Henkilöstöjohtaminen koulutus

Henkilöstöammattilaisen työn tuoma lisäarvo tekoälyn aikakaudella

Julkaistu 16.05.2023
henkilöstön kehittäminen hr työ tekoäly blogi

Olin mukana toteuttamassa webinaaria teemasta henkilöstöammattilainen johdon kumppanina. Kävin kahden henkilöstöjohtamisen asiantuntijan, Mira Mattilan ja Jaana Saramiehen kanssa erittäin kiinnostavan keskustelun henkilöstöammattilaisen tuomasta lisäarvosta organisaation johtamiseen.

Keskustelussamme nousi esille ikivihreitä teemoja merkityksellisestä henkilöstödatasta ja kyvykkyydestä puhua talouden ja myynnin johtamisen kielellä. Uutena näkökulmana tuli esiin myös tekoälyn nopean kehityksen mahdollisuudet sekä auttaa että haastaa henkilöstöammattilaisia.

Tämän keskustelun innoittamana olen tiivistänyt blogikirjoitukseeni kolme näkymää henkilöstötyön tuomasta arvosta organisaatiolle. Samalla arvioin niiden kautta tekoälyn vaikutuksia henkilöstöammattilaisen työhön.

Osaaminen

Strategian tarvitseman osaamisen mahdollistaminen on yhä useamman henkilöstöammattilaisen työlistalla. Tätä työtä tehdään sekä uusien osaajien rekrytoinnin että olemassa olevan henkilöstön kehittämisen näkökulmasta. Johdon tarvitsema lisäarvo on näkemyksen tuottamisessa osaamisen strategisuudesta. Miten kunnianhimoisen uudistumisen organisaatiomme kyvykkyydet mahdollistavat? Ovatko strategian asettamat tavoitteet mahdollisia nykyisillä osaamisilla? Miten houkuttelemme huippuosaajia?

Tekoäly tuo aivan uusia mahdollisuuksia linkittää tehokkaasti organisaation strategiset tavoitteet, niiden vaatimat osaamiset ja analyyttisen arvion henkilöstön nykyisistä osaamisvajeista. Haasteena tosin tässä on avointen tekoälysovellusten kaksisuuntaisuus. Jos annat organisaation avaintiedot sen käyttöön, saat kyllä nopean ja usein osuvan analyysin, mutta samalla antamasi data muuttuu avoimeksi. Siksi tekoälyn käyttö tässä haasteessa vaatii oman osaamisensa. Avaintaidoksi tuleekin, miten hyödyntää analyysikyvykkyyttä oikeanlaisen tehtävänannon ja kysymysten kautta ilman, että annat liikaa organisaatiokriittistä tietoa.

Rakenteet

Tämä on tehtävä, joka mielletään usein henkilöstöammattilaisten ”ydintehtäväksi”. Miten luoda organisaatioon henkilöstölle ja sen johtamiselle rakenteet, jotka mahdollistavat organisaation perustehtävän toteuttamisen mahdollisimman tehokkaasti. Tämä tehtävä on muuttunut kaksijakoiseksi organisaatiotoiminnan ketteröityessä. Rakenteita tarvitaan edelleen, mutta aikaisempaa vähemmän. Samalla henkilöstöjohto joutuu tekemään jatkuvasti analyysiä siitä, mikä rakenne on organisaation toimintaa mahdollistava ja mikä estävä.

Tehtävä on erityisen haasteellinen toimintaa ohjaavien tietojärjestelmien kanssa. Valitettavan monet järjestelmät on suunniteltu vanhentuneen ja staattisen organisaationäkemyksen pohjalta. Tämä tarkoittaa usein sitä, että organisaation järjestelmät eivät tue sen toimintaa ja tehokkuutta, vaan pikemminkin estävät tai haittaavat kumpaakin. Tähän tehtävään tekoäly tuo muutaman uuden näkökulman.

Ensimmäinen on suunnittelutuki, kun rakenteita ja järjestelmiä uudistetaan. Tekoälyn käyttämä data on jo tällä hetkellä niin laaja, että sen antama suunnitteluanalyysi on keskivertokonsulttia huomattavasti osuvampaa. Toinen hyödyntämismahdollisuus kriittisen arvioinnin tekemisessä toiminnan kannalta olennaisista rakenteista ja vähempiarvioisista rakenteista. Tässä haasteena tosin on jälleen kerran datan kaksisuuntaisuus.

Organisaatiokulttuuri

Organisaation tavoitteita ja toimintaa mahdollisimman hyvin tukevan organisaatiokulttuurin mahdollistaminen on noussut henkilöstöammattilaisten tärkeimmäksi tavoitteeksi viimeisten vuosien aikana. ”Kulttuuri syö strategian aamumuroina” on kulunut sanonta, mutta se vastaa tutkimusten mukaan todellisuutta useimmissa työyhteisöissä.

Organisaatiokulttuuri on moniulotteinen kokonaisuus, jolla tarkoitetaan yleensä yrityksen käyttäytymisnormien, arvojen, toimintatapojen ja muiden vastaavien tekijöiden muodostamaa kokonaisuutta. Organisaatiokulttuuri kertoo ja ohjaa, miten työyhteisössä on tapana toimia. Koska kulttuurin kehittämisen haaste on moniulotteinen, voi tekoälystä olla apua asioiden yksinkertaistamisessa ja kehitystoimenpiteiden fokusoimisessa ja arvottamisessa. Jos kysymyksen osaa asettaa oikein, voi tekoäly myös tulkita olemassa olevaa henkilöstödataa johdolle (muistaen kaksisuuntaisuuden).

On selvää, että tekoälyn kehittyminen nopeuttaa entisestään jo valmiiksi kiihkeää työn rakenteiden muutosta. Älykkäät apuvälineet ovat yhä vahvemmassa roolissa henkilöstöammattilaistenkin työssä. On kuitenkin muistettava, että työtä tehdään edelleen pääasiassa ihmiseltä ihmiselle. Siksi osaavalle ja näkemykselliselle henkilöstöammattilaiselle on edelleen suuri kysyntä.

Kirjoittaja

Tauno Taajamaa

Tauno Taajamaa toimii liiketoimintajohtajana MIFissä ja vastaa johtamisen, kansainvälistymisen ja viestinnän koulutuksista. Valmentamisen erityisosaamisalueina mm. johtoryhmän kehittäminen ja vaativa henkilöstötyö.

Lue lisää

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa