Vaikuttava viestintä

Viestintäpäällikön koulutusohjelma VPK

Viestintäpäällikön koulutusohjelma (VPK) valmentaa sinua hoitamaan organisaatiosi viestintää entistä strategisemmin ja vaikuttavammin.

 

Viestintäpäällikön koulutusohjelma VPK

Tässä ajassa menestyvällä viestintäpäälliköllä pitää olla strategista näkemystä, rohkeutta ja kykyä reagoida toimintaympäristön muutoksiin. Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa syvennät ja laajennat viestinnän osaamistasi ja saat varmuutta edetä vaativampiin viestintätehtäviin.

Ilmoittautuminen tammikuussa 2022 aloittavaan ryhmään on käynnissä! Ryhmään mahtuu kerrallaan 24 osallistujaa. Ryhmä on täyttynyt usein hyvissä ajoin ennen aloitusta, joten mukaan kannattaakin ilmoittautua heti kun mahdollista.

Jo 1 300 viestinnän ammattilaista on inspiroitunut ja verkostoitunut suositussa Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa. Olet lämpimästi tervetullut mukaan VPK-jengiin!

VPK:n lähtölaiturit: tammikuu 2022 ja elokuu 2022

Viestintäpäällikön koulutusohjelmaan voi hypätä kyytiin kaksi kertaa vuodessa: tammikuussa ja elokuussa.

VPK47 / Alkaa tammikuussa 2022, päättyy marraskuussa 2022
to 20.1. – pe 21.1.2022
ke 9.3. – to 10.3.2022
ke 20.4.2022
ti 24.5. – ke 25.5.2022
ke 24.8. – to 25.8.2022
ke 12.10. – to 13.10.2022
ke 23.11. – to 24.11.2022
Lisäksi: Brysselin opintomatka kesäkuussa 2022 (3 pv, vapaaehtoinen)

VPK48 / Alkaa elokuussa 2022, päättyy toukokuussa 2023
ke 24.8. – to 25.8.2022
ke 12.10. – to 13.10.2022
ke 23.11. – to 24.11.2022
(Kevään 2023 päivät ilmoitetaan lähemmin.)
Lisäksi: Brysselin opintomatka kesäkuussa 2022 (3 pv, vapaaehtoinen)

Koulutuksemme pidetään Helsingissä Töölönlahden koulutuskampuksella osoitteessa Mannerheimintie 15. Aamupalaa on tarjolla klo 8.30 alkaen. Tarvittaessa koulutusohjelma järjestetään etäyhteyksin.

Huom. To 20.1.2022 ja ke 24.8.2022 päivät kestävät poikkeuksellisesti klo 19 saakka, sillä menemme koulutuksen päätteeksi yhteiselle VPK-illalliselle (sisältyy ohjelman hintaan).

Kenelle Viestintäpäällikön koulutusohjelma sopii?

Viestintäpäällikön koulutusohjelma soveltuu sinulle, joka

  • toimit vastuullisissa viestintätehtävissä tai olet siirtymässä niihin
  • olet toiminut pitkään viestintätehtävissä ja haluat päivittää osaamisesi ja verkostosi
  • vastaat itsenäisesti jostain viestinnän osa-alueesta ja kaipaat laajempaa kokonaiskuvaa
  • olet siirtynyt organisaatioviestinnän pariin muista asiantuntijatehtävistä
  • olet kokenut markkinoinnin ammattilainen tai HR-osaaja ja rooliisi kuuluu myös viestinnän kehittäminen.

Viestintäpäällikön koulutusohjelma koostuu

  • 13 intensiivisestä lähipäivästä
  • oman VPK-projektityön tekemisestä kokeneen valmentajan ohjauksessa
  • johtajuus- tai yhteistyökäyttäytymisen MIF360-arvioinnista ja sen henkilökohtaisesta palautteesta
  • Brysselin opintomatkasta (vapaaehtoinen, ostetaan erikseen).

Viestintäpäällikön koulutusohjelman sisällöt

Millaista osaamista viestintäpäällikkönä menestyminen vaatii nyt ja tulevaisuudessa? Mihin suuntaan viestinnän rooli on organisaatioissa kehittymässä? Miten viestintäpäällikkö pystyy paremmin tukemaan ja sparraamaan organisaatiota menestykseen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä? Ohjelman sisältöjä ovat esimerkiksi seuraavat:

Viestinnän strateginen johtaminen ja strateginen viestintä

  • viestintä business partnerina: viestintä liiketoiminnan strategisena tukena
  • viestintäpäällikön ja ylimmän johdon suhteet
  • viestinnän tutkimuksen kuumimmat puheenaiheet
  • särkymätön viestintä
  • leimahtavat julkisuudet
  • viha- ja luottojoukot
  • strateginen viestintä, strategian viestintä ja strategiaviestintä
  • organisaation viestintästrategia: sanoista teoiksi

Työyhteisöviestintä, muutosviestintä ja johtamisviestintä

  • työyhteisöviestinnän periaatteet ja Lean-ajattelu työyhteisöviestinnässä
  • muutosviestinnän suunnittelu ja toteuttaminen
  • viestintäkulttuurin luominen ja ylläpito
  • johtamisviestintä ja sen tukeminen – iso kuva haltuun
  • viestintäpäällikön joustavat roolit – viestinnän palvelumielikuva
  • viestintäpäällikkö tiiminvetäjänä, coachaajana ja sparraajana
  • jalkautuva viestintäammattilainen – johdon, tiimien ja HR:n kumppani?

Talousviestintä

  • talousviestintä tuote-, palvelu- ja työntekijänäkökulmasta
  • sisäinen ja ulkoinen talousviestintä
  • vuosikatsaus ja toimintakertomus
  • numerot tarinaksi ja uusiin viestinnän välineisiin
  • pörssiyhtiöiden viestintä
  • sijoittajasuhdeviestintä (Investor Relations, IR)

Huom. Voit ostaa Talousviestintä-koulutuspäivän myös erillisenä yhden päivän koulutuksena. Lue lisää!

Viestinnän suunnittelu, arviointi ja vaikuttavuuden mittaaminen

  • viestinnän strateginen, operatiivinen ja taktinen suunnittelu
  • viestinnän arviointi ja mittaaminen
  • kuunteleminen ja luotaus
  • henkilökohtaiset johtamis- ja yhteistyövalmiudet (MIF360-arviointi)

Sosiaalinen media ja digitaalinen viestintä

  • katsaus sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän trendeihin
  • sosiaalisen median strateginen käyttö
  • sosiaalisen median analytiikka ja mittaaminen
  • viestintäpäällikön digitaalinen arki
  • työyhteisöviestinnän digitaalinen tulevaisuus ja kehittäminen

Kriisiviestintä, informaatiovaikuttaminen ja viestintätoimintaympäristön muutos

  • mediaympäristön muutos ja vaikutus viestintäpäällikön työhön
  • digitaalisen julkisuuden uusi logiikka
  • kriisiin vastaaminen sosiaalisessa mediassa
  • trollaus, valeuutiset, vihapuhe ja informaatiovaikuttaminen
  • julkisuuskuvaan vaikuttaminen ja luottamuksen rakentaminen

Mediavalmennus ja median kanssa toimiminen

  • mediasuhteet ja toimittajan kohtaaminen
  • haastatteluun valmistautuminen ja haastateltavan oikeudet
  • haastattelun sudenkuopat ja kuinka ne vältetään?
  • viestintäpäällikkö TV-haastattelussa: haastatteluharjoitus ja palaute
  • viestintäpäällikkö oman organisaationsa mediasparraajana

Visuaalinen viestintä, markkinointiviestintä, maine ja brändi

  • visuaalisen viestinnän vaikuttavuus ja mahdollisuudet
  • maksettu mainonta ja yhdessä rakennettu työnantajakuva
  • tarinat ja tunteet viestinnässä ja vaikuttamisessa
  • vaikuttajamarkkinointi digiaikana

Vastuullisuusviestintä, viestinnän lait ja etiikka

  • yritys- ja yhteiskuntavastuu, vastuullisuusviestintä (CSR)
  • vastuullisuuden ja vastuuttomuuden viestiminen
  • viestinnän lait ja säädökset
  • sisällöntuotantoon liittyvät oikeudet
  • tietosuoja ja henkilötietojen käsittely (GDPR, ePrivacy)
  • viestinnän muuttuva etiikka

Oma ammatillinen kehittyminen viestintäpäällikkönä

  • viestintäasiantuntijuus ja asiantuntijuuden rakentuminen
  • viestinnän osaajasta strategiseksi vuorovaikuttajaksi

Study Tour to Brussels: International Perspectives, EU and Lobbying

  • EU institutions and lobbying
  • international media and journalism
  • intercultural communication
  • current trends in PR and communication & corporate visits

Oppimismenetelmät ja materiaalit

Käytämme Viestintäpäällikön koulutusohjelmassa työskentelymenetelminä

  • vuorovaikutteisia asiantuntijaluentoja
  • todellisia viestintätilanteita simuloivia harjoituksia
  • pienryhmäkeskusteluja ja reflektointia muiden osallistujien kanssa
  • ajankohtaisia case-esimerkkejä edelläkävijöiden tavasta toimia
  • mahdollisuuksien mukaan organisaatiovierailuja
  • aiheeseen orientoivia ennakkotehtäviä sekä oheislukemistoa
  • MIF360-arviointia ja sen henkilökohtaista palautetta
  • asiantuntijuuden konkretisointia oman VPK-projektityön kautta.

Casepuhujina ovat vuosina 2018–2021 toimineet mm.

  • johtaja Anna Lauttamus-Kauppila, Patentti- ja rekisterihallitus PRH
  • viestintäjohtaja Anna Tuominen, Marimekko
  • viestintäpäällikkö ja viestintäpartneri Hanna Leskelä, Varma
  • sijoittajasuhde-, viestintä- ja markkinointijohtaja Joséphine Mickwitz, Glaston Oyj Abp
  • viestintäkonsultti Jukka-Pekka Paajanen, Republic of Communications
  • markkinointipäällikkö Kirsi Evilä, Aito Säästöpankki
  • vastuullisuuspäällikkö Maija Järvinen, Lidl
  • viestintäpäällikkö Marko Lähteenmäki, THL
  • viestintäpäällikkö Mikko Kuivalainen, Työturvallisuuskeskus
  • Sustainability Director Nina Elomaa, Fazer Group
  • viestintä- ja markkinointijohtaja Noora Kykkänen, Kaiku Health Oy
  • viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, Lidl
  • viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Päivi Antola, Amer Sports Oyj
  • viestintäpäällikkö Reetta Lehto, Varma
  • vastuullisuusjohtaja Susanna Saikkonen, Veikkaus
  • muutos- ja strategiaviestinnän konsultti, toimitusjohtaja Taru Nikulainen, Brunnen Communications.

VPK-projektityö – organisaatiosi tueksi

VPK-koulutuksesta hyötyy koko organisaatio. VPK-projektityön tavoitteena on kehittää taustaorganisaatiosi viestintää. Projektityössä sovellat koulutusohjelman antia saman tien käytäntöön. Suosittuja projektityöaiheita ovat olleet mm. erilaiset viestintästrategiat, -suunnitelmat ja -ohjeistukset, kriisiviestintään, muutosviestintään, vaikuttajaviestintään sekä työyhteisö- ja johtamisviestintään liittyvät aiheet, erilaiset sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän kehittämishankkeet sekä julkaisujen uudistamishankkeet.

Projektityön ohjaajina toimivat viestintäalan kokeneet asiantuntijat. Projektitöitä vuosina 2016–2021 ovat ohjanneet mm.

  • viestinnän emeritaprofessori, dosentti Elisa Juholin
  • viestintäjohtaja ja valmentaja Hanna Salminen, Hengitysliitto ry
  • viestijöiden valmentaja Johanna Tuutti, ProOpps Oy
  • viestintäpäällikkö Jouni Kempas, Keva
  • viestintävalmentaja Leena Jaakkola
  • viestintäpäällikkö Mikko Kuivalainen, Työturvallisuuskeskus
  • viestinnän, markkinoinnin ja myynnin moniottelija Mikko Yli-Erkkilä
  • valmentaja, konsultti, työelämäprofessori Outi Ihanainen-Rokio
  • viestintäkonsultti ja valmentaja Riitta Seppälä
  • markkinoinnin ja viestinnän konsultti Sirpa Salmi
  • viestintävalmentaja ja johdon työnohjaaja Taru Uhrman
  • toimittaja ja kouluttaja Tiina Torppa.

MIF360-arviointi

VPK-ohjelmaan sisältyy osallistujien johtamis- tai yhteistyövalmiuksien kehittäminen MIF360-arvioinnin pohjalta. Arvioinnissa saat palautetta lähijohtajaltasi ja valitsemaltasi ryhmältä. Arvioinnit puretaan pienryhmässä MIF360-purkuihin pätevöityneen valmentajan johdolla.

Brysselin vaikuttajaviestinnän opintomatka (3 pv)

Lähde Euroopan ytimeen inspiroitumaan kansainvälisestä vaikuttajaviestinnästä! Brysselin opintomatka keskittyy vaikuttajaviestinnän ja EU-asioiden ympärille.

Matka on saanut toistuvasti erinomaiset palautteet, esim. kesän 2018 matkalle annettiin arvosana 5,7 ja kesän 2019 matkalle 5,6 (maks. 6).

  • "Tätä tilaisuutta ei kannata ohittaa. Kolmen päivän aikana sai kuulla monta johtavaa asiantuntijaa ja oppi niin paljon, että yksin moista ohjelmaa olisi mahdotonta saada kasaan. Reissun kruunasi se, että kaiken sai jakaa kollegoiden kanssa hyvässä seurassa. Matka oli täydellinen sekoitus vaikuttajaviestintää, tietoa ja yhteisöllisyyttä. Suosittelen!" (Kesäkuu 2019.)

Lisätietoja matkaohjelmasta, hintatiedot ja ilmoittautumiset: Anne Laajalahti, anne.laajalahti@infor.fi, 050 505 8474.

Hyödyt ja tavoitteet

  • Käsityksesi viestinnästä strategisena menestystekijänä syvenee.
  • Päivität tietosi alan uusimmista virtauksista ja tutkimustuloksista.
  • Saat uudistamisotetta ja tarkastelupisteen organisaatiosi viestintään ja urallesi.
  • Tunnistat vahvuutesi ja kehittämisalueesi MIF360-arvioinnissa.
  • Luot arvokkaan verkoston, jota pystyt hyödyntämään myös tulevaisuudessa.
  • Perehdyt kansainväliseen viestintään ulkomaan opintojaksolla.
  • Teet asiantuntijan ohjauksessa viestinnän kehittämishankkeen (VPK-projektityö), josta on konkreettista hyötyä organisaatiollesi.
  • Saat koulutusohjelmasta Viestintäpäällikön diplomin sekä todistuksen ja pääset Infor Pro -klubin jäseneksi. Lisäksi saat sähköisen Open Badge -osaamismerkin, jonka voit liittää esim. LinkedIn-profiiliisi, CV:hesi tai portfolioosi.

Hinta 8750 € (+ alv 24%)

Osallistumismaksu 8 750 € (+ alv. 24 %) sisältää koulutuksen, materiaalit, VPK-projektityön ohjauksen, MIF360-arvioinnin, lounaat ja taukotarjoilut Helsingin lähipäivissä sekä Infor Pro -klubin ensimmäisen vuoden jäsenmaksun ja jäsenedut.

Brysselin opintomatka ostetaan erikseen.

Haluatko kysyä lisää tai tilata vastaavan koulutuksen organisaatiollesi?

Ota meihin yhteyttä!

Tutustu myös näihin

Vähemmästä enemmän – lean-johtamisen periaatteita viestinnän käyttöön

Vaikuttava viestintä Olen viime päivinä katsonut BBC:stä kertovaa sarjaa ”Kyllä BBC osaa”. Siinä yhtiön arvojohtajan luotsaama uusi Tie Eteenpäin -ryhmä on saanut tehtäväkseen osoittaa, että BBC pystyy ...

Kolme pointtia työyhteisöviestinnästä

Vaikuttava viestintä Seurasin illasta yöhön Yhdysvaltain presidentin virkaanastujaisten ohjelmavirtaa suomalaisilla ja kansainvälisillä kanavilla. Presidentti Joe Bidenin yhtenäisyyteen vetoava puhe ja ympärillä leijuva toivon ilmapiiri tekivät minuun suuren ...

Mittaamisen mystifiointi pitää lopettaa

Blogi Eräs järjestö pyysi minulta apua viestinnän mittareiden määrittelyyn. Järjestö oli toiminut lähes itsenäisyytemme ajan, eikä kukaan ollut aiemmin kysynyt, millaisia tuloksia viestinnällä oli saavutettu. Nyt ...

Viestintästrategia – Miten se tehdään? [Lataa pohja]

Vaikuttava viestintä Onko haasteenasi viestintästrategian laatiminen tai päivittäminen? Nappaa tästä professori Elisa Juholinin ja Inforin vinkit viestintästrategian tekoon. Viestintästrategia vai -suunnitelma Viestintästrategia on organisaation yhteinen näkemys siitä, ...

Kriisiviestintäsuunnitelma – Miten se tehdään? [Lataa ohje]

Vaikuttava viestintä Professori Elisa Juholinin kirjoittamassa Communicare! Viestinnän tekijän käsikirjassa (Infor, 2017) on luku kriisiviestinnästä. Hän antaa siinä neuvoja ja vinkkejä esimerkiksi kriisiviestintäsuunnitelman tekoon. Alla listaa Juholinin ...