittyvät, he todennäköisemmin valitsevat yrityksenne kilpailijoiden sijaan jatkossakin.
PARANNA
asiakaskokemusta ja sitoutumista.
TEHOSTA
projektinhallintaa ja toteutusta.
OPI
kommunikoimaan selkeästi.
SAAVUTA
kilpailuetua markkinalla.
Koulutuksen ohjelma
Asiakasodotusten rooli asiakaskokemuksessa
Odotusten, lupauksen ja toteutuksen välinen kolminaisuus
Suomen johtavia asiakaskokemuksen asiantuntijoita, kirjailija & toimitusjohtaja, FutureLab
Kari on asiakaskeskeisen yritystoiminnan rakentaja ja asiakaskokemuksen mittaamisen asiantuntija. Hänen kokemuksensa perustuu yli 20 vuoden kokemukseen markkinoinnin, viestinnän ja digitalisaation johtotehtävistä. Kari on kirjoittanut aiheesta useita kirjoja, joista uusin on “Huomisen asiakas” (2023).
19.9.2025 | Remote | Skills for experts | People and Processes | Leadership trainingTyöpaikkaohjaaja ei ole vain tiedon jakaja – hän on suunnannäyttäjä, kuuntelija ja oppimisen mahdollistaja.Valmentavalla otteella ohjaaminen rakentaa luottamusta, vahvistaa motivaatiota...