Asiantuntijatyön todellinen vaikuttavuus mitataan siinä, miten hyvin osaat siirtää osaamistasi eteenpäin. Haluatko, että koulutuksesi jäävät mieleen, sitouttavat osallistujat ja ennen kaikkea aikaansaavat oppimista?
Asiantuntija kouluttajana -koulutuksessa opit muokkaamaan asiantuntemuksesi vaikuttaviksi ja osallistujalähtöisiksi koulutuksiksi – olipa kyseessä perehdytys, asiakaskoulutus tai sisäinen osaamisen jakaminen. Saat käytännön työkalut niin koulutusten suunnitteluun, sisältöjen rakentamiseen kuin innostavaan esittämiseen. Kahden päivän intensiivinen työpaja tarjoaa hands-on-harjoittelua, joka auttaa sinua kehittymään vakuuttavaksi ja vuorovaikutteiseksi kouluttajaksi.
Kohderyhmä
Koulutus on suunniteltu kaikille IT-, prosessi- tai teknisille asiantuntijoille sekä laatu- ja turvallisuuspäälliköille ja health & safety –asiantuntijoille, jotka työssään kouluttavat, perehdyttävät, opastavat tai ohjeistavat muita.
Valmennus sopii sekä asiantuntijoille, jotka ovat vasta aloittamassa oman osaamisen jakamista, että jo kokeneemmille kouluttajille / perehdyttäjille.
1. Päivä
HUOM. Aikataulu voi muuttua 15–30 minuutilla
8.30 Tervetuloa! Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.00–10.30 Mikä on roolini kouluttajana / perehdyttäjänä?
Työssä oppimisen realiteetit
Aikuisen oppimisen mahdollistaminen
Kouluttajan rooli ja vastuu
Sovellus: omien oppimistavoitteiden määrittely
10.30–10.45 Tauko
10.45–12.00 Miten suunnittelen hyvän koulutuksen / perehdytyksen?
Koulutuksen kohderyhmän ja lähtötason määrittely
Painopisteen valinta: tiedot / taidot / asenteet / verkostot
Oppimistavoitteiden kiteyttäminen
Sovellus: oman koulutussuunnitelman laadinta
12.00–13.00 Lounastauko
13.00–14.15 Miten laadin koulutussisällöt ja -materiaalit?
Sisällön rajaaminen ja olennaiseen keskittyminen
Harjoitettavien asioiden valinta
Koulutusmateriaalin laadinta (vähemmän on usein enemmän)
Sovellus: oman koulutuksen sisältöjen ideointi
14.15–14.30 Kahvitauko
14.30–15.30 Miten teen koulutuksesta oppimaan aktivoivan?
Osallistava aloitus (ja mahdollinen muutosvastarinnan hanskaaminen)
Ajatteluttaminen, arvuuttaminen ja aktivoiminen
Kertauttaminen
Sovellus: aktivointien suunnittelu omaan koulutukseen
15.30–16.00 Yhteenveto päivästä
16.00 Huomiseen! Ensimmäinen koulutuspäivä päättyy!
2. päivä
8.30 Hyvää huomenta! Aamukahvi
9.00–10.30 Kertaus ja oman koulutuksen suunnittelu
Mitä eilisestä jäi mieleen?
Mitä erityisesti aion soveltaa omissa koulutuksissani?
Mitkä ovat kouluttamisen kuusi nyrkkisääntöä?
Sovellus: oman koulutuksen valmistelu
10.30–10.45 Tauko
10.45–12.00 Miten esitän asioita / demoan aktivoivasti?
Esittämisen selkeys, aktivoivuus ja muistijälki
Kalvot tai demo: päätekniikoiden harjoittelua
Aktivoinnit ja ajatteluttamiset
Sovellus: lyhyet harjoitukset omilla sisällöillä
12.00–13.00 Lounastauko
13.00–14.15 Miten aloitan, harjoitutan, kertautan?
Aktivointi heti alussa
Harjoitusten ohjanta ja kannustava palaute
Kertaaminen ja oppimisen varmistaminen
Sovellus: lyhyet harjoitukset omilla sisällöillä
14.15–14.30 Kahvitauko
14.30–15.30 Miten osallistan — ja vuorovaikutan myös etänä?
25.11.2025 | Skills for experts | People and Processes | Leadership trainingMenestyvän apteekin johtamisen koulutusohjelma Lääkealan syvällisen osaamisen lisäksi kannattava apteekkitoiminta vaatii vahvaa johtajuutta ja liiketoimintaosaamista. Koulutusohjelmamme on suunniteltu vastaamaan juuri näihin...
18.11.2025 | Espoo | Skills for experts | Leadership trainingStrategia ei saa jäädä pelkäksi suunnitelmaksi! Yli puolet työntekijöistä ei näe yhteyttä oman työnsä ja organisaation strategian välillä. Seuraukset: Väärät...