Kansainvälinen liiketoiminta
Fintra 2.0 on kansainvälisen kaupan businesskoulu
- Etusivu
- Blogi
- Kansainvälinen liiketoiminta
- Fintra 2.0 on kansainvälisen kaupan businesskoulu
Suomen vanhin kansainvälisen kaupan kouluttaja Fintra on palannut uudelleen markkinoille. Vienti vetää taas ja yritykset ovat nyt kiinnostuneita kansainvälisen kaupan kehittämisestä. Vientikaupan kouluttaja Fintra auttaa pk-yrityksiä hyödyntämään viennin nousukauden parhaalla mahdollisella tavalla.
Suomalaisten teknologia tarvitsee rinnalleen vahvaa asiakasosaamista globaalisti
Tullitilastot paljastavat myynnin ja markkinoinnin osaamispulan: Suomessa on yli 20.000 vientiyritystä, mutta verrokkimaihin verrattuna yhtiökohtaiset volyymit ovat pieniä.
”Resurssien haaskausta”, korostaa asiakkuuksien hallinnan professori Jarmo R. Lehtinen. ”Ruotsalaiset myyvät samalla panostuksella enemmän. He myyvät tuotteen sijasta asiakashyötyjä”.
”Suomalaiset ovat monesti ulkoistaneet myynnin ja markkinoinnin ihmiseltä tekniselle ratkaisulle. Kuvitellaan, että tuote myy itse itsensä, mutta näinhän ei ole”, sanoo Lehtinen ja jatkaa: ”On erittäin tärkeää, että yritys voi saavuttaa strategisen kilpailuedun valitsemillaan kansainvälisillä markkinoilla.”
Voittajat kirjoittavat asiakasarvoa tuottavat kilpailuedut strategiaksi, jolloin yrityksen tuotteen/palvelun asiakashyödyt nousevat koko toiminnan keskiöön.
Fintra 2.0 tarjoaa kasvua ja kannattavuutta käytäntöjen osaamisella
Fintran juuret ovat vuonna 1962 perustetussa Vientikoulutussäätiössä ja sen seuraajassa Kansainvälisen kaupan koulutuskeskus Fintrassa. Fintran vientikoulutus yhdistettiin Management Institute of Finland MIFiin 2012. Nyt tuhansille vienti-ihmisille tuttu Fintra on palannut markkinoille Management Institute of Finland MIFin yhtenä businesskouluna MIF-Tutkintojen, Johtamistaidon Opisto JTO:n ja Inforin viestintäkoulutuksen rinnalle.
Fintran liiketoimintajohtaja Tauno Taajamaa: ”Uudella Fintralla on kaksi pääsuuntaa: kansainvälisen kasvun kehittäminen ja kannattavuuden kasvattaminen kansainvälisen toiminnan käytäntöjen osaamisella.”
Digitaalisen markkinoinnin myötä myyjän rooli kansainvälisessä kaupassa on muuttunut. Asiakas selvittää tuotteen tai palvelun ominaisuudet itse, myyjää tarvitaan lisäarvojen ja kattavampien hyötyjen tunnistamiseen.
”Resurssien kohdistaminen potentiaalisesti kannattaviin asiakkaisiin on toiminnan lähtökohta”, korostaa Tauno Taajamaa ja jatkaa: ”Jokaisen kansainvälisen menestyksen taustalla on oikein valitut asiakkaat ja jakelutiet. Asiakasvalinta on erittäin tärkeä tulevaisuuden menestyksen lähtökohta.”
Vientityön kannattavuus syntyy myös tarkoin säädeltyjen asioiden tuntemisesta ja niiden keskinäisen riippuvuuden ymmärtämisestä. Tullauksen, alkuperäasioiden, talouspakotteiden ja sopimusten osaaminen tekee toiminnasta sujuvaa, luotettavaa ja loogista. Päinvastaisessa tapauksessa ne saattavat tuottaa ennemmin tai myöhemmin isoja tappioita ja kyseenalaista julkisuutta.
Fintra on pörssilistatun Soprano Oyj:n kokonaan omistaman Management Institute of Finland MIF Oy:n kansainvälisen kaupan businesskoulu.
Tutustu Fintraan »
Tutustu kansainvälisen kaupan koulutuksiin »
Tutustu vientikoulutuksiimme!