Viestintäkoulutus
Tekoälyn avulla säästät viestintätoimistopalveluista — siis rahaa
- Etusivu
- Blogi
- Viestintäkoulutus
- Tekoälyn avulla säästät viestintätoimistopalveluista — siis rahaa
Viestintätoimistot ovat olleet jo pitkään kasvu-uralla. Viestintätoimistojen tarjoamat apukädet ja -aivot ovat tulleet monelle viestintätiimille tarpeeseen niin viestinnän toteuttamisessa kuin viestinnän suunnittelussa ja kehittämisessä – puhumattakaan vaikuttamistyöstä.
Yksi syy siihen, miksi viestintätoimistoja tarvitaan, on aikapula. Usein viestintäyksiköillä ja -tiimeillä on yksinkertaisesti niin paljon tehtävää, ettei aika riitä kaikkeen tärkeään. On luonnollista ulkoistaa osa työstä ja ajattelusta viestintätoimistojen ammattilaisille.
Ehkä jatkossa viestintätoimistojen apu on entistä nopeampaa ja tehokkaampaa. Tämä johtuu siitä, että viestintätoimistot voivat hyödyntää tekoälyä monissa tehtävissään. Fiksusti käytettynä apuäly säästää viestintätoimiston aikaa esimerkiksi sisällöntuotantotoimeksiannoissa. Tekoäly nopeuttaa mm. tekstien muokkaamista ja korjaamista, otsikointia, sisältöjen räätälöintiä eri julkaisuihin ja eri kohderyhmille sekä kieliversioiden tuottamista. Myös erilaisten suunnitelmien, strategioiden ja tutkimusten tekemisessä tekoäly voi säästää arvokkaita työtunteja. Oma lukunsa on visuaalinen sisällöntuotanto, jossa tekoäly tarjoaa monia mahdollisuuksia (toki myös joukon juridisia ja eettisiä kysymyksiä). Listaa voisi jatkaa pitkään.
Mutta onko jatkossa järkeä teettää viestintää viestintätoimistoilla, jotka delegoivat hommiaan tekoälylle. Eikö olisi järkevämpää itse teettää hommat tekoälyllä ja säästää rahaa?
Itse uskon, että viestintätoimistoja tarvitaan jatkossakin – niin kauan kuin niissä työskentelee osaavia ja laaja-alaisesti ajattelevia ihmisiä. Viestinnän kysymykset ovat usein niin moniulotteisia, ettei ihmistä voi kokonaan korvata.
Mutta jatkossa viestintätoimistoja ei enää tarvita moniin niistä asioista, joihin niitä on tähän saakka tarvittu. Se, kuinka nopeasti tekoäly korvaa viestintätoimistojen työtä, ei riipu yksinomaan tekoälyn kehityksestä. Se riippuu yhtä lailla yritysten ja organisaatioiden viestintäammattilaisista. Kuinka nopeasti viestintäammattilaiset ottavat käyttöön tarjolla olevaa apuälyä? Jäädänkö odottelemaan vai otetaanko rohkeasti ensiaskeleita? Ja pian myös loikkia?
Tutustu räätälöityihin tekoälyvalmennuksiin täällä