Viestintäkoulutus
30 vuotta viestintää kehittämässä – Mitä kuuluu Infor?
- Etusivu
- Blogi
- Viestintäkoulutus
- 30 vuotta viestintää kehittämässä – Mitä kuuluu Infor?
Mitä kuuluu 30-vuotiaalle? Millä ajatuksella lähdit liikkeelle? Ja mitä ajattelet nyt? Näin voisimme kysyä Inforilta. Nimittäin 30 vuotta sitten Infor (silloiselta nimeltään Teollisuuden Tietopaketti Oy) sai ensimmäiset omat työntekijänsä – ja sen matka viestintäosaamisen kehittäjänä alkoi toden teolla.
Emme tällä kertaa kysy Inforilta vaan kahdelta avainihmiseltä. Laitamme valikoidun listan kysymyksiä Inforia aikoinaan pitkään johtaneelle Ilkka Paunoselle sekä Inforia nykyään luotsaavalle Tauno Taajamaalle.
Mitä he vastaavat? Onko Inforin perimmäinen ajatus vuosien varrella muuttunut? Entä viestinnän rooli? Lue kaksikon vastaukset ja päättele itse.
Ilkka Paunonen, mikä rooli sinulla oli Inforin perustamisessa ja toiminnassa?
”Johdin Inforia sen alusta lähtien 20 vuoden ajan. En vieläkään ymmärrä, miten minut onnistuttiin ’huijaamaan’ koulutusyrityksen toimitusjohtajaksi ja aluksi ainoaksi työntekijäksi keskellä 90-luvun alun syvintä lamaa.”
Miksi ja ketä palvelemaan Infor aikanaan perustettiin?
”Infor perustettiin tuolloin tiedottajien täydennyskoulutusta ja viestintää palvelevaa kustannustoimintaa varten. Hyvin pian rinnalle kasvoi yrityksille räätälöity johdon ja päättäjien viestintävalmennus, samoin tärkeäksi osoittautunut sivutoimisten tiedottajien koulutus. Lamankin aikana markkinoimme aktiivisesti ja kun vaikein aika oli ohi, patoutunut kysyntä palveluillemme melkeinpä räjähti käsiin. Myöhemmin tuotevalikoimaan tulivat myös viestinnän tutkimus- ja konsultointipalvelut.”
Oliko Inforin alkuaikoina sinulla (tai inforilaisilla) jokin johtoajatus siitä, millaista viestintäkoulutuksen pitää olla?
”Asiakaskuntamme koostui vaativista alan ammattilaisista. Ykkösasiana pidinkin tekemisen laatua. Koulutuksellisia lähtökohtia olivat käytännöllisyys, toiminnallisuus ja vuorovaikutteisuus. Tavoitteena oli ammentaa osallistujien osaamista kaikkien käyttöön. Hienosti sanoen taustalla oli niin sanottu konstruktivistinen oppimisajattelu, jonka mukaan osallistuja oli objektin sijaan subjekti.”
Mikä oli mieleenpainuvinta pitkällä urallasi Inforin toimitusjohtajana?
”Eniten omalla toimitusjohtajakaudellani lämmitti se, kun saimme viestintäpäälliköille ja -johtajille suunnatussa viestintäalan yritysten imagotutkimuksessa parhaan yleisarvosanan lähes joka kerta, kun tutkimus tehtiin – omana aikanani noin 6–7 kertaa. Ja profiloivimpina tekijöinämme nähtiin juuri laatu ja luotettavuus, siis juuri ne asiat, joita vaalimme. Tulokset eivät tietysti olisi olleet mahdollisia ilman äärimmäisen osaavaa ja sitoutunutta porukkaamme. Nämä tekijät mahdollistivat myös Inforin hyvän taloudellisen menestyksen.”
Miten arvioisit viestinnän kehittymistä Inforin alkuajoista?
”Viestintä on kehittynyt noista 90-luvun alun ajoista valtavasti. Se on nykyään pääsääntöisesti erittäin nopeaa, avointa ja luotettavaa. Yritysviestintä on entistä professionaalisempaa ja sen myötä yrityksille ja muille yhteisöille aiempaa merkittävämpi tuloksen tekijä. Digitaalisuus ja kansainvälistyminen ovat tuoneet viestintään parissa kymmenessä vuodessa aivan uusia ulottuvuuksia.”
Ilkka Paunonen, mitä teet tällä hetkellä?
”Vietän leppoisan aktiivista eläkeläiselämää. Enää tarvitsee johtaa vain itseään, joskin siinäkin tuntuu joskus haasteita riittävän.”
Ilkka Paunonen, mikä on sinun intohimosi tänä päivänä?
”Tämä digimaailma tarjoaa asiaa ja viihdettä enemmän kuin tarpeeksi. Näin uutisfriikille tämä on mahtavaa, kun maailman mediat saa helposti näppäiltyä kämmenelleen.”
Nykyään Infor on osa Management Institute of Finland MIF Oy:tä, joka puolestaan kuuluu Soprano-konserniin. Jo usean vuoden ajan Inforia on luotsannut liiketoimintajohtaja Tauno Taajamaa. Inforin lisäksi hänen johtovastuullaan Management Institute of Finlandissa ovat Johtamistaidon opisto JTO, kansainvälisen kaupan kouluttaja Fintra ja taloushallinnon kouluttaja MIF Financial.
Tauno Taajamaa, ketä ja millaisissa tarpeissa Infor palvelee nykyään?
”Inforin ydinosaaminen on edelleen viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittämisessä. Nämä kyvyt ovat tärkeitä kaikissa organisaatioissa. Taustalla on työn luonteen muuttuminen tieto- ja tuotantotyöstä vuorovaikutustyöksi. Infor on toimialasta riippumatta auttamassa asiakkaitaan tekemään vuorovaikutustyöstä tehokkaampaa.”
Nykyään lähes kaikki ymmärtävät, että esimerkiksi johtaja tai esihenkilö tarvitsee viestintä- ja vuorovaikutustaitoja onnistuakseen työssään. Mikä on mielestäsi riittävä taso?
”Vaikka johtajien, esihenkilöiden ja asiantuntijoiden viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa on tasoeroja, olennaisempaa on tunnistaa halu jatkuvaan kehitykseen. Me tuemme ja juhlimme asennetta, jossa kukaan ei ole täysinoppinut ja kaikilla on mahdollisuus kehittyä paremmiksi vuorovaikuttajiksi.”
Miksi johtajan, esihenkilön tai asiantuntijan kannattaa mielestäsi kehittää viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan?
”Saadaksesi asioita aikaiseksi, tarvitset työssäsi erinomaista vuorovaikutusosaamista, piste. Tämä on totta nykytyössä riippumatta roolista, vastuualueesta tai muusta osaamisesta.”
Millaista roolia viestintä- ja vuorovaikutustaidot näyttelevät johtajien esihenkilöiden ja asiantuntijoiden työssä jatkossa? Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään?
”Työelämä tällä hetkellä vaatii ketterää yhdessä oppimista, yhteisöllistä toimintatapaa ja reaaliaikaista ryhmäreagointia. Tämä kaikki vaatii jatkuvaa vuorovaikutteista viestintää. En näe, että työelämä (tai elämä ylipäätään) muuttuisi suuntaan, jossa viestintää tarvittaisiin vähemmän. Jos arvata pitää, näkisin että muutos menee suuntaan, jossa viestinnän esteitä puretaan vielä enemmän, koska organisaatioiden lisäarvontuoton kyvykkyys on yhä enemmän kiinni siitä.”
Tauno Taajamaa, mikä on sinun intohimosi?
”Elän ja hengitän mottoamme – Intohimona viestintä!”