
- Trainings
- Communication training
- Viestintäkulttuurin kehittäminen
Viestintäkulttuurin ja -taitojen merkitys kasvaa
Työelämä on viestinnällistynyt viime vuosina huimasti mm. digitalisaation ja hybridityön myötä. Jokainen työyhteisön jäsen viestii työssään päivittäin sekä organisaation sisällä että ulkoisille sidosryhmille – ja tekee sen yhä useammin myös kirjallisesti, ei pelkästään suullisesti. Työyhteisön viestintäkulttuuri ja jokaisen viestintätaidot vaikuttavatkin merkittävästi työn sujuvuuteen, asiakaskokemukseen, ilmapiiriin ja yhteistyön onnistumiseen eri kanavissa.
Monessa organisaatiossa viestintätaitoja ja -kulttuuria ei kuitenkaan vielä johdeta ja kehitetä strategisesti. Viestintätapojen ja osaamisen vaikutusta useiden työelämän haasteiden taustalla on vasta alettu ymmärtää. Tarvitaan näkökulmia ja keinoja koko työyhteisön viestintäkulttuurin sekä viestintätaitojen strategiseen kehittämiseen. Kysyntä tulee varmasti kasvamaan, kun merkitys aletaan ymmärtää laajemmin.
Kohderyhmä
Koulutus sopii kaikille toimialoille ja kaikkiin organisaatioihin, joissa ihmiset viestivät keskenään tai asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Näitä voivat organisaatioissa olla esim. tiiminvetäjä tai esihenkilö, viestinnästä vastaava tai sitä kehittävä viestinnän asiantuntija, henkilöstön kyvykkyyksistä ja työyhteisötaidoista vastaava, työnantajamielikuvasta vastaava, työntekijäkokemuksesta vastaava, innovaatioista ja yhteistyöstä vastaava.
Koulutus on suunnattu tilanteeseen, jossa on havahduttu viestintäkulttuurin kehittämisen tarpeeseen organisaatiossa. On jo ehkä tehty joitakin toimia, mutta huomattu, että ihmisten välinen viestintä, yhteys, yhteistyö ja yhteisöllisyyden kokemus ei ole parhaalla mahdollisella tasolla.
Lisätietoja osallistujille
Kiinnostus ihmisten välistä viestintää ja viestintätavan vaikutuksia kohtaan riittää, ei tarvitse olla esimerkiksi viestinnän asiantuntija. Osallistujille lähetetään lyhyt sähköinen ennakkokysely nykytilanteesta ja taustasta koulutuksen esimerkkien ja näkökulman muokkaamista varten.
Viestintäkulttuurin kehittäminen -koulutuksen sisällönkuvaus
Koulutus syventyy viestintäkulttuurin perusteisiin ja keinoihin, joilla voidaan vahvistaa yhteyttä, yhteistyötä ja työyhteisön sujuvuutta. Osallistujat oppivat ymmärtämään, miten viestintätavat ja -taidot vaikuttavat työilmapiiriin, jaksamiseen, asiakastyöhön ja tuloksellisuuteen – sekä mihin osa-alueisiin kehittämisessä kannattaa keskittyä yhteisöllisyyden ja työn sujuvuuden näkökulmasta.
Koulutuksessa tutustutaan psykologisesti turvallisen kulttuurin rakentamiseen viestinnän ja vuorovaikutustaitojen avulla. Osallistujat saavat käytännönläheisiä työkaluja mm. tunneälykkääseen kohtaamiseen, luottamuksen vahvistamiseen ja arvostuksen osoittamiseen sekä esimerkkejä siitä, miten viestintäkulttuuria on kehitetty eri organisaatioissa.
Hyödyt
1. Ymmärryksen lisääntyminen työyhteisön viestintätapojen ja osaamisen rooleista ja vaikutuksesta tämän päivän työelämän haasteisiin.
2. Saat tutkittua tietoa viestintätapojen ja osaamisen kehittämisen vaikutuksista moniin organisaation strategisiin tavoitteisiin.
3. Opit tärkeimmät näkökulmat, jotka vaikuttavat ihmisten välisen hyvän yhteyden syntymiseen, yhteisöllisyyden rakentumiseen ja sujuvaan yhteistyöhön.
4. Saat konkreettisia keinoja ja työkaluja viestintäkulttuurin ja osaamisen kehittämiseen omassa organisaatiossasi.
5. Kuulet aitoja esimerkkejä tyypillisistä viestintäkulttuurin kehittämisen haasteista ja saat niihin konkreettisia, käytännössä toteutettuja ratkaisuideoita.

LISÄÄ
ymmärrystäsi työyhteisön viestinnän tavoista.

LUO
yhteyttä, yhteisölli-
syyttä ja sujuvaa yhteistyötä.

OPI
konkreettisia keinoja osaamisen kehittämiseen.

POISTA
viestintäkult-
tuuriin liittyviä haasteita.
Koulutuksen ohjelma
- Mistä kyse päivän teemassa?
- Mihin viestintäkulttuuri vaikuttaa?
- Miksi tarpeen kehittää juuri nyt?
- Yhteisön ja yhteyden perusta
- Miksi heikko yhteys aiheuttaa ongelmia?
- Viestinnän merkitys yhteisössä ja kulttuurissa
- Viestintätaitojen kehittäminen
- Kulttuurin kannalta keskeiset taidot
- Tehtävä
- Kehittämisen osa-alueet
- Mistä tyypillisesti kiikastaa?
- Esimerkkejä eri tilanteista eri organisaatioissa
Kouluttaja

Ella Koota
Ihmislähtöisen viestinnän kehittäjä, muotoilija, strategi ja valmentaja, Valoria Oy
Ella vetää vaativia viestinnän kehittämishankkeita, toimii viestintätiimien strategisena tukena sekä valmentaa esihenkilöitä ja tiimejä viestintätaidoissa, muutos- ja strategiaviestinnässä sekä tunneälykkäässä työyhteisöviestinnässä.
Hinta 595 € (+ alv 25,5 %)
Choose training
Contact Us



