Tässä ajassa menestyvällä viestintäpäälliköllä pitää olla strategista näkemystä, rohkeutta ja kykyä reagoida toimintaympäristön muutoksiin. Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa syvennät ja laajennat viestinnän osaamistasi ja saat varmuutta edetä vaativampiin viestintätehtäviin.
Ilmoittautuminen elokuussa 2022 aloittavaan ryhmään on käynnissä! Ryhmään mahtuu kerrallaan 24 osallistujaa. Ryhmä on täyttynyt usein hyvissä ajoin ennen aloitusta, joten mukaan kannattaakin ilmoittautua heti kun mahdollista.
Jo 1 300 viestinnän ammattilaista on inspiroitunut ja verkostoitunut suositussa Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa. Olet lämpimästi tervetullut mukaan VPK-yhteisöön!
VPK:n lähdöt: elokuu 2022 ja tammikuu 2023
Viestintäpäällikön koulutusohjelmaan voi hypätä kyytiin kaksi kertaa vuodessa: tammikuussa ja elokuussa.
VPK48 / Alkaa elokuussa 2022, päättyy toukokuussa 2023
ke 24.8. – to 25.8.2022
ke 12.10. – to 13.10.2022
ke 23.11. – to 24.11.2022
to 26.1. – pe 27.1.2023
ke 8.3. – to 9.3.2023
ke 19.4.2023
ke 24.5. – to 25.5.2023
Lisäksi: Brysselin opintomatka kesäkuussa 2023 (3 pv, vapaaehtoinen)
VPK49 / Alkaa tammikuussa 2023, päättyy marraskuussa 2023
to 26.1. – pe 27.1.2023
ke 8.3. – to 9.3.2023
ke 19.4.2023
ke 24.5. – to 25.5.2023
Syksyn 2023 päivät ilmoitetaan lähemmin.
Lisäksi: Brysselin opintomatka kesäkuussa 2023 (3 pv, vapaaehtoinen)
Koulutuksemme pidetään Helsingissä Töölönlahden koulutuskampuksella osoitteessa Mannerheimintie 15. Aamupalaa on tarjolla klo 8.30 alkaen. Tarvittaessa koulutusohjelma järjestetään etäyhteyksin.
Huom. Ke 24.8.2022 ja to 26.1.2023 päivät kestävät poikkeuksellisesti klo 19 saakka, sillä menemme koulutuksen päätteeksi yhteiselle VPK-illalliselle (sisältyy ohjelman hintaan).
Viestintäpäällikön koulutusohjelma soveltuu sinulle, joka
- toimit vastuullisissa viestintätehtävissä tai olet siirtymässä niihin
- olet toiminut pitkään viestintätehtävissä ja haluat päivittää osaamisesi ja verkostosi
- vastaat itsenäisesti jostain viestinnän osa-alueesta ja kaipaat laajempaa kokonaiskuvaa viestinnän tehtävistä
- olet siirtynyt organisaatioviestinnän pariin muista asiantuntijatehtävistä
- olet kokenut markkinoinnin ammattilainen tai HR-osaaja ja rooliisi kuuluu myös viestinnän kehittäminen.
- 13 intensiivisestä lähipäivästä
- oman VPK-projektityön tekemisestä kokeneen valmentajan ohjauksessa
- johtajuus- tai yhteistyökäyttäytymisen MIF360-arvioinnista ja sen henkilökohtaisesta palautteesta
- Brysselin opintomatkasta (vapaaehtoinen, ostetaan erikseen).
Viestintäpäällikön koulutusohjelman sisällöt
Millaista osaamista viestintäpäällikkönä menestyminen vaatii nyt ja tulevaisuudessa? Mihin suuntaan viestinnän rooli on organisaatioissa kehittymässä? Miten viestintäpäällikkö pystyy paremmin tukemaan ja sparraamaan organisaatiota menestykseen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä? Ohjelman sisältöjä ovat esimerkiksi seuraavat:
Viestinnän strateginen johtaminen ja strateginen viestintä
- viestintä business partnerina: viestintä liiketoiminnan strategisena tukena
- viestintäpäällikön ja ylimmän johdon suhteet
- viestinnän tutkimuksen kuumimmat puheenaiheet
- särkymätön viestintä
- leimahtavat julkisuudet
- viha- ja luottojoukot
- strateginen viestintä, strategian viestintä ja strategiaviestintä
- organisaation viestintästrategia: sanoista teoiksi
Työyhteisöviestintä, muutosviestintä ja johtamisviestintä
- työyhteisöviestinnän periaatteet ja Lean-ajattelu työyhteisöviestinnässä
- muutosviestinnän suunnittelu ja toteuttaminen
- viestintäkulttuurin luominen ja ylläpito
- johtamisviestintä ja sen tukeminen – iso kuva haltuun
- viestintäpäällikön joustavat roolit – viestinnän palvelumielikuva
- viestintäpäällikkö tiiminvetäjänä, coachaajana ja sparraajana
- jalkautuva viestintäammattilainen – johdon, tiimien ja HR:n kumppani
Talousviestintä
- talousviestintä tuote-, palvelu- ja työntekijänäkökulmasta
- sisäinen ja ulkoinen talousviestintä
- vuosikatsaus ja toimintakertomus
- numerot tarinaksi ja uusiin viestinnän välineisiin
- pörssiyhtiöiden viestintä
- sijoittajasuhdeviestintä (Investor Relations, IR)
Huom. Voit ostaa Talousviestintä-koulutuspäivän myös erillisenä yhden päivän koulutuksena. Lue lisää!
Viestinnän suunnittelu, arviointi ja vaikuttavuuden mittaaminen
- viestinnän strateginen, operatiivinen ja taktinen suunnittelu
- viestinnän arviointi ja mittaaminen
- kuunteleminen ja luotaus
- henkilökohtaiset johtamis- ja yhteistyövalmiudet (MIF360-arviointi)
Sosiaalinen media ja digitaalinen viestintä
- katsaus sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän trendeihin
- sosiaalisen median strateginen käyttö
- sosiaalisen median analytiikka ja mittaaminen
- viestintäpäällikön digitaalinen arki
- työyhteisöviestinnän digitaalinen tulevaisuus ja kehittäminen
Kriisiviestintä, informaatiovaikuttaminen ja viestintätoimintaympäristön muutos
- mediaympäristön muutos ja vaikutus viestintäpäällikön työhön
- digitaalisen julkisuuden uusi logiikka
- kriisiin vastaaminen sosiaalisessa mediassa
- trollaus, valeuutiset, vihapuhe ja informaatiovaikuttaminen
- julkisuuskuvaan vaikuttaminen ja luottamuksen rakentaminen
Mediavalmennus ja median kanssa toimiminen
- mediasuhteet ja toimittajan kohtaaminen
- haastatteluun valmistautuminen ja haastateltavan oikeudet
- haastattelun sudenkuopat ja kuinka ne vältetään?
- viestintäpäällikkö TV-haastattelussa: haastatteluharjoitus ja palaute
- viestintäpäällikkö oman organisaationsa mediasparraajana
Visuaalinen viestintä, markkinointiviestintä, maine ja brändi
- visuaalisen viestinnän vaikuttavuus ja mahdollisuudet
- maksettu mainonta ja yhdessä rakennettu työnantajakuva
- tarinat ja tunteet viestinnässä ja vaikuttamisessa
- vaikuttajamarkkinointi digiaikana
Vastuullisuusviestintä, viestinnän lait ja etiikka
- yritys- ja yhteiskuntavastuu, vastuullisuusviestintä (CSR)
- vastuullisuuden ja vastuuttomuuden viestiminen
- viestinnän lait ja säädökset
- sisällöntuotantoon liittyvät oikeudet
- tietosuoja ja henkilötietojen käsittely (GDPR, ePrivacy)
- viestinnän muuttuva etiikka
Oma ammatillinen kehittyminen viestintäpäällikkönä
- viestintäasiantuntijuus ja asiantuntijuuden rakentuminen
- viestinnän osaajasta strategiseksi vuorovaikuttajaksi
Study Tour to Brussels: International Perspectives, EU and Lobbying
- EU institutions and lobbying
- international media and journalism
- intercultural communication
- current trends in PR and communication & corporate visits
Oppimismenetelmät ja materiaalit
Käytämme Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa työskentelymenetelminä
- vuorovaikutteisia asiantuntijaluentoja
- todellisia viestintätilanteita simuloivia harjoituksia
- pienryhmäkeskusteluja ja reflektointia muiden osallistujien kanssa
- ajankohtaisia case-esimerkkejä edelläkävijöiden tavasta toimia
- mahdollisuuksien mukaan organisaatiovierailuja
- aiheeseen orientoivia ennakkotehtäviä sekä oheislukemistoa
- MIF360-arviointia ja sen henkilökohtaista palautetta
- asiantuntijuuden konkretisointia oman VPK-projektityön kautta.
Casepuhujina ovat vuosina 2018–2022 toimineet mm.
- johtaja Anna Lauttamus-Kauppila, Patentti- ja rekisterihallitus PRH
- viestintäjohtaja Anna Tuominen, Marimekko
- viestintäpäällikkö ja viestintäpartneri Hanna Leskelä, Varma
- sijoittajasuhde-, viestintä- ja markkinointijohtaja Joséphine Mickwitz, Glaston Oyj Abp
- viestintäkonsultti Jukka-Pekka Paajanen, Republic of Communications
- markkinointipäällikkö Kirsi Evilä, Aito Säästöpankki
- vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen, Lidl
- viestintäpäällikkö Marko Lähteenmäki, THL
- viestintäpäällikkö Mikko Kuivalainen, Työturvallisuuskeskus
- Sustainability Director Nina Elomaa, Fazer Group
- viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Kykkänen, Kaiku Health Oy
- viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, Lidl
- viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Päivi Antola, Amer Sports Oyj
- viestintäpäällikkö Reetta Lehto, Varma
- vastuullisuusjohtaja Susanna Saikkonen, Veikkaus
- muutos- ja strategiaviestinnän konsultti, toimitusjohtaja Taru Nikulainen, Brunnen Communications.
VPK-projektityö – organisaatiosi tueksi
VPK-koulutuksesta hyötyy koko organisaatio. VPK-projektityön tavoitteena on kehittää taustaorganisaatiosi viestintää. Projektityössä sovellat koulutusohjelman antia saman tien käytäntöön. Suosittuja projektityöaiheita ovat olleet mm. erilaiset viestintästrategiat, -suunnitelmat ja -ohjeistukset, kriisiviestintään, muutosviestintään, vaikuttajaviestintään sekä työyhteisö- ja johtamisviestintään liittyvät aiheet, erilaiset sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän kehittämishankkeet sekä julkaisujen uudistamishankkeet.
Projektityön ohjaajina toimivat viestintäalan kokeneet asiantuntijat. Projektitöitä vuosina 2016–2022 ovat ohjanneet mm.
- viestinnän emeritaprofessori, dosentti Elisa Juholin
- viestintäjohtaja ja valmentaja Hanna Salminen, Hengitysliitto ry
- viestijöiden valmentaja Johanna Tuutti, ProOpps Oy
- viestintäpäällikkö Jouni Kempas, Keva
- viestintävalmentaja Leena Jaakkola
- viestintäpäällikkö Mikko Kuivalainen, Työturvallisuuskeskus
- viestinnän, markkinoinnin ja myynnin moniottelija Mikko Yli-Erkkilä
- valmentaja, konsultti, työelämäprofessori Outi Ihanainen-Rokio
- viestintäkonsultti ja valmentaja Riitta Seppälä
- markkinoinnin ja viestinnän konsultti Sirpa Salmi
- viestinnän johtamisen konkari Arja Suominen
- viestintävalmentaja ja johdon työnohjaaja Taru Uhrman
- toimittaja ja kouluttaja Tiina Torppa.
MIF360-arviointi
VPK-ohjelmaan sisältyy osallistujien johtamis- tai yhteistyövalmiuksien kehittäminen MIF360-arvioinnin pohjalta. Arvioinnissa saat palautetta lähijohtajaltasi ja valitsemaltasi ryhmältä. Arvioinnit puretaan pienryhmässä MIF360-purkuihin pätevöityneen valmentajan johdolla.
Brysselin vaikuttajaviestinnän opintomatka (3 pv)
Lähde Euroopan ytimeen inspiroitumaan kansainvälisestä vaikuttajaviestinnästä! Brysselin opintomatka keskittyy vaikuttajaviestinnän ja EU-asioiden ympärille.
Matka on saanut toistuvasti erinomaiset palautteet, esim. kesän 2018 matkalle annettiin arvosana 5,7 ja kesän 2019 matkalle 5,6 (maks. 6).
- "Tätä tilaisuutta ei kannata ohittaa. Kolmen päivän aikana sai kuulla monta johtavaa asiantuntijaa ja oppi niin paljon, että yksin moista ohjelmaa olisi mahdotonta saada kasaan. Reissun kruunasi se, että kaiken sai jakaa kollegoiden kanssa hyvässä seurassa. Matka oli täydellinen sekoitus vaikuttajaviestintää, tietoa ja yhteisöllisyyttä. Suosittelen!" (Kesäkuu 2019.)
Lisätietoja matkaohjelmasta, hintatiedot ja ilmoittautumiset: Laura Laatikainen, laura.laatikainen@infor.fi, 050 5791 016.
Osallistumismaksu 8 750 € (+ alv. 24 %) sisältää koulutuksen, materiaalit, VPK-projektityön ohjauksen, MIF360-arvioinnin, lounaat ja taukotarjoilut Helsingin lähipäivissä sekä Infor Pro -klubin ensimmäisen vuoden jäsenmaksun ja jäsenedut.
Brysselin opintomatka ostetaan erikseen.
Koulutuskortilla maksettaessa: 16 koulutuskorttipäivää.