Henkilöstöjohtaminen koulutus
Työhyvinvoinnin johtaminen motivaatioymmärryksen avulla
- Etusivu
- Blogi
- Henkilöstöjohtaminen koulutus
- Työhyvinvoinnin johtaminen motivaatioymmärryksen avulla
Nykypäivän jatkuvasti muuttuvassa työelämässä sekä johtajilta että henkilöstöltä vaaditaan yhä enemmän yhteistyökykyä ja sopeutumista. Hyvä itsetuntemus, erilaisuuden ymmärtäminen ja yhteistyötaidot korostuvat, kun töitä tehdään nopeatempoisessa ympäristössä.
Meillä jokaisella on yksilölliset perustarpeemme, motiivit ja nämä tekevät meistä myös hyvin erilaisia keskenämme. Motivaatioiden tuntemus tukee itsensä ja muiden johtamista, opettaa ymmärtämään ja hyödyntämään erilaisuutta, vahvistaa ihmisten välistä luottamusta niin yksityis- kuin työelämässä, ehkäisee ristiriitoja sekä auttaa mahdollisten konfliktien ratkaisemisessa.
Amerikkalaisen psykologian professori Steven Reissin luoma tieteellinen motivaatioteoria paljastaa käsityksen ihmisten motivaation perusluonteesta ja siitä, miten motivaatiotekijät liittyvät arvoihin, luonteenpiirteisiin ja ihmissuhteisiin. Yksilön perusmotiivit ennustavat erittäin hyvin, miten ihmiset käyttäytyvät luonnollisessa ympäristössään ja ihmissuhteissaan.
Reissin teorian mukaiset 16 motiivia ohjaavat meitä kaikessa tekemisessä. Kun tunnemme motiivimme, osaamme tehdä oikeita valintoja ja onnistumme niin yksityiselämässä kuin työssä. Motiivien tuntemus auttaa meitä myös tunnistamaan tiimissä vahvuudet ja heikkoudet ja sitä kautta ymmärtämään työtovereita paremmin ja ohjaamaan oma tiimi onnistumaan.
Näillä kaikilla motiiveilla on kaksi ominaisuutta: mitä halutaan ja miten paljon halutaan. Jokainen haluaa näitä samoja asioita, mutta ei yhtä suuressa määrin. Toisin sanoen, jokainen asettaa ne erilaiseen tärkeysjärjestykseen. Nämä 16 perustarvetta tekevät meistä yksilöitä. Sitä, millaiseen tärkeysjärjestykseen asetamme nämä motiivit, kartoitetaan motivaatioteoriaan perustuvan Reiss Motivation Profile® (RMP- motivaatioprofiili) avulla.
Motivoidaksesi toisia, sinun on tunnettava heidän arvopohjaiset tarpeensa. Yritämme liian usein motivoida muita omien arvojemme mukaisesti, sen sijaan että ymmärtäisimme heidän arvonsa ja vetoaisimme niihin. Ihmisillä on luonnostaan taipumus ajatella, että heidän arvonsa ovat parhaat, eivätkä vaan heille, vaan kaikille.
Tämä kuudentoista perustarpeen taksonomia on ainoa empiirisesti johdettu ja tieteellisesti validoitu ihmisten tarpeiden luokittelujärjestelmä/ ihmisen yksilöllisiä motiiveja käsittelevä teoria.
Kaikki lähtee itsetuntemuksesta
Erityisesti esihenkilön/ johtajan on syytä tunnistaa omat motiivinsa ja miettiä ”kuka minä olen johtajana”, mitkä ovat omat tarpeet ja vahvuudet omassa työssä, miksi ajattelee ja toimii tavallaan. Ymmärrys omista ja muita ihmisiä keskeisesti motivoivista perustarpeista parantaa ihmisten yhteistyötä organisaatoissa. Se lisää hyvää johtamista, auttaa johtajia menestymään työssään.
Kun kunkin yksilölliset motiivit tunnetaan, kaikilla on mahdollisuus tulla johdetuksi sillä tavoin, kuin he itse haluavat tulla johdetuiksi. Kun kukin tiimin jäsen tuntee toistensa perusmotiivit, he ymmärtävät ja hyväksyvät paremmin, miksi toiset ajattelevat asioista eri tavalla ja käyttäytyvät tietyllä tavalla.
Tiimin sisäinen luottamus paranee, kun jokainen tiimin jäsen tunnetaan ja jokaista myös arvostetaan sellaisena, kuin hän on. Kun ihmisten erilaisuus nähdään rikkautena ja erilaisuus hyödynnetään, positiivisia muutoksia alkaa tapahtua.
Työhyvinvoinnin johtamisessa olisikin tärkeää keskittyä edellä mainittuihin asioihin. Sillä se, että pystytään ottamaan huomioon työntekijän yksilölliset tarpeet, on ehdottomasti tärkein yksittäinen työhyvinvointia parantava tekijä.
Olemme suuremmassa määrin yksilöitä kuin ymmärrämmekään. Toiset arvostavat järjestystä ja toiset suunnittelemattomuutta, toiset arvostavat seikkailua ja toiset varovaisuutta. Mitä paremmin ymmärrämme näitä eroja, sitä enemmän saamme energiaa tekemisestä ja pääsemme parempiin tuloksiin.