Kansainvälinen liiketoiminta
Miten asiantuntijat saavat äänensä parhaiten kuulumaan kansainvälisessä organisaatiossa?
- Etusivu
- Blogi
- Kansainvälinen liiketoiminta
- Miten asiantuntijat saavat äänensä parhaiten kuulumaan kansainvälisessä organisaatiossa?
Paroc Group kasvaa vahvasti Euroopassa, sillä uudet ympäristövaatimukset ja kysyntä energiatehokkuuden eettisille ratkaisuille ja kustannussäästöille on nykyään vahvassa nousussa. Paroc tuottaa eristeratkaisuja kivivillasta ja tähtää korkealle.
– Liiketoimintaamme vaikuttaa positiivisesti Itä-Euroopan markkinoiden kasvu, totesi Jan Gustafsson, Senior Vice President, Human Resources. Jan aloitti yritysjuristina Parocin palveluksessa vuonna 1999 ja hänellä on talon sisältä kokemusta ennen HR:ää myös vientitehtävistä ja useiden vuosien ajalta operatiivisesta johtamisesta.
– Myös tiukentuneet viranomaismääräykset ja energian hinnannousu edistävät eristeratkaisujen myyntiä. Rakennukset kuluttavat yli 40 % tuotetusta energiasta ja siitä 75 % menee rakennusten lämmitykseen. Näin ollen rakennukset ovat suuria hiilidioksidipäästöjen lähteitä, joten rakennuskannan eristeiden parantamisella ja lämpöhukan vähentämisellä on suora positiivinen ympäristövaikutus. Paroc on työympäristönä motivoiva, sillä ympäristön kestävä kehitys ei ole meille teoriaa vaan konkreettinen työmme tulos.
Asiantuntijuuden vaikuttavuus
Parocilla on tuotantolaitoksia neljässä maassa ja kansainvälinen myyntiedustusto yhteensä 14 maassa. Uusi kansainvälinen matriisiorganisaatio asetti henkilökunnan kehitykselle haasteen. Johtajille oli tarjolla leadership-valmennusta, mutta miten parhaiten auttaa asiantuntijoita heidän jokapäiväisissä työtehtävissään? Asiantuntijuuden vaikuttavuus on teknologiaan pohjautuvassa yrityksessä elinehto: miten asiantuntijat saavat äänensä parhaiten kuulumaan kansainvälisessä organisaatiossa niin että kehitysideat viedään eteenpäin.
– MIF (entinen Fintra) oli koulutustahona entuudestaan tuttu. He esittivät valmennuspaketin, joka vastasi juuri Parocin asiantuntijoiden tarpeita, kertoi Jan Gustafsson. Parocin asiantuntijoille oli tärkeää kirkastaa omaa roolia organisaatiossa ja miettiä valta-vastuukysymyksiä. Parocin divisioonat ja osin myös tehtaat ja maa-organisaatiot toimivat melko itsenäisesti, joten on tiedettävä miten voi vaikuttaa myös ilman suoraa auktoriteettia. Matriisiorganisaatiossa vaikuttaminen on erilaista kuin perinteinen johtaminen.
Asiantuntijoiden uskonvahvistus
– Paroc Influncer -ohjelma toimi hyvin myös asiantuntijoiden uskonvahvistuksena. Valmennuksessa asiantuntijamme eri maista pystyivät muiden osallistujien kanssa miettimään yhdessä ratkaisuja ja vertaamaan kokemuksiaan.
Englanninkieliseen koulutukseen ja päivälliseen Helsingin Kappelissa osallistui myös Paul Delbeke, Technical Support Manager, Paroc Belgium. Viileässä Suomen keväässä hytissyt Paul toimii myynnin ja tuotekehityksen teknisenä tukena Benelux-maissa ja Ranskassa.
– Minun motiivini osallistua Influencer-valmennusohjelmaan oli halu tulla paremmaksi neuvottelutilanteissa, varsinkin kun olen melko nuori kaveri ja kollegat ovat paljon kokeneempia, Paul kertoi. Myös matriisiorganisaatiossa työskentely on haastavaa.
– Influencer-ohjelmassa kaiken alku on omien vahvuuksien ja työtapojen tunnistaminen, oman työminän tunteminen, Paul totesi. Ohjelman parasta antia on selkeän neuvottelustrategian luominen eri kohderyhmille ja konfliktinhallinta työtilanteissa. Enimmäkseen käytän valmennuksen oppeja talon sisällä, kun haluan että asiat hoituu. Myös asiakaskontakteissa taidot ovat tarpeen, jos haluan ihmisten ostavan Parocin tuotteita.
– Meille Parocissa oli myös helpotus, että MIF hallinnoi koulutusohjelmaa, kertoi Jan Gustafsson. MIF hoiti puolestamme tilavaraukset, ilmoittautumiset ja muun yhteydenpidon osallistujiin.
Kustannustehokas koulutusformaatti
– Koulutusformaatti on myös kustannustehokas: monistamme formaatin eri ryhmille, nyt on meneillään jo kuudes Paroc Influencer-ryhmä. Asiantuntijamme ovat antaneet valmennuksesta positiivista palautetta. He arvostavat kovasti sitä, että juuri heidän työhaasteisiinsa räätälöitiin koulutusohjelma.
Alussa vallitsi pieni epäluulo ohjelmaa kohtaan, pelättiin, että teknisistä asiantuntijoista yritetään väkisin leipoa ”autokauppiaita”. Näin ei suinkaan ollut, vaan valmennus lähtee osallistujan omasta tyylistä ja tarpeista kohti henkilökohtaista kasvua. Valmennusta on hyödynnetty konfliktien ennaltaehkäisyyn – valmennus auttaa ymmärtämään, miten erilaisen profiilin omaavan ihmisen kanssa voi toimia tehokkaasti. Myös harjoitukset ja caset oli muokattu juuri Parocin tarpeisiin, käytimme Paroc-caseja, totesi tyytyväinen Jan Gustafsson.