Blogi

Tubettaja on digitaalinen ystävä

Teen väitöskirjaa vaikuttajamarkkinoinnista videoblogeissa ja saan usein vastata kysymykseen, mikä ihme niissä tubettajissa oikein kiinnostaa. Kuka sitä pölpötystä jaksaa katsella ja kuunnella viittä minuuttia pidempään?

Blogi: Tubettaja on digitaalinen ystävä

Kerron teille nyt salaisuuden. Ainakin osaksi tubettajien vetovoima perustuu samaan ilmiöön, minkä vuoksi vaikkapa Kauniit ja Rohkeat naulitsi aikoinaan mummoni päivittäin television ääreen. Ilmiön nimi on parasosiaalinen suhde.

Parasosiaalinen suhde on katsojalle syntyvä illuusio siitä, että vuorovaikutus median välityksellä kohdattavan henkilön kanssa on aitoa. Ilmiöstä saa kiinni, kun ajattelee vaikkapa uutistenlukijaa, joka lähetyksen alussa ilmestyy lähikuvaan, katsoo suoraan kameraan ja tervehtii yleisöä. ”Hyvää iltaa”, uutisankkuri sanoo painokkaalla äänellä. Onko joskus tehnyt mieli tervehtiä takaisin? Jos on, olet ollut parasosiaalisessa vuorovaikutuksessa uutisankkurin kanssa.

Kun esiintyjä katsoo suoraan kameraan ja elehtii katsojaa kohti, katsojalle syntyy helposti kokemus siitä, että häntä puhutellaan suoraan. Kokemus saattaa vetää uudelleen sisällön pariin ja kun sisältöä kuluttaa enemmän, esiintyjä alkaa vähitellen tuntua tutulta. Luotettavalta ystävältä. Arvi Lind kertoi aina totuuden maailman tilasta, eikö vain?

Sama ilmiö toimii myös YouTubessa. Mutta tubettajilla on myös jotain, mitä ainakaan entisajan TV-esiintyjillä ei ollut – oikeasti vuorovaikutteinen kanava, jossa yleisö voi kommentoida ja jakaa sisältöä sekä jakaa peukkuja ylös- tai alaspäin. Kun valikoimaan lisätään vielä SnapChat ja Instagram, joissa tubettaja on läsnä seuraajilleen lähes reaaliaikaisesti, ei ole ihme, että tubettaja saatetaan kokea kaveriksi, joka on mukana arjessa jatkuvasti. Eräs ystäväni kertoi hiljattain, että heillä aamiaispöydässä esiteinit puhuvat tubettajista ja heidän kuulumisistaan samalla tavalla kuin koulukavereistaan.

Parasosiaalinen suhde on myös siitä merkittävä ilmiö, että se vaikuttaa tubettajan uskottavuuteen. Ja uskottavuus puolestaan lisää tubettajan tekemien kaupallisten suositusten tehokkuutta. Kaverin suositukseen on helpompaa uskoa kuin tuntemattoman.

Osittain tubettajien suosio vaikuttaisi siis perustuvan siihen, että meillä ihmisillä on kyky kokea läheisyyttä sellaisten ihmisten kanssa, joita kohtaamme säännöllisesti ruudun välityksellä. Se on oikeastaan aika hieno ominaisuus.

* * *

Hanna Reinikainen kouluttaa Inforin Digitaalisen viestinnän koulutusohjelma DIKOssa. Lue lisää ja lataa esite!

Hanna Reinikainen verkostovalmentaja

Hanna Reinikainen

Viestinnän tutkija ja konsultti
Pysy ajantasalla
Tilaa maksuton uutiskirje

Tilaamalla Management Institute of Finland MIF Oy:n uutiskirjeen kuulet mm. ajankohtaisista koulutuksista ensimmäisten joukossa, saat tietoa maksuttomista seminaareista ja mielenkiintoisia blogikirjoituksia. Uutiskirjeemme ilmestyy sähköpostiisi 1–2 kertaa kuussa – sen tilaus on maksutonta, ja voit perua sen koska tahansa kirjeen lopussa olevasta linkistä.

Tilaa uutiskirje